Van de eerste vlok tot krokus

Van de eerste vlok tot krokus

Het is krokus. Voor veel Nederlanders zit na deze week de winter er weer op. Voor de overwinteraars en wePowder poederfanaten zitten we net ongeveer op de helft. Doorgaan tot het bittere eind zogezegd. Zo pas na eind mei gaat al het materiaal, na een nachtzoen, de kast weer in.

Chronologisch, wat speelde er vanaf november?

Tripje Sölden. Even sfeer proeven met het Poederbaas team (c) Christian Kalse
Tripje Sölden. Even sfeer proeven met het Poederbaas team © Christian Kalse

Begin december

We zijn weer thuis. Vintage rules. Thuiskomen ook. @ Plagne Bellecote
We zijn weer thuis. Vintage rules. Thuiskomen ook. @ Plagne Bellecote

25-12

Epic! Het is aan hier
Epic! Het is aan hier
Aangepast winterprogram
Aangepast winterprogram

Eind dec.

Belse frit met Nederlandse mayo @ La Plagne - part III
Belse frit met Nederlandse mayo @ La Plagne - part III

Begin januari (tussenstand sneeuw 100 cm op 3000 / 50 cm op 2000)

Foto's: Tim Vanhoutteghem

Eind januari

NK & Dutch freeride week in Tignes. Vanuit Plagne de oversteek gemaakt. 3de plaats bij het NK freeride.

Tevreden met de lijn boven. Kort daarna verloor ik enigszins mijn route en ging verder op de tast door de witte jungle. Een tweede drop, een andere dan gepland. Het meest technische was het complete knollenveld in 3d. Heelhuids beneden. De finishpoort heb ik zelfs even gelaten voor wat het is. Ongepland kwam ik een skigebied verder uit. Vrij rijden weet je.

Ami de ski, Paul de Groot Freeskier wederom een dijk van een lijn. Solide. Eerste plek. Tweede plek Alex Hooftman. Team Poederbaas en Nederbelg in de ontkenningsfase Rembert Notten Extreme skiër ging als een raket. Werd bij zijn tweede drop helaas tegen de grond aan gestofzuigerd. Een zekere podiumrit in de maak. Mademoiselle Tijn Vuijk au premier bij de dames. Fier. Deftige technische rit. Good times. Mooi event met mooie mensen.

Begin februari. Eindelijk sneeuw (150 cm op 3000m / 100cm op 2000)

Foto: Tim Vanhoutteghem
Foto: Tim Vanhoutteghem
Foto: Cedric Meyer
Foto: Cedric Meyer
Sony POV - ASV30
Sony POV - ASV30

Half februari - Retour naar een drogere periode (125 cm op 3000m / 75cm op 2000m). Zoeken en waar mogelijk scoren.

O
O

Beaufortain - Couloir de l’Antecime - 5.2 E3

Aan de overkant van de vallei bevindt zich de Beaufortain streek. Een doodlopende weg is het begin van een landschap met bergen zonder eind. Hier vind je geen skigebied met liften en alles wat daarbij hoort.

Bergen bestijgen gebeurt hier nog met de kracht van de benenwagen - touren. Na een lange tocht diep in de vallei en 1600 meters hoger, stonden we aan de top van het bergmassief van Roignais. De diepte in kijkend van couloir de l’Antecime - 5.2 E3 op 2923 meter hoogte. Door zijn verborgen ligging vonden we waar we naar zochten. Pente raide met sneeuw die er toe doet. Foto: Tim Vanhoutteghem

Tignes. Touwtrekken voor het snoep happen.

Foto: Ben Styles
Foto: Ben Styles

Op bezoek in Tignes bij Paul Leliveld en Ben Styles. Met het touw kom je nog eens ergens. Twee x een rappel entree voor een fraaie zuidkant van de Grande Motte en een Pramecou noordwand.

Start van deze week. Een 30 cm sneeuwval cumulatief.

Het glas is half vol
Het glas is half vol

De sneeuwval blijft achter. Voor grote wanden en dito projecten is nog geen plaats. De wind speelt ook parten voor een geslaagde dekking. Alleen koning winter bepaald of Plagne gezegend wordt met een onvervalste weststau. Alle andere stormpatronen missen danig scherpte om hier een rijke winter te maken. Wat niet is kan nog komen. Vooralsnog doen we het met wat er ligt. Daarbij brengt de Beaufortain of een ander nabij gelegen plaats in de Tarantaise de broodnodige voldoening in de vorm van wit beleg.

Zelf zal ik de hunkering naar het grote werk moeten temperen. Mijn hoop is in ieder geval gevestigd dat de cumulatieve sneeuwval van deze week weer wat meer base verzorgd voor de wanden die als visioenen voorbij razen. Komt tijd komt plaats.

Salut mes amis de neige!

Dank aan Tim Vanhoutteghem, Cedric Meyer, Jeroen van Schaick, Team Poederbaas, Christian Kalse, Jasper van der Meer, Paul Leliveld, Ben Styles, De NK organisatie, Atomic en Amersports Nederland, Peak Performance, Sony Nederland en Poederbaas.

PS. Deze is nog wel geinig.

wittelijnen

Reacties

Gevorderd
koen_djfistelAuteur26 februari 2015 · 20:33

:-) :-)

sbs roelz
Elite
paulskiAuteur27 februari 2015 · 17:49

Fijne teksten en mooie beelden ami de ski. Vooral die laatste is heel erg cool!! Over ruim twee weken moeten de condities optimaal zijn;-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!