...

• MennoBoermans1
    Tourist
    MennoBoermans1 op 11 maart 2010 路 18:18
    ...
  • Jaap
    Tourist
    Jaap op 11 maart 2010 路 19:14
    Ai ai, twee reanimaties.  馃槥

Let's hope for the best!
    For cryin' out loud...
  • Miski
    Expert
    Miski op 11 maart 2010 路 22:31
    Drei Schwerverletzte nach Lawinenabgang
    Bei einem Lawinenabgang bei St. Anton am Arlberg sind am Donnerstag drei Personen schwer verletzt worden. Eine Person wurde bereits als verstorben gemeldet, konnte jedoch noch am Unfallort reanimiert werden. 

Weitere Person in LebensgefahrBei dem Lawinenabgang im Bereich des Kapallschrofens wurden insgesamt vier M脙陇nner aus Holland im Alter von etwa 30 bis 35 Jahren verletzt.

Die Skifahrer waren im freien Skiraum in der N脙陇he der Kapallbahn-Bergstation abgefahren. Sie haben die gesicherten Pisten verlassen. Nachdem sich die Lawine gel脙露st hatte, sind sie 脙录ber felsiges Gel脙陇nde gest脙录rzt. 

Zwei Schwerverletzte in die Klinik geflogen
    Zwei der Schwerverletzten wurden in die Innsbrucker Klinik eingeliefert. Die beiden weiteren Urlauber befanden sich ebenfalls in 脙陇rztlicher Behandlung, der dritte Schwerverletzte im Krankenhaus Zams und ein leichter Verletzter bei einem Mediziner in St. Anton.

Im Einsatz waren laut Leitstelle Tirol die Hubschrauber C5, Gallus 1 und Alpin 3. 
  • Dio
    Advanced
    Dio op 11 maart 2010 路 23:54
    Fockfockfockfock..

Blijf maar grappen maken hoor, in dit forumonderdeel. Aaahh, wat doen jullie toch zwaar op de hand, al dat lawine gel*l. Het zal g*dverd*mme je man zijn, of je zus, je zoon of dochter, je broer, je beste vriend of iemand die je niet kent, etc.

Ik hoop dat ze het allemaal redden en wanneer ze het redden, ze terug kunnen keren naar hun 'gewone' leven.

Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 maart 2010 路 00:18
    Hoop ook dat ze het allemaal redden! Kop op en vechten!!!

@Dio: Ik mis de grappen in dit topic gelukkig, laat die maar lekker achterwege.
  • Jaap
    Tourist
    Jaap op 12 maart 2010 路 08:52 For cryin' out loud...
  • dolfbroekveldt
    Tourist
    dolfbroekveldt op 14 maart 2010 路 08:45
    Ik was afgelopen week met 6 vrienden in Stanton en hebben de helikopters gezien vlak onder het bergstation van de Kappal lift (boven Gampen) rond 15:30 uur. Wij zijn er gelukkig niet direct bij betrokken geweest maar de volgende ochtend bleek dat het 4 vrienden van mijn zwager zijn geweest die zijn meegetrokken door deze lawine (200 bij 70 meter). Een is inmiddels overleden en 2 anderen zijn zwaar gewond en liggen in ziekenhuizen in Innsbruck. Blijkt nog maar eens dat lawine stufe 3 niet betekent dat het gevaar maar 'gemiddeld' is... Door de extreme kou van afgelopen week in Stanton (-25 was geen uitzondering) hebben de sneeuwlagen niet kunnen zetten waardoor de boel makkelijk kon gaan schuiven toen nieuwe freshies vielen op donderdag. Wij hebben ons dus maar genoodzaakt door de omstandigheden beperkt tot pistes aframmen en treeruns onder de 1800 meter (stufe 1 onder 1800 meter). Wees dus wijs en voorzichtig, een ongeluk zit in een klein hoekje, lawine gevaar is nog steeds hoog in Voralrlberg. Bizar dat het opeens zo dichtbij kan komen.
    Je nieuwe signature
  • Thijzel
    Tourist
    Thijzel op 15 maart 2010 路 09:48

"We zijn te onervaren op dit gebied. Nederlanders gaan vaak zonder gids de hogere skigebieden in, nemen een lawineprikker en alarmpieper mee om elkaar terug te kunnen vinden, maar dat is niet genoeg. Je moet ook verantwoordelijkheidsgevoel hebben", zegt woordvoerder Joris Gieske van de Nederlandse Ski Vereniging.
    [sub]http://www.telegraaf.nl/binnenland/6276605/__Overmoedigheid_op_skipist...]

