#PA13: A-L-E-R-T!

#PA13: A-L-E-R-T!

Zo, ik had gezegd dat ik woensdag met een update zou komen, maar het duurde iets langer. De weermodellen GFS, ECMWF en WRF hadden ruzie en het leek me beter die even af te wachten. Maar vandaag gaat #PA13 officieel over van Watch naar Alert status.

Watch naar Alert status?

Ja, om jullie nog beter van dienst te zijn heb ik mijn berichtgeving rond een significant sneeuw event in stukjes gehakt. En dat werkt voortaan zo:

  1. Powder watch (het is zeker er komt sneeuw)

  2. Powder alert (de regio’s zijn zeker)

  3. Where to go (finetuning tips voor het laatste moment)

  4. Aftermath(genieten, optekenen, vastleggen en delen

Aftermath #PA12

De afgelopen dagen zagen we nog steeds heerlijke reports op onze report timeline verschijnen en met wat zoeken was er nog steeds goede poeder te vinden. Storm Quinn was een beste.

Sowieso heel erg veel dank voor de frequentie en de kwaliteit waarmee julliereports delen. Ze geven in de regel een beter beeld dan de webcams die wel eens zo geplaatst zijn dat het beeld vertekend. Dus blijven ze delen!

Powder Alert #PA13

Het verhaal is simpel. Hoewel… Ik liet hier en daar al doorschemeren dat we vanaf vrijdagavond met een zuidwestelijke stroming te maken zouden krijgen en op zaterdag de Franse zuidalpen en de Zuidalpen centraal aan de beurt zouden zijn. Een scenario redelijk vergelijkbaar met #PA12. Maar GFS bleef maar doorknoeien en ook WRF wilde die maar niet bevestigen. En dat terwijl mijn gevoel en ECMWF voor zuid(west) gingen. Maar goed, het is hoogseizoen en ik wil niet iemand al een dure boeking in de maag splitsen die bij nadere analyse niet de dikke poeder zou opleveren waar je op hoopt. Nu ben ik altijd een voorstander van zo laat mogelijk boeken, maar vanwege vakantiestress kan ik me voorstellen dat je nu wat sneller genegen zou zijn op ‘boek’ te drukken.

Here we go!
Here we go!

Maar uiteindelijk is het verhaal nog even simpel. Er is een storm Steffen die vanuit de Atlantische Oceaan een bres weet te slaan in de hogedrukgordel die de Alpen de afgelopen dagen domineerde. De stormtrack is noordwest, maar zoals wel vaker is de beginstage daarbij zuidwest (vanwege het inkomend front) en dat is nu niet anders. Het gaat op zaterdag dus knallen vanuit zuidwest, waarna daarna er een koufront volgt waarmee de Franse Noordalpen in een sneeuwsandwich belanden. Dit koufront kan even snel doordrukken waarmee het gehele westelijke deel van de Alpen een flinke bak sneeuw krijgt. Veel woorden om je te vertellen dat je vanaf zondag en maandag treeruns kunt rijden in:

Maar daar zitten nog wat onzekerheden in. Vrijdag meer tips in mijn where to go bericht welke op zaterdag verder aangescherpt gaat worden. Wil je nu al zeker zijn van poeder, dan zorg je dat je zondag in de zuidalpen centraal bent of de Franse Zuidalpen. Maar je kunt ook gewoon wachten op mijn update van vrijdag en dan weet je zeker waar je zondag moet zijn.

Poederadvies

Vanaf zondag tot en met dinsdag rijd je poeder in onderstaande regio’s. De treeruns zijn er top en vanaf zondagmiddag klaart het er op zodat je ook dan met zicht mooie runs kunt rijden. Houd dat vol tot en met dinsdag en dan op naar het noordwesten.

Powder watch #14

Het is zeker dat de sneeuw gaat komen en ze lijkt naar beneden te donderen in 2 intense fases. De eerste start maandagavond en eindig in de loop van de dinsdag. Woensdag volgt dan de 2e fase met nog meer sneeuw. Wie weet zelfs tot ver eind volgende week. Er geldt daardoor een Powder watch voor de Franse Noordalpen en de rest van de Noordalpen, waarbij met name het noordwesten ervan langs krijgt. Het wordt een mooie week om te gaan roadtrippen. En als je het een beetje goed doet spreek je in een week Italiaans, Frans en Duits en scoor je iedere dag verse treeruns. Hoeveel mooier moet het nog worden in de Alpen?

