Op verkenning in Les Sybelles

Op verkenning in Les Sybelles
Foto: Will Robson
Foto: Will Robson

Freeriden wordt alleen maar meer en meer populair. Grote gebieden die traditioneel gezien al behoorlijk wat freeriders bedienen hebben alleen maar meer poederstress gekregen en trekken meer en meer freeriders. Maar tussen al dat geweld, worden juist de (grote) pareltjes vergeten. Soms lijkt het haast wel dat gebieden als Chamonix en Les 4 Vallées alle aandacht van de mainstream opeisen en de minder bekende freeride gebieden de dans een beetje ontspringen.

Les Sybelles

En een van die gebieden, is Les Sybelles, gelegen in de schaduw van grote gebieden zoals Les Deux Alpes en Val Thorens. Dat het in de schaduw ligt van de meer bekende gebieden, betekent echter niet automatisch dat het minder te bieden heeft. Les Sybelles is een van de vele gebieden ontstaan door het samenvoegen van verschillende kleinere skigebieden. La Toussuire, Saint Sorlin d’Arves, Le Corbier, St. Jean d’Arves en St Colomban des Villards vormen samen het aaneengesloten skigebied. Daarnaast is Albiez ook nog onderdeel van het skidomein, maar is het niet met liften verbonden aan de rest van het geheel. Het complete skigebied wordt ontsloten met 68 verschillende liften. Dat klinkt als ontzettend veel, maar geeft een ietwat vertekend beeld. Veel liften staan namelijk in dezelfde expositie en bedienen dezelfde hang of kom, wat soms resulteert in een onoverzichtelijke wirwar van voornamelijk sleepliften en wat stoeltjesliften.

Terrein

Als je het bovenstaande zo op een rijtje zet, lijkt Les Sybelles niet veel te verschillen van de meeste andere gigantische Franse skigebieden. Toch is er wel degelijk verschil. Waar andere grote gebieden bijna allemaal boven de 3000 meter uitstijgen, komt Les Sybelles niet verder dan 2620 meter. Met het laagste punt van het skigebied op 1100 meter verwachtte ik in eerste instantie een gebied met veel treeruns en weinig hoogalpine. Toch is niets minder waar, al is het maar door het gebrek aan bomen in het lager gelegen deel van het gebied. In plaats daarvan vind je grote open poedervelden met een relatief lage hellingshoek. Dat maakt dit gebied bij een hoog lawinegevaar zeer geschikt voor relatief veilige varianten, mits het zicht goed is. Bij slecht zicht valt er door het gebrek aan bomen simpelweg weinig te zien.

Grote open velden
Grote open velden

Dat betekent echter niet dat er helemaal niets te skiën valt bij slecht zicht. Kleine tip van Philippe Vincent, een van de lokale gidsen: ga bij slecht zicht naar Saint Sorlin d’Arves en ski een dag op de oosthang van de La Balme. Daar is bij slecht zicht voldoende vegetatie om toch nog wat te zien en bovendien is deze hang steil genoeg voor wat plezier, maar vlak genoeg om bij hoger lawinegevaar toch nog wat te kunnen skiën.

Hoogalpine

Toch is Les Sybelles een gebied dat het meer moet hebben van dagen met goed zicht. Uniek is dat je op relatief bescheiden hoogte mooie steile hangen en couloirs kunt rijden, vaak zo goed als direct vanuit de lift. Omdat Les Sybelles toch meer een gebied voor gezinnen (en studenten, daarover later meer) is, worden alle minder overzichtelijke hangen bijna niet geskied. En dat maakt dat er na een goede dump nog dagen lang mooie hangen vanuit de lift te skiën zijn.

Terrein te skiën direct vanuit de lift op ongeveer 2260 meter
Terrein te skiën direct vanuit de lift op ongeveer 2260 meter

Ook de meer toegankelijke varianten worden veel minder snel geskied. Hangen die je vanuit de lift gemakkelijk kunt zien, worden wanneer het iets technischer is, amper afgekrast. Zo skiede ik zelf nog goede onverspoorde poeder, vijf dagen na de laatste echte dump op een hang die direct vanuit de piste, zonder al te veel traverseren, te skiën was.