Zou de woordvoerder van de nskiv dat echt z脙鲁 gezegd hebben?  :-X
    http://www.snowcountry.nl
  • Bro
    Tourist
    Bro op 15 maart 2010 路 10:20

Ik was afgelopen week met 6 vrienden in Stanton en hebben de helikopters gezien vlak onder het bergstation van de Kappal lift (boven Gampen) rond 15:30 uur. Wij zijn er gelukkig niet direct bij betrokken geweest maar de volgende ochtend bleek dat het 4 vrienden van mijn zwager zijn geweest die zijn meegetrokken door deze lawine (200 bij 70 meter). Een is inmiddels overleden en 2 anderen zijn zwaar gewond en liggen in ziekenhuizen in Innsbruck. Blijkt nog maar eens dat lawine stufe 3 niet betekent dat het gevaar maar 'gemiddeld' is... Door de extreme kou van afgelopen week in Stanton (-25 was geen uitzondering) hebben de sneeuwlagen niet kunnen zetten waardoor de boel makkelijk kon gaan schuiven toen nieuwe freshies vielen op donderdag. Wij hebben ons dus maar genoodzaakt door de omstandigheden beperkt tot pistes aframmen en treeruns onder de 1800 meter (stufe 1 onder 1800 meter). Wees dus wijs en voorzichtig, een ongeluk zit in een klein hoekje, lawine gevaar is nog steeds hoog in Voralrlberg. Bizar dat het opeens zo dichtbij kan komen.

Hoi Dolf, heb jij meer informatie over welke route ze genomen hebben, of het idd op de route gebeurde of dat ze daarvan afgeweken zijn? Overigens was op dat moment voor zover mij bekend de lawinestufe 2, niet 3. En was de route gewoon geopend, en zou dus tegen alpinegevaren waaronder lawines gezekerd moeten zijn.

Bro
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 15 maart 2010 路 11:04
    @Thijzel: Dat denk ik haast wel...Het blijft de NSkiV he...
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • MrRemco
    Advanced
    MrRemco op 15 maart 2010 路 11:09
    Hier een blog waar een kaartje bij zit van de plek waar het gebeurd is.
    Een een link naar het lawinebricht voor die dag.

http://blogger.xs4all.nl/groei/archive/2010/03/13/542552.aspx...
    A mind is like a parachute. It doesnt work if it's not open. (FZ)
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 15 maart 2010 路 11:17

"We zijn te onervaren op dit gebied. Nederlanders gaan vaak zonder gids de hogere skigebieden in, nemen een lawineprikker en alarmpieper mee om elkaar terug te kunnen vinden, maar dat is niet genoeg. Je moet ook verantwoordelijkheidsgevoel hebben", zegt woordvoerder Joris Gieske van de Nederlandse Ski Vereniging.
    [sub]http://www.telegraaf.nl/binnenland/6276605/__Overmoedigheid_op_skipist...]

En wat doet de nskiv aan de bewustmaking van lawinegevaren? Volgens mij komt er vanuit deze vereniging vrij weinig initiatief op dit gebied.
  • Thijzel
    Tourist
    Thijzel op 15 maart 2010 路 11:32
    Is het ssc niet gelieerd aan de nskiv?
    http://www.snowcountry.nl
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 15 maart 2010 路 11:59

Is het ssc niet gelieerd aan de nskiv?

