Judging tijdens het Poederbaas Freeride Festival

Door irian op 24 februari 2015 · 1

(c) Bart van der Putten
(c) Bart van der Putten

Afgelopen seizoen had ik de eer om te jureren tijdens de Poederbaas Freeride Competition in Goldeck, Oostenrijk. Bij aankomst werd ik verrast door de professionaliteit van de organisatie van het event en de goede samenwerking met de lokale Bergbahnen. Na een goede, strakke voorbereiding waren we klaar voor de grote wedstrijd, maar door gevaarlijke weersomstandigheden waren we genoodzaakt beide wedstrijddagen af te lassen. Dit jaar kom ik terug naar de Poederbaas Freeride en met drie potentiële wedstrijddagen weet ik zeker dat we er weer iets moois van gaan maken. In dit artikel blik ik alvast vooruit op de criteria die wij als jury zullen hanteren.

Freeride wedstrijd door het oog van de judge

Net als surfen en skateboarden is freeriden een sport waar over de kwaliteit van de rider getwist kan worden. Als eerste stellen wij ons de vraag of een rider een goede techniek heeft, of deze grote cliffs kan springen (en landen) en of er nog een freestyle element toegepast wordt. Elke stijl moet een kans hebben om een wedstrijd te winnen en daarom is er een goed judging systeem bedacht die het zo eerlijk mogelijk maakt elke stijl een kans te geven om te winnen.

(c) Christian Kalse
(c) Christian Kalse

Het doel van de wedstrijd is om freeriders uit de Benelux kennis te laten maken met de freeridesport in wedstrijdverband. Tijdens de Poederbaas Freeride Competition hanteren we daarom dezelfde criteria die ook gebruikt wordt tijdens de Freeride World Tour Qualifiers:

• Lijnkeuze: waar in de helling / moeilijkheidsgraad / originaliteit / gebruik van terrein

• Vloeiendheid tijdens de afdaling: relatieve snelheid / stops / twijfelmomenten / onnodige traverses / hiking

• Controle: controle van de afdaling van de rider

• Air & style: aantal jumps / grootte van de jumps / tricks / stijl / landing van elke jump

• Techniek: slechte bochten / krachtige bochten / rutschen / backseat positie / contra rotatie / slechte of goede sluff management

• Controle, Vloeiendheid en Techniek worden bij elke categorie hetzelfde beoordeeld (vrouw ski/snowboard, man ski/snowboard). De Lijnkeuze en Air & Style worden bij elke categorie sterker of minder sterk beoordeeld.

(c) Gerben Hilbrink
(c) Gerben Hilbrink

Puntentelling freeride wedstrijd

Onze judges gebruiken een scala van 0 tot 100 punten. Vanaf de start krijgt de rider 50 punten, deze kunnen als een thermometer omhoog of omlaag gaan tijdens de afdaling, afhankelijk van de positieve of negatieve punten die de rider tijdens de run maakt.

(c) Thomas Bekker
(c) Thomas Bekker

Poederbaas Freeride Festival, ben jij erbij?

In grote lijnen zijn dit de criteria waar wij op zullen letten als juryleden. Over ruim twee weken vindt het event plaats en zullen we er tijdens de ridersmeeting op donderdagavond nog uitgebreid op terugkomen. Ik heb gehoord dat het event weer lekker vol stroomt, dus ik hoop jullie terug te zien tijdens de tweede editie van het Poederbaas Freeride Festival van 11 tot 15 maart in het Oostenrijkse Goldeck! Meer info hier!

Reacties

• GilbertS
    Expert
    GilbertS op 24 februari 2015 · 20:56
    zin in!
    www.instagram.com/gilbertsmink/

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro