Live: Nendaz, going out with a bang!

Live: Nendaz, going out with a bang!
Live vanuit Nendaz
Live vanuit Nendaz

De laatste dag van Blok I bij safety praktijkdagen was een feestje! De dump was niet heel diep en toch werd er met wat creativiteit handenvol faceshots gescoord. Maar er moest wel met verstand gereden worden, want de stenen van de voorgaande dagen lagen ineens verstopt onder het fijne nieuwe laagje vlokken. En passant werden er ook nog wat interessante lawinetechnische zaken waargenomen.

Wat te denken van een dikke scheur in het sneeuwdek net boven het traversespoor naar een dagelijks gereden (en geopende) skiroute? De wind had duidelijk zijn best gedaan. Het goede nieuws: door de wind waren er geulen gevuld met dikke pow! Het slechte nieuws: geen ruimte om fouten te maken, want anders ging de triebschnee er met je vandoor. De deelnemers van Blok I zijn nu klaar en van wat we begrepen, waren ze erg blij met wat ze de afgelopen 4 dagen gedaan en geleerd hebben.

White out poeder

Ondertussen is bijna iedereen alweer binnen voor Blok II. Daarin gaan we met alle 3 de praktijkniveau’s van het Snow Safety Center aan de slag. Ik ben erg benieuwd wat de Lawine III groep morgen aan gaat treffen bij hun inspecties van het sneeuwdek. Ik ben zelf al grote verschillen tegen gekomen. Van een redelijke opbouw tot en met een sneeuwdek waarvan ik dacht ‘Gloep’!; bijvoorbeeld een dunne harde laag en daaronder een bak met suiker. Op andere plekken ook nog regenkorsten, soms meerdere. En de suikerunie heeft op alle hellingen aandelen genomen denk ik!

Wil je ook mee naar de praktijk? Dat kan nog in maart naar Davos/Klosters. Inschrijven kan HIER en alle informatie vind je HIER. (klik bovenin op de cursus waar je meer over wilt weten)

Opa
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!