Ik dacht het eigenlijk niet, maar ik zie op de ssc site wel een nskiv logo staan, dus blijkbaar wel.
    Dan heb ik niks gezegd  :-[
  • dolfbroekveldt
    Tourist
    dolfbroekveldt op 15 maart 2010 路 14:45
    @ Bro: volgens mij zijn ze getroffen tussen ski routes 33 en 34 in, en niet erop. Ik weet het echter ook niet zeker.
    Je nieuwe signature
  • ollie
    Expert
    ollie op 15 maart 2010 路 15:33
    Wat mij betreft is de te snelle, ontactische en ongefundeerde reactie van de NSkiV een beetje de druppel die de emmer doet overlopen.

Wanneer je het SkiMagazine leest wordt er bij elk gebied wel even gemeld dat de poeder er heerlijk bij ligt of dat de offpiste mogelijkheden ongekend zijn, maar behalve een enkele vermelding van het Snowsafety Center op de website doen ze helemaal niks om mensen bewust te maken van gevaren of om mensen te informeren. Dan is het wel heel makkelijk om mensen direct te veroordelen en te vingerwijzen.

Ik zeg m'n lidmaatschap op...
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • RobGeurtsen
    Tourist
    RobGeurtsen op 15 maart 2010 路 18:50
    Volgens de lawineberichten was er boven grofweg 2.200mtr laweinegevaar niveau 3. belangrijk echter dan die indicatie was het de wind en de zeer lage temperaturen van de voorgaande tijd die een ervaren off-piste skier extra alert moeten maken.

De analyse en het geklets achteraf doet niets af aan het verdrietige van de consequenties van het ongeval.
  • Bro
    Tourist
    Bro op 15 maart 2010 路 19:12
    Aan de hand van de foto's op de blog van Rob heb ik geprobeerd zo goed mogelijk in kaart te brengen waar de lawine precies is ontstaan en hoe deze gelopen is. Mijn inschatting is dat dat precies op het punt is waar route 33 en 34 samenkomen, direct onder de schroves die beide routes aan de bovenzijde scheiden.

Is het ergens nog te achterhalen of 33 die donderdag gesloten was? In mijn beleving was alles open die donderdag (het hele bord stond vol groene vinkjes) maar het zou natuurlijk kunnen dat er eentje gesloten was of net dichtgegaan. Ik ben niet bij de entree van route 33 geweest, van route 34 weet ik in ieder geval zeker dat deze open was.

De groene cirkel is waar ik denk dat de lawine onstaan is, de paarse polygoon hoe hij verder gelopen is. Kwa hoogte komt het iig goed overeen met de aangegeven 2180m. Wellicht zijn er ooggetuigen die kunnen bevestigen of ontkennen of deze locatie de juiste is.

Bro
  • kanski
    Elite
    kanski op 15 maart 2010 路 19:18
    Een skiroute is beveiligd tot 40m aan beide zijde van de marker. In Zwitserland staan de markers in het midden van het "beveiligde" traject. Buiten de 40m van markers ben je gewoon weer in de off piste.

Ik neem aan dat dit in Oostenrijk het zelfde is. Dit is iets wat veel mensen niet weten... heb ik het vermoeden.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • RobGeurtsen
    Tourist
    RobGeurtsen op 15 maart 2010 路 21:17
    Is het ergens nog te achterhalen of 33 die donderdag gesloten was? In mijn beleving was alles open die donderdag (het hele bord stond vol groene vinkjes) maar het zou natuurlijk kunnen dat er eentje gesloten was of net dichtgegaan. Ik ben niet bij de entree van route 33 geweest, van route 34 weet ik in ieder geval zeker dat deze open was.

Volgens de reactie van ene Merijn op mijn blog:
    http://blogger.xs4all.nl/groei/archive/2010/03/13/542552.aspx#FeedBack...
    was Route 33 die dag dicht.

Of dat klopt weet ik uiteraard niet.
  • Bro
    Tourist
    Bro op 15 maart 2010 路 23:37

Volgens de reactie van ene Merijn op mijn blog:
    http://blogger.xs4all.nl/groei/archive/2010/03/13/542552.aspx#FeedBack...
    was Route 33 die dag dicht.

Of dat klopt weet ik uiteraard niet.

