...

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 maart 2010 · 22:19

Mijn specifieke interesse in dit ongeval zit hem er voornamelijk in dat ik het gevoel heb door het oog van de naald te zijn gekropen. 15 minuten voor het ongeval heb ik daar met een vals gevoel van veiligheid zelf rondgeskiet, voor hetzelfde geld was ik degene geweest in de berichten. Dat maakt je behoorlijk bescheiden en tegelijkertijd ook hongerig naar meer informatie.

@Bro, kan ik me voorstellen.

Ik verwijs nog even naar de woorden van BertJan..
    Een foutje is menselijk en soms snel gemaakt. Veel mensen kunnen uit eigen ervaring vertellen hoe enkele kleine en op zich onbeduidende voorvallen leiden tot een situatie die volledig escaleert. Nederigheid is een goede eigenschap, laten we niet vergeten dat het een ieder kan overkomen. Het is en blijft een risicosport. Risico zijn te beperken maar niet volledig uit te sluiten.

In zekere zin is freeriden risicomanagement. Om op een verantwoorde manier risico's te beperken moet je je allereerst bewust zijn van de risico's.

Indien je hongerig bent naar nieuwe info en wil je bewuster onderweg zijn in de toekomst, volg dan eens een goede lawinecursus. Bijvoorbeeld bij het snowsafetycenter.
    May the powder be with you.
  • Bro
    Tourist
    Bro op 16 maart 2010 · 22:41
    @Morris

dat voornemen had ik al en is nu nog meer versterkt. Heb vorige week in St Anton de drie-eenheid aangeschaft als minimaal noodzakelijke om me buiten de pistes te begeven. Eigenlijk vond ik het een beetje overkill, omdat we ons voornamelijk aan de routes hebben gehouden waarvan aangegeven wordt dat ze gezekerd zijn (ik heb iedere dag scherp de lawineberichten in de gaten gehouden alsook de status van de routes)  Het 'echte' werk was ik van plan op te schuiven naar later wanneer ik iets meer kennis van zaken had. (Of kennis van je eigen onkunde, waar het in het begin denk ik meer op neerkomt.)

Maar goed, snowsafety begint weer in het najaar, ik ga me inschrijven! Nog een vraagje hierover: hoe verhouden zich de snowsafety cursussen tot de 'alpinkunde' in de Oostenrijkse lerarenopleiding?

groet, Bro
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 16 maart 2010 · 22:43
    kdenkdakdit allemaal wel snap : onrustgevende HONGER naar info, details, kennis, ... (heb dat ook) uit een gevoel dat er blijkbaar soms misschien wel <wil je niet geloven< constant een zwaard van damocles boven je hoofd hangt ...
    en als je er dieper over nadenkt ; schrijven ; "freeriden is een risicosport" kan een loutering zijn die wederom de gevolgen verrevan dekt...
    toch...
    beangstigend...
    vooral omdat veel freeriders voelen ; dit had mij (misschien) ook kunnen overkomen...
    en een walgendmakende gevoel in hun keel voelen opborrelen bij zo'n bericht...
    ondanks nog meegemaakt hier ook rond het antwerpse...
    hier kende wel precies wel iedereen iemand van de slachtoffers..
    bij de voetbal van m'n zoon...
    in m'n klas...
    collega's...
    dit wil je niet meemaken...
    dit wil je je kinderen, liefde, ouders, familie, ... niet aandoen...
    help dan iedereen elk detail uit te sluiten...
    want je leert elke dag ...
    weet ik ondertussen...

met het veel
    innige deelneming aan de nabestaanden!
    sbs roelz
  • RobGeurtsen
    Tourist
    RobGeurtsen op 18 maart 2010 · 00:37

Mooie afgewogen woorden lees ik hierboven over discussie van een ongeval nadat gewonden en doden zijn gevallen.

Ik begrijp en apprecieer de woorden van Morris. Dat hoort bij de reacties van een dergelijk ongeval. Ook zien we heel vaak dat er verwijten gemaakt worden, dat er boosheid is, ook dat er om zwijgen gevraagd wordt, het verdriet van nabestaanden is belangrijker dan het heden enw at we ervan kunnen leren.

De woorden en het verzoek van Morris is echter niet 'the end of it all'. Het is ook maar en mening en niet beter of minder dan de anderen.
    Discussie van ongevallen die 'aankomen' bij lezers, publiek, radio, of wat dan ook is nuttig als wat mij betreft noodzakelijk en helemaal okay als de slachtoffers niet teveel gekwetst worden. Gedachten, intenties en gevoelens of gedragingen toedichten aan slachtoffers en mogelijke daders is ongewenst. Misschien omdat het de nabestaanden kwetst, maar die hoeven hier niet te lezen, hun eigen rouwproces is van henzelf, als zij willen dat wij daar aan deelnemen kunnen zij dat laten weten, dan doen zij mee met de discussie hier en wij discussiëren met hen hier. Zij hebben een keuze om zich door zaken die in de wereld buiten hun rouwen gebeuren zich te raken of niet.