So far so good. Vrijdag dus meer.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
SportGillieproAuteur19 februari 2015 · 09:11

Vanaf zaterdag ivm de krokusvakantie in Valmeinier… It’s all about the kids… (Toch maar de freeride gear meenemen ;-))

Live to ride, ride to live
Expert
GilbertSAuteur19 februari 2015 · 09:21

Iemand zin in een roadtripje?

www.instagram.com/gilbertsmink/
Gevorderd
BobvanitersonAuteur19 februari 2015 · 09:22

@@xs2arjan

je zou morgen maar een voor goede week gaan roadtrippen in de campert…
iets met timing en neus in de boter

Gevorderd
RPAuteur19 februari 2015 · 09:40

@@Bobvaniterson en @@xs2arjan Geniet ervan mannen, gaat mooi tripje worden!

Helaas ben ik sinds twee weken uit de running, ben met personal training door mijn rug gegaan: acute spit! Was aan een slee met gewichten aan het trekken (bovenbenen en core stability trainen) en maak door vermoeidheid een verkeerde beweging: laatste ruk vanuit mijn rug en PANG!

Ik stond zo krom als een banaan en een Chiropractor heeft de boel in 3 sessies weer recht gezet… Nu veel oefeningen en hopen dat dit geen season ender is en dat ik over een week of twee weer los kan!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
MarcoAuteur19 februari 2015 · 10:01

Is het de moeite om alleen voor de zaterdag en de zondag die kant op te gaan? In je bericht zie ik niets over waar het op zaterdag al goed zou zijn… Of zeg je duidelijk: skip zaterdag, pak zondag en maandag minimaal?

Expert
meteomorrisAuteur19 februari 2015 · 10:06

@@Marco, ik zeg… skip zaterdag. Vertrek pas om 10 uur vanuit Nederland en je rijdt zo fileloos richting de Alpen.

powfinder.com
Beginner
wimbersAuteur19 februari 2015 · 11:02

eens met @@meteomorris, zorg dat je er zaterdagochtend bent of rijdt zaterdag pas tegen de middag weg. iedereen staat tegen 6 uur in de file door de valleien heen.

Gevorderd
PoedertijnAuteur19 februari 2015 · 11:15

Zuid Alpen Centraal… laat ik nu net morgen vertrekken naar Livigno :-D

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
OrsAuteur19 februari 2015 · 13:01

@@GilbertS je hebt PM! Ik ben wel in voor een roadtrip

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Gevorderd
xs2arjan.Auteur19 februari 2015 · 14:01

@@RP :-((((( hopelijk kan je nog wat PA#… meepikken dit seizoen… We zullen wel wat van PA#13 en 14 laten zien… ;-) Sterkte man!

xs2arjan
Beginner
SjoerdAuteur19 februari 2015 · 16:55

mocht er iemand volgende week (maandag - vrijdag) in de regio Bellwald zitten: let me know!
Poes en kids kunnen wel een dagje zonder mij :-)

Gevorderd
FriscoAuteur19 februari 2015 · 17:14

PA#14 voor noordwest… De sneeuwdans lijkt weer te werken!

Never eat yellow snow!
Beginner
JespervzAuteur19 februari 2015 · 22:59

Laten we hopen op het beste in Warth/Schröcken :)

Gevorderd
BobvanitersonAuteur20 februari 2015 · 08:13

@@RP

sterkte man, hopen op een spoedige revalidatie!

wij snuiven wel een bochtje voor je mee

Expert
meteomorrisAuteur20 februari 2015 · 08:38

@@RP, sterkte… wat een verhaal.

powfinder.com
Gevorderd
RPAuteur20 februari 2015 · 10:33

Dank, ja wat een verhaal, niets eens met skien… gaat steeds beter maar nu vooral weer sterk worden in de rug, gelukkig de eerste keer, schijnt dan mee te vallen met revalidatie en gelukkig behoorlijk fit = ook sneller op de been. Maar vooral niet forceren, hoe graag ik ook wil… nu al 2 #PA’s gemist… grom, grom…

Explore the Outdoor!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!