PA#16: Noord(west)stau galore

PA#16: Noord(west)stau galore
De zaterdag was AAN!
De zaterdag was AAN!

Afgelopen nacht regende het in grote delen van de Franse Alpen tot 2000 meter en hoger. De aangekondigde warmte arriveerde in de loop van de dag en met name in de Franse Alpen en het westen van Zwitserland ging de temperatuur rap op omhoog en daarbij stak er ook nog eens een venijnige wind op. Zowel de Zwitsers als de Fransen hebben het lawinegevaar opgeschaald naar GROOT (4 op een schaal van 5) voor grote delen van de Isère, Haute Savoie en het westen van Wallis.

Ook op maandag blijft het nog lang doorregenen tot op grote hoogte. Boven de 2000 meter komt het daarbij tot aanzienlijke hoeveelheden verse sneeuw die onder druk van een stormachtige wind van hot naar her geslingerd wordt. Niet echt ideaal dus. Meer naar het oosten (Zwitserland en Oostenrijk) ligt de sneeuwgrens weliswaar iets lager, maar de neerslagintensiteit in beginsel ook. De maandag is een dag die je beter skipt.

Het lukt de koude lucht maar moeizaam om goed door te drukken en pas tegen het einde van de dag komt ze tot in de Alpen. Helaas is het grote geweld dan al voorbij in de Franse Alpen. De stormwind gaat liggen en de meeste sneeuw is dan al gevallen. Tegen de tijd dat de sneeuwgrens in de Franse Alpen echt noemenswaardig gaat zakken is het vocht wel uit de lucht geperst.

Hoe anders is dat aan de noordkant van de Alpen. Daar arriveert al zo’n beetje na de lunch de koude lucht en er is dan nog meer dan voldoende vocht voorhanden. Al dit vocht wordt tussen maandagmiddag en dinsdagochtend gedwongen leeg te sneeuwen waarbij de sneeuwgrens snel daalt van zo’n 1500-1700 richting de 1000 meter of lager. Geen immense hoeveelheden, maar zeker lekker wetende dat de dinsdag de zon er door gaat komen aan de noordkant van de Alpen.

Where to go… Dinsdag

De echt hoge gebieden in Frankrijk gaan zeker hun portie krijgen, maar je moet het heel hoog zoeken (boven tenminste de 2000 meter) en accepteren dat de wind de boel op scherp heeft gezet. Denk aan La Grave, Alpe d’Huez, Paradiski, Espace Killy en Chamonix. Maar persoonlijk denk ik dat je dinsdag beter af bent in de Arlberg. De koude lucht komt daar eerder aan en het sneeuwt in de nacht naar dinsdag nog even door. Kortom een sneller dalende sneeuwgrens en meer verse sneeuw lager in het dal. Ofwel het wordt zoeken in de volgende regio’s:

Woensdag… de noordstau komt er aan

Woensdag staat er alweer een nieuwe storm te trappelen. Vanuit het noordwesten zakt een laag af richting de Alpen om vervolgens ten zuiden van de Dolomieten te eindigen. In zijn kielzog volgt koude lucht en sneeuw tot diep in de dalen. Allereerst voor de Noordalpen (waaronder de Franse) en later ook voor de Dolomieten. De woensdag wordt grijs, koud en steeds witter, waarbij er sneeuw valt vanaf Chambéry tot ver in het oosten van Oostenrijk.

En dan, dan volgt de noordstau

​Want in het kielzog van deze storm komt een klassieke noordelijke stroming op gang welke sneeuw brengt in de gehele noordalpen. Een noordstau die wel eens tot en met vrijdag zou kunnen aanhouden en weinig ruimte biedt voor de zon aan de noordkant van de Alpen. En dan hebben de volgende regio’s de beste kaarten:

De finetuning hiervan volgt later deze week. Vandaag kijken we goed naar datgene wat er gebeurt in het westen en noorden van de Alpen en waar nodig scherp ik mijn advies aan.

Kortom…

De dinsdag wordt leuk, maar niets bijzonders. Het is gevaarlijk vanwege de wind en de vele sneeuw boven de 2000 meter. Pas vanaf woensdag gaat de noordstau motor aan en dan kan het wel eens diep worden.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
bertjebertjeAuteur2 maart 2015 · 09:40

Hier in Davos vanmorgen dikke, natte vlokken. Nu iets minder intensieve sneeuwval.

Gevorderd
PaulJAuteur2 maart 2015 · 09:59

@@meteomorris Kan ik hieruit begrijpen dat komend weekend een mooie optie wordt voor de weekendwarriors? :)

Discover the unknown
Expert
meteomorrisAuteur2 maart 2015 · 11:19

@@PaulJ, ja. Maar details kunnen nog wat gaan wijzigen de komende dagen.

powfinder.com
Expert
ijsbeerAuteur2 maart 2015 · 13:06

hier in Schwyz dikke natte regen :( Nu al wat kouder gelukkig. hopelijk komt de sneeuw snel!

Expert
GilbertSAuteur2 maart 2015 · 13:20

Nou dan gaan we maar rijden woensdag/donderdag :)

www.instagram.com/gilbertsmink/
Expert
GilbertSAuteur2 maart 2015 · 13:21

Iemand tips voor wat tree-runs :D?

www.instagram.com/gilbertsmink/
Expert
BrosAuteur2 maart 2015 · 13:26

Mooie vooruitzichten voos SSC in Klosters dit weekend!

Bros
Beginner
Dirk77Auteur2 maart 2015 · 14:49

In obersaxen sneeuwt het lekker door. Lager wel behoorlijk vochtig, maar goed…

Expert
ieismAuteur2 maart 2015 · 14:56

Hoe ga ik het thuis uitleggen? Ik ben een beetje door mijn slappe excuses heen geloof ik.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
PowterAuteur2 maart 2015 · 19:22

Ik moet zaterdag ochtend in Davos (SSC) zijn en rij al eerder die kant op. Iemand eventueel donderdag/vrijdag in de buurt (ruime zin van t woord). Lijkt wel beetje sneeuw aan te komen…
Heb een plekje in de auto.

Powter
Gevorderd
FriscoAuteur2 maart 2015 · 21:15

In A******t al vanaf 6 uur vanochtend tot nu non-stop sneeuwval in het dorp. Toplift dicht vandaag ivm storm en lawinegevaar, het zal morgen dringen zijn bij de lift… Enige kans op zon donderdag in Disentis @@meteomorris?

Never eat yellow snow!
Expert
meteomorrisAuteur2 maart 2015 · 21:28

@Frisco! het voordeel van een inneralpine gebied. Donderdag weinig zon in Disentis.

powfinder.com
Gevorderd
FriscoAuteur2 maart 2015 · 22:14

Jammer. Maar Boris Textor zal genoeg leuks voor ons weten te vinden schat ik zo in! ;-)

Never eat yellow snow!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur2 maart 2015 · 22:59

bosnië ziet er ook ni slecht uit ; iemand “stail-ist-gail”-bekend daar?

sbs roelz
Beginner
ThijsLAuteur3 maart 2015 · 07:42

@@meteomorris Wij hebben vandaag ons keuzemoment of we donderdag de auto in springen, wordt het wat het weekend denk je?

Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2015 · 07:50

@@ThijsL, ja. Woensdag en donderdagochtend finetune details… Oostenrijk en met name rond de Arlberg wordt een safe bet. Vrijdag is het al aan rond de Arlberg.

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur3 maart 2015 · 12:14

@@koen_djfistel, ik heb gisteravond even naar Bosnië gekeken, maar de skigebieden lijken daar erg vlak.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!