#PA:17 watch status!

#PA:17 watch status!
16 in Andermatt
#16 in Andermatt

##PA16 bracht sneeuw en vooral ook wind naar de noordalpen. Inmiddels is het weekend voorbij, is het al het grijpbare in de het zicht van de liften veelal verspoord en heeft de lenten zijn entree gedaan. Morgen gaat de temperatuur richting de 15 graden in de dalen waarmee de winter ver weg lijkt.

Lijkt, want er zit een nieuw Alert in de lucht. Vorige week maakte ik al melding van een gaatje in de hogedrukdominantie. Vandaag is er sprake van een gat en dus kan ik alweer een Powder Watch aankondigen voor #17. De minder frequente lezer zal zeggen; Een Powder Watch? Ja, om jullie nog beter van dienst te zijn heb ik mijn berichtgeving rond een significant sneeuw event in stukjes gehakt. En dat werkt voortaan zo:

  1. Powder watch (het is zeker er komt sneeuw)

  2. Powder alert (de regio’s zijn zeker)

  3. Where to go (finetuning tips voor het laatste moment)

  4. Aftermath(genieten, optekenen, vastleggen en delen

Aftermath #PA16

30-70 cm vers en veel wind. Maar de beelden spreken voor zich. Onderstaande reports kwamen binnen naar aanleiding van PA#16.

Les 4 Vallees
Les 4 Vallees
Champex-Lac
Champex-Lac
Andermatt
Andermatt
St. Anton am Arlberg
St. Anton am Arlberg
Les Marecottes
Les Marecottes

En bovenstaande is slechts een selectie. Er kwamen nog veel meer reports binnen. En de boodschap in de reports was duidelijk. Het werd warmer, maar door goed te zoeken is er nog steeds poeder te vinden. Daarvoor zul je de komende dagen vellen onder moeten plakken, een stevige bootpack zetten, danwel met sneeuwschoenen dieper het terrein in. Maar er is nog steeds powder to be found. Heel erg veel dank voor de frequentie en de kwaliteit waarmee julliereports delen. Ze geven in de regel een beter beeld dan de webcams die wel eens zo geplaatst zijn dat het beeld vertekend. Dus blijf ze delen!

De week start zonnig

Net als gister en zaterdag domineert een hogedrukgebied de luchtlagen boven de Alpen en dat heeft zonnige en milde dagen en heldere en koude nachten tot gevolg. Pas vanaf woensdag wordt er een klein gaatje geslagen.Een nieuw hogedrukgebied breidt zich uit in de richting van Scandinavië en op de oostelijke flanken hiervan wordt er met een noorden tot noordoostenwind koudere lucht richting Oostenrijk geduwd. Omdat die lucht daar tegen de Alpen Botst zal er vanaf woensdag in de noordstau van Oostenrijk waar wat sneeuw vallen. In Zwitserland en het westen van Oostenrijk zullen dat enkele vlokken zijn, maar verder naar het oosten lijken de hoeveelheden significanter te worden.

Powderwatch I: het oosten

Hoeveelheden zijn nog niet exact te voorspellen met zo’n joekel van een hogedrukgebied in de buurt en ook de exacte positie waar het aan gaat zijn is nog onder voorbehoud. Schuift het hogedrukgebied namelijk 100 kilometer naar het westen of juist het oosten, dan heeft dit enorme consequenties. Maar er geldt vooralsnog een powderwatch voor:

Valt alles op zijn plek dan zou er tussen woensdag en vrijdag 25-40 cm kunnen vallen in de meest neerslagrijke gebieden. Maar dat is nog lang niet zeker. Ook de wind blijft een vraagteken en is in de laatste prognoses stevig. Morgen hoop ik je meer te kunnen vertellen. In ieder geval is duidelijk dat dit front geen sneeuw zal brengen naar het Poederbaas Freeride Festival. Gaat het tweede front dat wel doen?

Powderwatch II: …?

Tussen donderdag en vrijdag ontstaat er opnieuw een gat in de hogedrukdominantie. Tussen een hoog boven Scandinavië en een hoog boven de Azoren weet instabiele lucht zich richting het zuiden te persen. Maar welk scenario er dan volgt is nog gissen. De modellen schieten alle kanten op. Iets met lagedruk ten zuiden van de Alpen, mogelijk een Genua-laag, wind uit het oosten in de Po-vlakte en wie weet zelfs een Adria-laag. Sneeuw lijkt er in ieder geval te gaan vallen in het zuiden van de Alpen vanaf zaterdag. Hoe, wat en waar zal de komende dagen duidelijker worden, maar zoals het er nu naar uitziet komt dit front te laat voor het Poederbaas Freeride Festival.

Morgen een nieuwe update in de loop van de ochtend.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
BohdieAuteur9 maart 2015 · 13:14

whoop, whoop, fingers crossed. Volg wk ma, di, wo met Guido Nijzink op pad.

Gevorderd
BohdieAuteur9 maart 2015 · 13:14

Ik kijk uit naar de updates. Thanks!!!

Gevorderd
AlexSkiAuteur9 maart 2015 · 14:11

Volgende week touren in het Bregenzerwald. Hopen op iets freshies :-)

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
evanAuteur9 maart 2015 · 14:41

Eergisteren was ik in Sportgastein en gisteren in Obertauern. Vooral in Sportgastein was de wind flink tekeer gegaan. Zastrugi op skiroutes 1 en 2, maar de route richting Böckstein lag er prima bij. In Obertauern lag iets minder sneeuw dan ik er gewend ben, maar nog steeds genoeg op alle routes, zoals de Gnadenalmroute en de Kleine Kesselspitze. Nabij de kammen zijn lokaal plekken kaalgeblazen. Als je tijdens of direct na de minidump van deze week in de buurt bent en het niet al te hard waait: gaan!

Gevorderd
lennart75Auteur9 maart 2015 · 18:04

Obertauern, sneeuw en weinig wind gaat bijna niet samen… :/

Vrijdag en zaterdag was het erg diep maar helaas werd de sneeuw zaterdagmiddag al snel zwaar. De toppen aan de noordzijdes zijn al het hele seizoen zo goed als kaal. Als je goed zoekt is er altijd wel wat leuks te vinden maar dit seizoen is Obertauern niet ruim bedeeld.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!