De reactie van Merijn had ik ook gelezen, ik zou het liever nog bevestigd zien door een officiele bron. Het stomme is dat ik iedere dag de routes en lawineinfo heb bestudeerd, en dus de betreffende pagina donderdag op mijn laptop heb gehad... (http://www.stantonamarlberg.com/de/winter/service-info/lifte-in-betrie...) Uiteraard niet aan gedacht de pagina op te slaan, vrijdagochtend gewoon op refresh gedrukt (onwetende van het ongeval).

Misschien kan Merijn overtuigend bevestigen dat hij dicht was, dat zou al een puzzelstukje extra opleveren. Indien dit inderdaad het geval is versterkt dat mijn speculatie dat de skiers wel eens vanaf 33 richting 34 hebben willen traverseren, direct onder het steile schrofenstuk.

Bro
  • JoRetro
    Advanced
    JoRetro op 16 maart 2010 路 07:32
    Als ik de foto's op het blog van de lawine bekijk, krijg ik de indruk dat ze vanuit de Kapall-lift of onder de lift door (dus tussen lift en Mattun) of richting Mattun te vroeg linksaf naar beneden zijn gegaan (zeg maar net naast de parapente startplaats).
    Er wordt nl in de berichtgeving ook gesproken over steile rotsen en die zitten aan die kant.

Overigen zit Opa nu ook daar. Misschien kan hij wat meer inside info achterhalen?
    What's wrong with old-school??
  • poling
    Beginner
    poling op 16 maart 2010 路 10:11
    .
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 maart 2010 路 10:44
    Ik zou jullie uit respect voor de overledene en de nabestaanden willen vragen het gespeculeer te stoppen.
    Er is iemand overleden die druk doende was zijn passie te beoefenen.

Ik snap de behoefte om te willen speculeren. Ik snap ook de behoefte om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.
    Maar daar zijn het slachtoffer en de nabestaanden niet bij gebaat. Wij staan allemaal nogal ver weg van het ongeval. De feiten zijn schaars en het sneeuwdek is al sinds we eind december een langdurige kouperiode ingingen bijzonder onstabiel van opbouw. Freeriden is en blijft een risicosport.

May the powder be with you.
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 16 maart 2010 路 19:08
    Morris,

Niet specifiek voor wat betreft dit geval maar meer in het algemeen, is een niet-speculatieve open discussie over veiligheid gerelateerde kwesties niet juist in het belang van alle freeriders?

Mijn indruk is dat niemand op wepowder er op uit is om slachtoffers of nabestaanden te kwetsen. Als iemand zich toch op een dergelijke wijze uitlaat dan mag de verantwoordelijke daarop aangesproken worden, zonodig door de beheerder van het forum, zo mogelijk door de andere deelnemers aan de discussie.

Bij speculaties is niemand gebaat. Vaak zijn de feiten moeilijk te achterhalen. We staan inderdaad vaak ver van het ongeval. Gepaste terughoudendheid is op z'n plaats. Maar dat laat onverlet dat veel mensen op dit forum betrokken zijn in de ruime zin van het woord.

Elk ongeluk is er een te veel. De gevolgen hebben vaak een diepe impact op het leven van de slachtoffers, familie en vrienden.

Uit iets slechts kan soms toch nog iets goed voorkomen. Er kunnen lessen geleerd worden. Wellicht blijft hierdoor anderen in de toekomst leed bespaard. Bewustwording en preventie.

Een foutje is menselijk en soms snel gemaakt. Veel mensen kunnen uit eigen ervaring vertellen hoe enkele kleine en op zich onbeduidende voorvallen leiden tot een situatie die volledig escaleert. Nederigheid is een goede eigenschap, laten we niet vergeten dat het een ieder kan overkomen. Het is en blijft een risicosport. Risico zijn te beperken maar niet volledig uit te sluiten.

In zekere zin is freeriden risicomanagement. Om op een verantwoorde manier risico's te beperken moet je je allereerst bewust zijn van de risico's. Leren van de fouten van anderen kan daarbij een instrument zijn. Twee keer leergeld betalen voor dezelfde levensles is zonde.

Misschien kunnen een paar eenvoudige gedragsregels dergelijke discussies in goede banen leiden. Bijvoorbeeld: feiten zijn afkomstig uit eigen waarneming of uit een verifieerbare bron die boven iedere twijfel verheven is, bijvoorbeeld berichtgeving van de bergredding of andere (overheids)instanties en we spelen op de bal, niet op de man (m/v).