Goede poeder, direct naast de piste. (Foto: Will Robson)
Goede poeder, direct naast de piste. (Foto: Will Robson)

Accommodatie

Zoals eerder gezegd is Les Sybelles een gebied voor gezinnen en studenten. Dat komt mede door het vriendelijke karakter van de pistes, maar ook door de vriendelijke prijs van huisvesting en liftpas. Zo zijn er bepaalde touroperators die voor studenten all-inclusive week pakketten bieden voor minder dan 300 euro per week. Interessant voor studenten, maar dat maakt dit gebied ook ontzettend interessant voor een poedertrip op een budget. Wil je last-minute een week of weekend weg omdat er veel poeder is gevallen in deze regio, dan zijn er voldoende gunstig geprijsde appartementen te vinden. Houd er daarbij wel rekening mee dat de goedkopere appartementen vaak vol zitten met studenten, wat 's nachts voor het nodige geluid kan zorgen.

Foto: Will Robson
Foto: Will Robson

Touren

Je zult haast gaan denken dat met al dit vanuit de lift bereikbare terrein, je eigenlijk amper aan touren toe zou komen. Toch leent Les Sybelles zich wel ontzettend goed voor lange tours naar minder makkelijk bereikbaar terrein. Zo gingen we met Phillipe Vincent op pad, een van de locale berggidsen. Hij nam ons mee op een relatief korte tour naar mooi overzichtelijk terrein.

Één van de gemakkelijk te bereiken tour varianten
Één van de gemakkelijk te bereiken tour varianten

Hoewel de korte tour goed liet zien wat voor mogelijkheden Les Sybelles biedt, zou het toch niet het terrein zijn waar ik persoonlijk zou gaan touren. In plaats daarvan, liggen er nét buiten het gebied een aantal hangen die meer dan de moeite waard zijn om heen te touren. Met net wat langere tours, sta je boven de meest fantastische hangen, iets wat Les Sybelles tot een zeer divers gebied maakt.

Terrein nét buiten het met de lift bereikbare gebied
Terrein nét buiten het met de lift bereikbare gebied

Diversiteit

Al met al is het de diversiteit die Les Sybelles bijzonder maakt. Het vlakke terrein in combinatie met de steile couloirtjes onder de 2300 meter is iets dat ik nog niet vaker had gezien. Daarnaast biedt het terrein voldoende variaties en tourmogelijkheden, wat Les Sybelles een gebied maakt dat bij bijna alle verschillende omstandigheden wat te bieden heeft. Gaat het heel de week keihard dumpen? Dan is Les Sybelles misschien iets minder, maar is de storm net geweest, dan is dit gebied een echte aanrader.

ThijsKennis

Reacties

Gevorderd
OlivierAuteur10 maart 2015 · 10:06

Ik heb ook goede ervaringen met Philippe Vincent, aanrader!

Toerist
elisa.tmcAuteur10 maart 2015 · 20:31

en vergeet de eettent met nederlandse snacks niet langs de piste! (ooit n frans meisje frikandel speciaal horen zeggen? briljant.)
wij zijn er een keer geweest, dorp was uitgestorven in de avond en t was lekker rustig op de pistes. erg goedkope acco incl skipas.

Gevorderd
dennzAuteur14 maart 2015 · 10:32

Oh yeah,
Hier heb ik een seizoen gezeten! Sybelle voelde nog een beetje als ons geheimpje…Een aantal met Philippe meegeweest en ook zelf veel mooie lijnen geskied… Pas wel op voor de vallee perdu…daar verdwijnen nog wel eens mensen. Op hors-piste vond ik destijds veel route info.
Ik ga er graag nog eens terug.

Ik ski het wel zitten
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!