PA #18: Al meer dan 100 cm vers

PA #18: Al meer dan 100 cm vers

Het is AAN in de westelijke Piemonte. Sinds zaterdagavond sneeuwt het er en vanaf Sestrière tot en met Limone Piemonte is in zo’n 18 uur al 50 centimeter en in 24 uur al zo’n 100 cm vers gevallen. Onderstaande foto nam ik zondagochtend om 9.00 uur en zondag middag om 17.15 uur en maandagochtend om 7.30 uur in Sestrière. Dit zegt genoeg lijkt me.

Sestrière: 100 cm in 23 uur tijd
Sestrière: 100 cm in 23 uur tijd

Samenvatting

  • het is diep in de westelijke Piemonte en het oosten van de Queyras

  • in de nacht naar maandag intensiveerde het front

  • en breidde zich uit richting de noordelijke Piemonte, Ticino en de Dolomieten

  • maandag sneeuwt in de gehele Italiaanse Alpen

  • dinsdag weer volle bak in de Piemonte

  • maandag en dinsdag diepe treeruns in de Piemonte

  • vanaf woensdag keert de zon en de warmte weer terug en dus hogerop zoeken

  • maar veel triebschnee/windslabs door stevige wind.

Het was een gok. Een poedertrip met de kids last minute boeken. Als poederzoeker weet ik precies wat ik wil. Maar met je kids kan dat heel anders zijn. Pas vrijdagavond om 19.00 uur maakten we de call waarheen we zouden gaan. Zaterdag in de auto en 's avonds arriveerden we in de verse sneeuw in Sestrière. Wat toen nog slechts enkele centimeters waren, werden op de zondagochtend al snel 20, tegen het eind van de middag 50 en op het moment van schrijven al ruim 100 c,. De bossen van Sestriere waren diep en wat is er mooier om de gelukzalige gezichten te zien van twee koters van 8 en 10 jaar oud die door diepe poeder knallen. En wat bij ons dan als snel knie tot heupdiep is, is bij hen al snel schouderdiep.

Geen doorkomen meer aan in het dorp
Geen doorkomen meer aan in het dorp

Het was soms vechten, helpen, klunen en een enkele keer ongenadig diep in de sneeuw vastzitten maar de bochten, de faceshots en het plezier zijn onbetaalbaar. Natuurlijk hebben ze een pieper om en leg ik ze uit wat we doen en waarom in de hoop dat er iets beklijfd. Boven de boomgrens kon ik ze laten zien wat de wind doet en zorgde de wind voor mooie Triebschnee. In de lariksbossen konden we daarentegen redelijk steil gaan en dat was ook wel nodig met al die sneeuw.

Gelukkig is de sneeuw koud en doet ergens denken aan Canada en Japan. Cold smoke blower pow en dat midden maart. Je kunt het erger treffen. En vandaag wordt het nog dieper.

Nog eens 30-70 cm vers erbij
Nog eens 30-70 cm vers erbij

Tussen vandaag en dinsdagavond valt er nog eens 30-70 cm bij in de Piemonte en 5-30 cm in de rest van de Italiaanse Alpen. De Piemonte is zoals verwacht dus de beste optie voor een mooie bak poeder. Daarmee geldt er nog steeds een poederalert#18 voor:

Vanaf woensdag wordt het rap warmer in het zuiden. In de rest van de Alpen is het al warm vanwege de fohn en woensdag en donderdag is het even lente met een nulgradenniveau ver boven de 2000 meter.

Volgende week poederalert#19?

De drukkaarten wijzen voor begin volgende week wederom op een retour d’est en sneeuw voor de Italiaanse Alpen, maar er zijn nog veel te veel onzekerheden om nu al een powder watch te lanceren. Ik zet vandaag mijn snorkel op en ga de bossen van Sestrière verkennen.

Woensdag pas weer een nieuwe update. De korte termijn is duidelijk en over de lange termijn hoop ik je woensdag meer te kunnen vertellen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur16 maart 2015 · 09:18

@@meteomorris nice, scubaski in Sestriere.

Die kids van jou zijn er echt klaar voor hoor, in Alagna krijgen de bambini hun eerste piepertraining al op de kleuterschool. Je bent eigenlijk dus rijkelijk laat. ;)

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
wolterrAuteur16 maart 2015 · 10:19

ziet er goed uit! wij vertrekken morgen avond naar alanga. hopen dat we daar helemaal los kunnen gaan!

Toerist
AnoniemAuteur16 maart 2015 · 10:49

@@meteomorris: Even een offtopic vraagje: Hoe doe jij dat met de leerplicht? Ik zit met een koter op de basischool, en daar is men niet echt gediend van vakanties buiten de reguliere schoolvakanties (hoewel de kids op een poedertrip natuurlijk veel meer leren dan in een suf klaslokaal)… Als je tips hebt hierover, hoor ik dat graag :-)

Gevorderd
AryenAuteur16 maart 2015 · 12:58

@@WIZO Ziekmelden lijkt de minste problemen te geven. Er schijnt griep te heersen van de hardnekkigere soort.

@@meteomorris Benieuwd naar de voorspellingen voor volgende week.

@@Echo Dolomieten staan nog op mijn wensenlijstje deze winter. Wat denk je van een retourtje Zillertal-Passo Pordoi voor een dagje, volgende week? Wel 2,5 uur rijden :).

Gevorderd
skiesterAuteur16 maart 2015 · 15:50

Prali was top. Vandaag wel warmer dan gister. Geen blower meer maar nog steeds dikke poeder. Laatste 200 meter boven dorp vochtig vanaf uur of 13. Bossen skiers links waren erg, heel erg diep. Moest steil blijven om niet vast te komen. Maar te steil kon ook niet vanwege hoge lawine gevaar. Dus ff opletten!

Op weg terug vlak voor ons nog n natte sneeuwlawine over de weg. Conclusie: top timing (dank aan Morris!) en nu op weg naar huis!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
EchoAuteur16 maart 2015 · 19:36

@@emmer ik mag best een dagje skippen, maar dit voorstel is iets te gortig verwacht ik :D

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
AryenAuteur16 maart 2015 · 19:37

Daar was ik al bang voor :) Maar even kijken wat we dan kunnen doen.

Beginner
JespervzAuteur16 maart 2015 · 21:01

Pfoe jaloers

Gevorderd
FonzieAuteur17 maart 2015 · 14:46

Spot on!. Hoe kan het anders :-)… en next generation excitement… enjoy!

Never a last run..
Expert
meteomorrisAuteur17 maart 2015 · 18:40

@@WIZO alles binnen de regels. Schooldirecties kunnen (mits binnen) de regels kinderen verlof geven. Bij mij is het een combinatie van eigen zaak, niet weg kunnen in andere periodes en goede leerprestaties van de kinderen. Daarnaast ook een prettige schooldirectie die met je meedenkt ipv direct roept dat iets niet kan.

@@Skiester @@Fonzie, nice! Het waren hier 3 heerlijke dagen.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!