Waarschuwing! Instabiel sneeuwdek

Waarschuwing! Instabiel sneeuwdek
De twee platen ijs
De twee platen ijs

PowderAlert #9 komt eraan en het ziet er naar uit dat het DIEP wordt. Eindelijk is de echte winter hier! Toch zijn de afgelopen paar weken niet slecht geweest. Er is voldoende te skiën geweest en de (kleine) dumps die we hebben gehad hebben toch voor een significante verbetering in de basis gezorgd. En dat is maar goed ook! Ook het sneeuwdek is langzaam aan het verbeteren zo dacht ik. Het lawinebericht sprak van een lichte verbetering met als hoofdgevaar ingesneeuwde triebsneeuw.

La Dent

West zijde van La Dent
West zijde van La Dent

En daarom vond ik het tijd om een van mijn favoriete runs te gaan skiën. Boven in ons gebied ligt een piek die luistert naar de naam La Dent. Het leuke aan La Dent is dat ze mooi open terrein biedt met een relatief korte bootback. En dus vertrok ik vroeg in de ochtend samen met wat vrienden om de bootpack te gaan zetten. Het lawinebericht sprak van het hoofdgevaar in het oude sneeuwdek, vooral boven de 2400 meter. En dat was mooi, zo dacht ik, want La Dent gaat maar tot 2463 meter.

Bootpack

Toen we bij La Dent aankwamen, leek alles er op het eerste gezicht goed uit te zien. De sneeuw was goed, het was koud en er waren geen significante tekenen van wind. Vol goede moet begonnen we dan ook aan het eerste stuk traverseren. Daar viel me al direct op, dat ik telkens door de bovenste laag heen zakte. Zo nu en dan “plopte” ik door de onderlaag heen. “Oppassen geblazen” was mijn eerste automatische gedachte. Na een korte traverse was het tijd voor de bootpack. Vrijwel direct nadat ik mijn ski’s uit had getrokken, zakte ik tot voorbij mijn middel door de sneeuw. Zonder het draagvlak van mijn ski’s, trapte ik met gemak door het hele sneeuwdek heen.

Sneeuwprofiel

Eigenlijk was dit direct het teken dat er iets niet goed zat. Na een kort overleg besloten we dat verder gaan geen optie was. In plaats daarvan, besloten we een sneeuwprofiel te graven om eens met eigen ogen te zien hoe “rot” de onderlaag nou eigenlijk was. We stonden op dat moment op een NW hang op ongeveer 2200 meter.

De plaats delict
De plaats delict

Ik schrok eerlijk gezegd van de staat waarin het huidige sneeuwdek zich verkeerd. Bekijk de onderstaande video even, houd er daarbij rekening dat deze video van voor de laatste dump van ongeveer 25cm is.

Eigenlijk bestaat het huidige sneeuwdek uit een laag redelijk gebonden sneeuw op de top, dan een laag ijs met ongebonden sneeuw eronder, nog een laag ijs en dan een laag van ongeveer 30cm met bekerkristallen. Geen wonder dat je er op je skischoenen in één keer doorheen zakt.

Oppassen geblazen

En dat is geen lekkere basis, helemaal niet met het oog op de flinke sneeuwval die er nu aan zit te komen en er word voor deze regio 80cm tot één meter sneeuw voorspeld. Hoewel dit natuurlijk een vrij geïsoleerde case is, is het toch een goede indicatie hoe het in deze regio met het sneeuwdek zit. Mocht je in deze regio rijden tijdens de sneeuwval, houd er dan rekening mee met wat er zich boven je bevind wanneer je af daalt, want ik hou mijn hart vast wat het enorme gewicht van de komende sneeuwval gaat doen met de zwakke kwetsbare onderlaag.

ThijsKennis

Reacties

Expert
ieismAuteur29 januari 2015 · 09:53

Mooi om zo duidelijk te zien, veel verschil in het sneeuwdek in Zwitserland per regio. Oppassen dus.
http://www.slf.ch/avalanche/sdsmap/20150129/80555_de.gif

Die La Dent ziet er trouwens ook niet verkeerd uit, daar wil ik best nog een keer vanaf glijden deze winter.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!