Er is een tweede reden waarom "Gedachten, intenties en gevoelens of gedragingen toedichten aan slachtoffers en mogelijke daders is ongewenst'' is. De informatie of aannames hierover  helpen ons niet om lessen te leren over de omstandigheden voorafgaand en tijdens het ongeval.
    Lessen die voor freeriders relevant zijn. Lessen die voor skiërs ter plekke relevant kunnen zijn.

Het leren van fouten of bijna fouten kan bijdragen aan grotere veiligheid bij de individuen die deelnemen aan de evaluaties, maar kan ook helpen in de grotere kring van freeriders.
    De slechte gewoonte van
    niet erover willen praten,
    niet analyseren,
    geen onderzoek,
    niet willen begrijpen
    zorgt voor waanideeën en conservatisme op het gebied van veiligheid en risico.

De dood van mensen en het leed van nabestaanden blijkt op alle gebieden van het leven minder belangrijk te zijn dan de lessen die we kunnen leren om toekomstige leed, schade etc. te voorkomen.

Nabestaanden hebben recht op hun eigen keuze van waaraan zij zich bloot stellen. Ik ken genoeg ongevallen waarbij nabestaanden of zelf aan de discussies deelnamen, of zich op een andere manier engageren of begrijpen dat over het ongeval gesproken wordt en dat zij een keuze hebben zich daardoor te laten kwetsen of hun eigen verdriet verwerken in een kring waarin zij dat veilig en effectief kunnen doen.
  • RobGeurtsen
    Tourist
    RobGeurtsen op 19 maart 2010 · 03:20
    Één van de overlevenden heeft zijn bericht op mijn blog gepost.

Check hier: http://blogger.xs4all.nl/groei/archive/2010/03/13/542552.aspx... en kijk onder 'feedback'.

Je kunt hier onder 'feedback' ook een verslag lezen van ene 'Mick' die ter plekke is wezen kijken en hij bevestigd min of meer het geconstrueerde verslag, dat sommigen hier helaas gespeculeer noemden.

• RobGeurtsen
    Tourist
    RobGeurtsen op 20 maart 2010 · 12:55

Wat mij betreft als afsluiting van de reconstructie en discussie (http://blogger.xs4all.nl/groei/archive/2010/03/13/542552.aspx...) is een overzichtsfoto van het lawinegebied toegevoegd. Hierin staat aangegeven de plek waar de lawine brak en de plaats waar de lawine tot rust is gekomen. De foto geeft tevens goed zicht op de rotsen waardoor heen de vier skiërs zijn gevallen.
    Höllisch!
    De foto is afkomstig van het weekbericht van de Lawinenwarndienst Tirol. http://lawine.tirol.gv.at/schnee-und-lawineninfo/wochenrueckblick/sais...

Case closed?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 maart 2010 · 16:30
    Vanochtend om 8.00 uur heeft de lawinedienst van Tirol http://lawine.tirol.gv.at/schnee-und-lawineninfo/wochenrueckblick/sais... van het ongeluk waarin een Nederlander is omgekomen. Inclusief een foto van de locatie.

Vier holländische Skifahrer wählen unterhalb des Kapallschrofen in einem kleinen Kessel einen etwas exponierten Rastplatz. Als sie dort bereits während 20 Minuten ein Sonnenbad genießen löst sich hinter ihnen eine Schneebrettlawine. Kürzlich gebildeter Triebschnee wird dabei vermutlich durch die Kombination aus Sonneneinstrahlung sowie Zusatzbelastung dieser Personen gestört. Sie werden über zum Teil felsiges Gelände mitgerissen. 1 Person stirbt noch während der Nacht an seinen schweren Kopfverletzungen. Zwei weitere erleiden ebenso schwere Kopfverletzungen. Eine Person wird an der Schulter verletzt.

De 4 skiers bevonden zich off-piste en niet op een skiroute. (Voor het verschil tussen piste, off-piste en skiroute, lees http://www.wepowder.com/nieuws/veilig-niet-de-onderdelen-van-het-skige...) Het gewicht van hen (4 skiers = grote belasting) is voldoende om vanaf lawinegevaar 2 een lawine te veroorzaken indien de helling voldoende steil is. De bewuste dag gold er http://lwd.tirol.gv.at/produkte/llb/2009-2010/2010-03-11_0730/2010-03-... op de hoogte waar de groep zich bevond. Op de helling bevond zich naar alle waarschijnlijkheid recente triebschnee. Het slachtoffer overleed aan 'schweren Kopfverletzungen'.
    May the powder be with you.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro