Al 56 doden door lawines deze winter

Al 56 doden door lawines deze winter

Je zou er bijna aan gaan wennen. Wekelijks worden we op dit moment opgeschrikt door lawines die nieuwe slachtoffers geëist hebben. Maar hoe frequent het nieuws de laatste dagen ook tot ons komt, wennen doet het nooit.

Sinds de kerstdagen waarschuwen we al actief voor een zeer instabiel sneeuwdek. En vooral in Zwitserland is het de laatste week raak. Om je een beetje een beeld te geven waar en wanneer de dodelijke lawines hebben plaatsgevonden hebben we onderstaande kaart voor je ontwikkeld. Daarnaast delen we ook de sheet waarin wij dit seizoen de ongelukken bij houden, zodat we met zijn allen kunnen leren van dergelijke periodes.

De statistieken

Onderstaand de sheet met alle ongelukken tot dusverre (en zover bekend). Je vindt achtereenvolgens de locatie, de datum, het toen geldende lawinegevaar, de hoogte, de expositie, de steilheid, het aantal slachtoffers, wat ze er aan het doen waren en een link naar een nieuwsbericht. Scroll er eens doorheen.

Situatie nog steeds instabiel

Ga je de komende dagen richting de Alpen, wees dan alert. Check dagelijks je lokale lawinebericht, zorg dat je de juiste spullen bij je hebt en dat je over de juiste kennis beschikt. Geen kennis? Weet je het niet zeker? Zeg dan nee tegen off-piste en wacht tot de condities verbeteren. Het seizoen is nog lang.

meteomorris

Reacties

Beginner
MTVAuteur4 februari 2015 · 09:53

Dank voor het overzicht. Behoorlijke koude douche, zoveel fatale lawine ongelukken. Het overzicht drukt me met de neus op de feiten. Maar wat kan ik er van leren? Het kan zijn dat dit de grootste lawines zijn, dat hier de minst voorbereide skiërs en boarders bezig waren, de grootste pechvogels… Er zijn veel meer lawines dan alleen de lawines met dodelijke afloop. Als we willen zien waar het het meest gevaarlijk is, zou een overzicht zoals via onderstaande link dan misschien nog functioneler zijn (hoewel natuurlijk veel lokaler)?

http://www.lawis.at/incident/index.php?zeit=30&hoehe=Infinity&exposition=All&profile_lang=de&region=everywhere&last_sid=0&last_pid=1764&last_iid=0&zoom=8

Opvallend: ook een lawine bij 28 graden.

Expert
ieismAuteur4 februari 2015 · 10:39

@@MTV
Op SLF staat ook in het weekbericht meestal en overzicht van alle lawines van betekenis in CH. Meestal op donderdagavond.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
bertjebertjeAuteur4 februari 2015 · 10:39

Hier nog een leuke analyse over het relatief hoge aantal ongevallen in Wallis en Graubünden. Fazit: Inneralpine gebieden hebben vaker een Altschneeprobleem.
http://blog.tagesanzeiger.ch/datenblog/index.php/7395/lawinen-2

Toerist
AnoniemAuteur4 februari 2015 · 11:52

Afgelopen weekend ben ik met een paar vrienden in kleinwalestal onderweg geweest, prima condities en diepe poeder. Wat me echter, opzichte van een aantal jaren terug, opvalt is het aantal skiërs en boarders die alleen en of zonder uitrusting routes buiten het skigebied nemen. Toppunt was vader en zoon ( jaar of 10 ) zonder uitrusting op een best pittig stuk die ik zelf als no go zag.

Gevorderd
pulverdudeAuteur4 februari 2015 · 17:35
Let the riding do the talking and you've said enough
Toerist
AnoniemAuteur5 februari 2015 · 11:37

Ga met een lokale gids op pad, daarmee neem je een hoop risico weg. En waak voor de gidsen die dan weer hier en dan weer daar zijn… Lokale gidsen die vanaf december in het gebied zijn weten wat het weer heeft gedaan!

Expert
meteomorrisAuteur5 februari 2015 · 18:58

@@psd, is dat statistisch onderbouwd of een aanname?

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!