Weervoorspelling Poederbaas Freeride Festival

Weervoorspelling Poederbaas Freeride Festival

Steeds vaker krijg ik via mailtjes, PM’s, DM’s, facebook etc… de volgende vraag: 'Wat gaat het weer doen tijdens het Poederbaas Freeride Festival in Goldeck? Wel, voor diegene die regelmatig mijn updates leest is dat waarschijnlijk een niet al te moeilijke vraag als je je beseft dat het evenement plaats vindt tussen 11 en 15 maart. Want zelfs een leek kan je dan melden dat de start zonnig zal zijn. Maar daarna?

Allereerst iets over Goldeck. Want Goldeck zul je niet vinden op de bestemmingenlijst van wePowder. En dat kan 2 redenen hebben. Ofwel het gebied is niet interessant genoeg om te gaan freeriden. Danwel het maakt onderdeel uit van de lijst van 100 bestemmingen die ik nog in mijn broekzak heb zitten voor die dagen dat ik zelf in de Alpen ben. Wel Goldeck stond op die lijst. Mijn hartelijke dank gaat uit naar de jongens @Poederbaas dat deze niet meer op mijn broekzaklijst staat. Maar waarom dan nog niet op de bestemmingenlijst? Wel, een hele praktische. Domweg nog geen tijd gehad in deze voor mij overvolle winter. Maar dat komt er misschien de komende zomer wel van.

Wat maakt Goldeck dan zo bijzonder?

Weinig pistekilometers, relatief onbekend, veelal noord(oost) en westhellingen, een redelijk betaalbare dagpas, een fantastische noordoost helling tussen de Goldeck top en het dorpje zelf en een ligging die bij een zuidelijke of juist erg koude oostelijke winter sneeuw garandeert. Vorig jaar beleefde Goldeck dan ook een diepe winter en januari en februari was het daar dan ook meer dan AAN. Zozeer zelfs dat er eind februari nog tot diep in het dal gedaald kon worden. Onderstaand een beeld van de entrance van de o zo lekkere noordoost helling.

Dit jaar beleven ze een minder jaar. De dalafdaling is eigenlijk nooit in conditie geweest en zelden kwam er een storm door to diep in Karinthie. Het waren slechts de spaarzame momenten die Goldeck in vuur en vlam hebben gezet en dit jaar ben ik dan ook nog niet in die regio geweest. Waarschijnlijk is dat ook de reden van alle vragen die ik krijg. Wat kun je verwachten?

Sneeuwdek

De natuurlijke sneeuwgrens bevindt zich op dit moment onder het middenstation en het sneeuwdek is gemiddeld zo’n 60-90 centimeter dik. De meeste features in het terrein hebben voldoende dekking om ze te gebruiken. Cliff jumps zijn goed mogelijk en het sneeuwdek is goed gestabiliseerd. De laatste significante sneeuwval dateert van eind februari en bracht zo’n 10 centimeter. Omdat de helling noord(oost) is, heeft de zon er (nog) weinig grip op en vanwege het weinige vocht in de lucht houdt het sneeuwdek zo goed. Zeker omdat het de laatste dagen koud was.

Weersverwachting de komende dagen

Tot en met ver volgende week domineert de zon. Een hogedrukgebied nestelt zich boven de Alpen en dat betekent koude en heldere nachten, maar steeds warmer wordende dagen. Geen verse sneeuw kortom en een sneeuwdek dat zich met name op zonhellingen snel zal transformeren. Voor de contest face zijn de consequenties minder dramatisch. De zon straalt niet direct in en de luchtvochtigheid is laag. Slechts op die delen van de helling waar de zon wel direct kan instralen zal het sneeuwdek een transformatie ondergaan. Wat ook niet helpt is dat er al een tijdje geen verse sneeuw is gevallen. Het hoogseizoen zit er net op en dus is er al heel wat verspoord. Maar Goldeck is nog steeds een familiebestemming en het is niet zo dat honderden freeriders deze helling in duiken. Zeker omdat op een uurtje rijden naar het noorden toe de verse sneeuw wel viel.

Wat gebeurt er later in de week?

Wel, om heel eerlijk te zijn weten de modellen dat nog niet zo goed. Hogedruk domineert tot en met woensdag/donderdag, maar daarna is er een klein gaatje. Maar het is nog veel te vroeg om daarover te speculeren. Ik vermoed daar in mijn weerbericht van zondag meer over te kunnen vertellen.

meteomorris

Reacties

Beginner
Geert-JanAuteur7 maart 2015 · 04:12

Dank voor de info!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!