PA#18: 200 cm+ verse sneeuw?

PA#18: 200 cm+ verse sneeuw?

Daar dachten we even dat de lente er was. De temperaturen gingen de afgelopen dagen flink omhoog in de Alpen en er werd volop getourd, maar zoals wel vaker roert maart zijn staart. Ik ben mijn spullen aan het pakken, de onderkant van een vers waxlaagje aan het voorzien en onderdak aan het spotten. Ik skip het inimini alert in het oosten en ga voor PA #18. Wie weet worden dit de laatste diepe treeruns door de lariksen van de Piemonte. Goed, hoe was het ook alweer?

Samenvattend:

  • vandaag sneeuwval in het oosten van Zwitserland en noordstau van Oostenrijk

  • in het Salzburgerland en Steiermark tot en met donderdag sneeuw

  • meeste sneeuw rond de Dachstein en Hohe Tauern

  • donderdag en vrijdag een inimini alert voor de Noordalpen Oost

  • vanaf vrijdag naar zaterdag begint het te sneeuwen in de Franse Zuidalpen en de Piemonte

  • een Genua laag ontstaat

  • zondag en maandag (zeer) intense sneeuwval in de gehele Italiaanse Piemonte

  • het wordt diep vanaf zondagmiddag/avond

  • maandag diepe treeruns in de Piemonte

Onderstaand ga ik de boel verder voor je uitwerken waarbij het credo voor de komende dagen luidt:

Donderdag en vrijdag zijn poederdagen

Tussen Andermatt en de Dachstein is het inmiddels bewolkt geworden en hier en daar sneeuwt het al licht. Vooral rond de Dachstein komt het daarbij tot stevige sneeuwval. Zoals aangekondigd gaat het zeker niet super diep worden en er uren voor in de auto zitten is nogal overdreven. Maar woon je in buurt of ben je er op dit moment dan is het een prettige opfrisser van het sneeuwdek. Weliswaar sneeuwt het donderdag nog licht in het oosten, maar de grootste hoeveelheden zijn al gevallen. Je zult op donderdag in die gebieden moeten zijn waar wat lariksen staan. De dikkere naaldbomen zijn te vol begroeid om de 20-35 centimeter die er vallen door te laten. Kenners weten waar ze die lariksen kunnen vinden in de

  • Noordalpen oost (met name rond de Dachstein, maar ook de Hohe Tauern en rond Obertauern)
Sneeuw voor het oosten
Sneeuw voor het oosten

O ja, de wind is volgens de laatste prognoses matig tot stevig en vooral boven de boomgrens kan deze voor veel verse triebschnee/windslabs zorgen. Let daarvoor op! PA #17 zal zeker niet historisch worden, maar beter iets dan niets. Want het noorden blijft hierna voorlopig weer even droog. Vanaf zaterdag gaat het namelijk aan in het zuiden. En niet zo’n beetje ook. Maar kijk je vandaag naar de drukverdeling op de kaarten dan vraag je je af: ‘waar moet dan die sneeuw vandaag komen?’

Lage druk dringt door
Lage druk dringt door

1020 millibar en dan toch veel verse sneeuw?

Vrijdag weet een kleine depressie een bres te slaan in de hogedrukdominantie en zakt dan africhting de Golf van Genua (de rode lijn op bovenstaand kaartje). Het gevolg is een op het eerste gezicht nietszeggende gordel van ‘lage druk’. Hoewel… Normaal denk je bij 1020 millibar aan hogedruk, blauwe luchten en een knallende zon. Maar als de luchtdruk in de omgeving nog vele malen groter wordt dan staat 1020 millibar (of beter 1018 volgens de laatste berekeningen) opeens voor een lagedrukgebied. Dat is 1.

Ook opvallend is de extreem koude bovenlucht die vanaf zaterdag vanuit het oosten binnenstroomt (Het groene gebied rechts van de rode pijl). Wat 2 maakt. Ten derde hebben we te maken met de Orografie van de zuidalpen waarbij met name in de Piemonte de Alpen vanuit het niets richting de 3000 meter en hoger knallen, wat 3 maakt en als afsluiter is er dan ook nog eens de nabijheid van de Middellandse zee zodat er vochtige lucht in overvloed is. 4 factoren die sneeuw brengen. Ofwel iets met lagedruk ten zuiden van de Alpen, een marginaal Genua-laag, wind uit het oosten in de Po-vlakte en dan heel veel sneeuw.