Maar misschien is dit niet de plaats en het tijdstip om dergelijke discussies te voeren terwijl de herinneringen en de pijn van de betrokkenen nog vers zijn.

Over een ding zijn we het allemaal wel eens, van speculeren wordt niemand wijzer.
  • MennoBoermans1
    Tourist
    MennoBoermans1 op 16 maart 2010 路 20:00
    Hoi Bert Jan,

Jij hebt het mooi geformuleerd.

Laten we discussi脙芦ren op basis van feiten, maar speculeren en veroordelend reageren achterwege laten.

Ciao, Menno
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 maart 2010 路 20:30

1. Niet specifiek voor wat betreft dit geval maar meer in het algemeen, is een niet-speculatieve open discussie over veiligheid gerelateerde kwesties niet juist in het belang van alle freeriders? Gepaste terughoudendheid is op z'n plaats. Maar dat laat onverlet dat veel mensen op dit forum betrokken zijn in de ruime zin van het woord.

2. Uit iets slechts kan soms toch nog iets goed voorkomen. Er kunnen lessen geleerd worden. Wellicht blijft hierdoor anderen in de toekomst leed bespaard. Bewustwording en preventie.

3. Misschien kunnen een paar eenvoudige gedragsregels dergelijke discussies in goede banen leiden. Bijvoorbeeld: feiten zijn afkomstig uit eigen waarneming of uit een verifieerbare bron die boven iedere twijfel verheven is, bijvoorbeeld berichtgeving van de bergredding of andere (overheids)instanties en we spelen op de bal, niet op de man (m/v).

4. Maar misschien is dit niet de plaats en het tijdstip om dergelijke discussies te voeren terwijl de herinneringen en de pijn van de betrokkenen nog vers zijn. Over een ding zijn we het allemaal wel eens, van speculeren wordt niemand wijzer.

@bert jan,
    Wijze woorden. Ik heb ff je post omgezet naar 4 punten.
    Allereerst, het is niet mijn doel om mensen het zwijgen op te leggen.

1. eens op basis van feiten en met respect
    2. eens, ik zou ook graag deze zomer eens met elkaar (online) in gesprek gaan hoe we 1. lessons learned kunnen delen, 2. nog sterker aan bewustwording en preventie kunnen werken.
    3. hear hear... zie ook punt 2
    4. laten we het de tijd geven en nadenken hoe we met respect kunnen blijven leren en de onwetenden beter kunnen informeren..

Ik hoop dat je ook mee wilt doen aan een dergelijk gesprek..
    May the powder be with you.
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 16 maart 2010 路 20:44
    vanzelfsprekend!

• Bro
    Tourist
    Bro op 16 maart 2010 路 22:10
    Ik ben het er ook volledig mee eens dat respect en terughoudendheid op zijn plaats zijn. Wijzende vingers en oordelen helpen ons niet verder en zorgen er alleen maar voor dat mensen zich geroepen voelen zich te verdedigen, terwijl we juist open zouden moeten staan voor de meningen van anderen om er van te leren.

Mijn specifieke interesse in dit ongeval zit hem er voornamelijk in dat ik het gevoel heb door het oog van de naald te zijn gekropen. 15 minuten voor het ongeval heb ik daar met een vals gevoel van veiligheid zelf rondgeskiet, voor hetzelfde geld was ik degene geweest in de berichten. Dat maakt je behoorlijk bescheiden en tegelijkertijd ook hongerig naar meer informatie. Ik denk dat ondertussen alle tot nu toe beschikbare informatie hier al wel verzameld is, en het wachten is op nieuwe informatie. Ik begrijp en respecteer het ten zeerste als de direct betrokkenen wel wat anders aan hun hoofd hebben op het moment dan hier te komen om ons van informatie te voorzien.

Bro

• Infernus
    Beginner
    Infernus op 16 maart 2010 路 22:12
    @Bro, dan komt het wel heel erg dichtbij ja, schrikken!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro