#PA18: Poeder met een warm staartje?

#PA18: Poeder met een warm staartje?
Sneeuwverwachting tot en met maandag
Sneeuwverwachting tot en met maandag

Vandaag een korte update. De hoofdlijnen van het weerbericht van donderdag staan nog steeds. Woensdag viel er 10-20 cm vers in het oosten van Oostenrijk. Lokaal tot 30 cm. Zeker niet superdiep, maar het is iets. En zeg nu zelf… zo’n helling als deze met vers zoals gister in Hochkar is toch wel heel lekker.

Hochkar via de reports

En anders zat er niets anders op dan wat te gaan touren. Met name in de noordalpen was nog wel wat te vinden. Daar viel een week geleden nog sneeuw en de noordhellingen waren nog steeds prima.

Montafon via de reports

Ondertussen worden de kaarten voor PA#18 steeds duidelijker. Lees allereerst nog even het bericht van woensdagdoor voordat je verder leest. Dan gaan we nu verder afpellen en finetunen. Het goede van 48 uur rust tussen het weerbericht van woensdag en dat van vandaag is dat we even de tijd hadden om de modellen van links naar rechts te laten schieten. En het moet gezegd, dat deden ze. GFS knalde alle kanten op en juist op dergelijke momenten is het prettig om GFS even zijn gal te laten spuwen en achterover te hangen. WRF en ECMWF deden het veel rustiger aan en hun output was ook wat stabieler. Nog steeds zit de 200 cm er lokaal in, want alle ingrediënten komen bij elkaar. Zoals gezegd lagedruk, tijdelijk zeer koude bovenlucht, een oostelijke stroming, de orografie van de Po-vlakte en de nabijheid van de Middellandse zee.

  • vanaf vrijdag naar zaterdag begint het te sneeuwen in de Franse Zuidalpen en de Piemonte

  • een Genua laag ontstaat

  • zondag (zeer) intense sneeuwval in de gehele Italiaanse Piemonte

  • het wordt diep vanaf zondagmiddag/avond

  • maandag diepe treeruns in de Piemonte

PA#18 where to go?

In de nacht van vrijdag naar zaterdag arriveert er instabiele lucht vanuit het noordwesten en daarmee ook de eerste sneeuw in de Franse Zuidalpen en de Piemonte. De zaterdag blijft het dan lekker doorsneeuwen en zondag volgt dan de knaller in de Piemonte. Waarbij de gehele Piemonte en het Zwitserse Ticino er van langs krijgt. Opvallend daarbij is de lage sneeuwgrens die continue tussen de 800 en 1200 meter blijft schommelen en lokaal nog veel dieper kan uitkomen.

Gemiddeld valt er zo’n 40-90 centimeter vers in de Piemonte, maar in de (zuid)ooststau van de Mont Viso, Gran Paradiso en Monte Rosa zou zo maar eens 120-150 cm naar beneden kunnen komen. En dat in zo’n 48 uur tijd.

Op maandag wordt het dan weer wat rustiger in de westelijke Piemonte en verplaatst het front zich verder naar het oosten. Nog steeds sneeuwkansen dan rond de Monte Rosa, maar vooral in Trentino, Lombardia en de Dolomieten gaat het dan los. Dat houdt daar dan aan tot en met woensdag en daarna zou de warmte wel eens zijn entree kunnen doen. Wat er tegen die tijd gebeurt is voor dan. Voor nu weten we genoeg voor de korte termijn. Het powderalert is aan voor:

Ik verwacht ook nog steeds aardig wat sneeuw in de grensgebieden met Frankrijk (zoals Isola 2000, Valfrejus etc…), maar voor de echte lariksruns moet je in bovengenoemde regio’s zijn. Klik er op, pik een gebied uit en zorg dat je er voor zondag bent. Van zondag tot en met dinsdag is het daar aan. Veel plezier en weet kom ik je in een van de lariksbossen tegen. Ik ben die gast met die dikke smile ;)

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur13 maart 2015 · 08:17

Ik voel een ritje vanuit Schoppernau naar Livigno aankomen :-)

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
evanAuteur13 maart 2015 · 08:23

@@meteomorris, bedankt voor de update. Verwacht je grote verschillen tussen Alagna en Gressoney, of is dat moeilijk te zeggen?
Ik heb een sterke voorkeur voor lariksen en een hogere boomgrens…

Gevorderd
AryenAuteur13 maart 2015 · 08:43

Hoe vertel ik dit thuis? :)

Expert
meteomorrisAuteur13 maart 2015 · 09:51

@@evan, ja. Maar dan nog valt er voldoende in Gressoney. Een vallei verder naar het westen wordt het weer wat minder.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur13 maart 2015 · 10:48

@@meteomorris, wederom dank voor de update! De nieuwe aanpak met o.a. watch en alert zijn een mooie verdieping op de toch al top berichten, well done.

Vanavond vertrekken richting Saas-fee. Krijgen we hier (ondanks de iets meer beschutten ligging) ook nog een mooi staartje van de dump mee of gaat het daar meevallen?

Gevorderd
SamSamAuteur13 maart 2015 · 10:53

Wij twijfelen tussen Monte Rosa en Prali/Pragelato

Gevorderd
KajMAuteur13 maart 2015 · 14:55

Vliegtickets Turijn geboekt! Zat-avond heen, di-avond terug, drie dagen powderchasen in Bardo/Via Lattea, joepie!!!

Beginner
SkottyAuteur13 maart 2015 · 16:30

@@Roelwillems

Wij gaan volgende week donderdag richting Saas-Fee. Vrijdag, zaterdag & zondag skien en zondagavond terug.
Laat je nog iets voor ons liggen?
Tot wanneer blijf je daar?

No guts, no glory
Gevorderd
skiesterAuteur13 maart 2015 · 17:46

Ha! Hier ook richting prali en omgeving!! Let it snow!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
AnoniemAuteur13 maart 2015 · 17:47

@@Skotty, ik vertrek zo dadelijk en ben er tot woensdag.

Kijkend naar de sneeuwverwachting topgebieden op wintersporters (http://www.wintersporters.nl/weersneeuw/sneeuwverwachting) moet er voldoende zijn voor iedereen ;-)

Toerist
marcelkaper2proAuteur13 maart 2015 · 21:04

HELP ! , mijn poedermaatje kan niet dit weekend !!!. Ik kan van zaterdag / zondag tot woensdag / dinsdag . Ik heb auto maar zit te denken om op turijn te vliegen . Zou het heel vet vinden als ik bij iemand aan kan haken om samen even een paar dagen poeder te scoren :) Ik heb lawine 1 en alle gear. Hoop dat ik iets hoor …super zin om even door de bomen te rossen !!

Gevorderd
holi4Auteur14 maart 2015 · 19:25

Ik verblijf van 14-3 tm 21-3 in Stafal, Monte Rosa. Heb helaas geen bed(den) over maar zou het wel fijn vinden om ergens in deze periode met andere poederaars te rijden!!!

Gevorderd
marcelloAuteur15 maart 2015 · 08:04

@morris, we zitten nu in Mte Rosa, tot op heden geen sneeuw van betekenis. Beter naar het zuiden gaan?

Gevorderd
evanAuteur15 maart 2015 · 12:24

@@marcello, je bent nu af, dus je kunt beter naar huis gaan.

(Als je de weersverwachting had bekeken had je gezien dat het pas later vandaag of vannacht harder gaat sneeuwen.)

Gevorderd
49Auteur15 maart 2015 · 13:57

@@evan true, maar @@marcello de verwachtingen liggen voor Alagna nu wel wat lager dan (eer)gisteren. Nu gokken de Italiaanse weerzeggers op pakweg een klein metertje in het dorp en tot anderhalf op 2000 meter.

geen idee hoe het zuidelijker is

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
atlasemielAuteur15 maart 2015 · 18:19

Voor poedermaatjes in Monte Rosa stuur PM. Ik en mijn broer zitten daar en kunnen nog wel 1 iemand voorzien van poedermaatjesschap. Boarders, rond de 50 jaar maar jong van geest. Ik lees het wel.

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Gevorderd
atlasemielAuteur15 maart 2015 · 18:20

oja vanaf dinsdag

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Expert
meteomorrisAuteur15 maart 2015 · 18:50

@@49, zuidelijker is het AAN. Hier in Sestriere dikke dump en het ergste moet nog komen.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur15 maart 2015 · 21:54

@@meteomorris, lekker man. Wordt dan zeker nipple-deep voor je teamleden van deze week!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
skiesterAuteur15 maart 2015 · 22:08

Nipple deep? Dit wordt kruin diep want het ergste moet nog komen, hier in piemonte…

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!