PA#18 Alert status: 200 cm+

Het scenario is helder. In de nacht van vrijdag naar zaterdag arriveert er instabiele lucht vanuit het noordwesten. De combinatie van deze instabiliteit en de koude lucht zorgt op vrijdag en zaterdag voor de eerste sneeuw in de Franse Zuidalpen en de Piemonte. Leuk om dan de boel op te witten, maar niet meer dan een amuse. Het echte spektakel moet dan nog komen.

**Zondag-dinsdag: megadump

I**n de nacht naar zondag gaat het dan goed los. Eerst nog in het zuiden van de Piemonte en de Franse zuidalpen, maar later op de dag meer en meer de rest van de Piemonte. Van zondag tot dinsdag komt het dan tot intense sneeuwval in de gehele Piemonte. Van Limone Piemonte in het zuiden tot aan de Monte Rosa, de Simplon en het westelijke Gotthard gebied in het noorden dan heel veel sneeuw. Opvallend daarbij is de lage sneeuwgrens die continue tussen de 800 en 1200 meter blijft schommelen en lokaal nog veel dieper kan uitkomen.

Opvallend is ook wat de rekenmodellen tevoorschijn toveren: lokaal 200 cm en meer. En dat acht ik zeker realistisch gezien de uitzonderlijke combinatie van factoren. Het is nog te vroeg om exact te zeggen waar je moet zijn, maar je kunt alvast vrij boeken van maandag tot en met woensdag. Het gaat heel diep worden.

Powderalert

Er geldt daarmee een powderalert voor:

Ik verwacht ook veel sneeuw in de grensgebieden met Frankrijk (zoals Isola 2000, Valfrejus etc…), maar omdat de stormtrack nog wat kan wijzigen de komende dagen is het nog te vroeg om daar exacte uitspraken over te doen.

Vrijdag ga ik verder finetunen…

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RPAuteur11 maart 2015 · 09:28

BAM

Explore the Outdoor!
Gevorderd
atlasemielAuteur11 maart 2015 · 09:34

wanneer wanneer?

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Gevorderd
rdrckAuteur11 maart 2015 · 09:38

retour d’est??? berichten voor Limone zien er heel goed uit

Gevorderd
BohdieAuteur11 maart 2015 · 09:45

Jaaaaa!

Expert
GilbertSAuteur11 maart 2015 · 09:50

woohhhhooohooohhwwwwww

www.instagram.com/gilbertsmink/
Beginner
HaagjeAuteur11 maart 2015 · 09:56

Zuid dus weer?

Toerist
AnoniemAuteur11 maart 2015 · 11:01

Vrijdag vertrekken naar Saas-fee… ziet er vooralsnog uit dat het een staartje meekrijgt van de retour d’est, dus ben benieuwd!

Gevorderd
TijmenDalAuteur11 maart 2015 · 11:30

Kom maar door!

Ik ben maandag t/m woensdag vrij. Mocht je nog op zoek zijn naar een poedermaatje, dan houd ik me aanbevolen!

Beginner
Jaap_WAuteur11 maart 2015 · 12:42

:)

Gevorderd
skiesterAuteur11 maart 2015 · 13:36

BAMBAMBAM

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
waldooosterhoffAuteur11 maart 2015 · 15:33

Is dit zo’n dump waarbij de liften in San Domenico gesloten blijven? Heeft iemand hier ervaring mee?

Gevorderd
KajMAuteur11 maart 2015 · 15:45

Ga als de sodeju vrij regelen, oppas optrommelen etc etc om deze dump mee te kunnen pakken!

Gevorderd
evanAuteur11 maart 2015 · 17:00

@@meteomorris, zie jij het na het weekend ook ernstig opwarmen, of zie je het rooskleuriger in?

Expert
meteomorrisAuteur11 maart 2015 · 17:39

@@evan, ja. Vanaf dinsdag/woensdag warmer. De koude lucht is dan op en de stroming zuidelijker. Komende dagen maar eens kijken hoe heet de soep wordt gegeten. Als het warm wordt en er blijft bewolking hangen dan zijn enkel zondag-dinsdag goed.

powfinder.com
Beginner
VinVanTheManAuteur11 maart 2015 · 17:49

Aiaiai…laten we nou net volgende week in Alagna zitten (http://wepowder.nl/forum/topic/110272)…

Powder to the people!
Gevorderd
evanAuteur11 maart 2015 · 17:56

Bedankt, @@meteomorris. Dan richt ik mij voorlopig op het begin van de week.

Toerist
dveerAuteur11 maart 2015 · 18:27

Gaan er nog mensen op trip en is daar nog een plekje vrij??? moet woensdag middag weer in NL zijn. Ik hou me graag aanbevolen! Ski niveau is goed en toermateriaal uiteraard aanwezig.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur11 maart 2015 · 20:28

oooooooh piemonteeeee liefde…

sbs roelz
Expert
meteomorrisAuteur11 maart 2015 · 20:45

Het gaan treeruns worden. Het wordt diep. Heel diep. Skip de resorts waarvan je weet dat ze langzaam zijn met het openen van liften. Op veel plekken gaat alles boven de boomgrens waarschijnlijk op slot vanwege lawinegevaar.

powfinder.com
Beginner
roel75Auteur11 maart 2015 · 20:56

He, laten we nou al 3 weken alagna hebben geboekt vanaf zaterdag een week. Ik was na al die poeder wel een beetje toe aan zon. Helaas

Gevorderd
DaSpikeAuteur11 maart 2015 · 22:00

@morris “Skip de resorts waarvan je weet dat ze langzaam zijn met het openen van liften.” Ik ken Italie niet echt goed. Heb je het dan al snel over de grote gebieden? Of doen de kleine nog veel minder snel de liften open?

Vliegen doet geen pijn...
Gevorderd
SamSamAuteur12 maart 2015 · 08:54

Wij zitten nu nog in Montafon maar gaan doorrijden richting Zuidalpen Centraal of West, ik ben ook nieuwsgierig naar welke resorts langzaam zijn met het openen van liften, voorlopig nog geen ervaring met de Italiaanse resorts!

Gevorderd
wolterrAuteur12 maart 2015 · 09:39

hi
zelf zitten wij te denken ook naar Alagna te gaan van woensdag tot zondag iemand een beter idee? zelf nog nooit aan die kant geweest maar we zoeken uiteraard de dikste poeder…

liften die dicht gaan klinkt niet zo goed…

Gevorderd
RPAuteur12 maart 2015 · 12:25

Huh?

Temperatuur omhoog en minidumpje?

Kaartjes in de war?

Explore the Outdoor!
Beginner
WhistlerAuteur12 maart 2015 · 13:12

Zag zojuist hetzelfde…temperatuur te hoog…:-(

Gevorderd
TijmenDalAuteur12 maart 2015 · 14:22

Dit wordt een hele dikke. Heb er zin in.
Wij zijn nog steeds op zoek naar één iemand! Stuur even een berichtje of bel (06 Twee vijf 410 8 twee nul) als je interesse hebt.

Expert
meteomorrisAuteur12 maart 2015 · 14:29

@@RP, zondag en maandag wordt diep. Daarna waarschijnlijker snel warmer.

powfinder.com
Beginner
SaintUsugeAuteur12 maart 2015 · 17:29

Als ik in de buurt van Zauchensee zou zitten zou ik PA17 daar mee pakken. Er ligt al weken veel sneeuw en met de laatste Nordstau van 2 weken geleden viel daar ook zo 40 a 50cm terwijl er in omliggende gebieden beduidend minder viel.

Beginner
mhilbertsAuteur12 maart 2015 · 17:30

@@meteomorris Het wordt welliswaar warmer na maandag maar het dauwpunt komt vrijwel de gehele week niet boven het vriespunt lijkt het http://www.meteociel.fr/modeles/gfs/italie/point-de-rosee/144h.htm

Verwacht je toch pudding na maandag?

Expert
meteomorrisAuteur12 maart 2015 · 20:36

@@mhilberts, ik maak me vooral zorgen om de combinatie van vochtige lucht/bewolkt, stijgende temperaturen in de bovenste luchtlagen en de zon die al weer wat hoger staat. Met name zuidhellingen gaan het heel snel lastig krijgen ben ik bang.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!