Fotografie in de sneeuw

Fotografie in de sneeuw
Skier: Sam Lee
Skier: Sam Lee

Één van de doelen die ik voor dit seizoen mezelf gesteld had, was het oppakken van fotografie. En dat begint natuurlijk in de eerste plaats met een camera zelf. Zonder camera kun je immers ook geen foto’s maken. En dus begon er een grote zoektocht op internet en in magaziness; wat voor camera past het beste bij wat ik wil gaan doen. De keuze viel me een stuk zwaarder dan verwacht, enerzijds door mijn redelijk beperkte budget, anderzijds door het ongelofelijk uitgebreide aanbod aan keuze. Waar tot voor kort alleen een DSLR (Digitale spiegelreflex camera) een serieuze keuze was, zijn de systeemcamera’s ondertussen minstens net zo goed als een DSLR.

Skiër: Will Tucker
Skiër: Will Tucker

Keuze

Het gaat net wat te veel in detail om precies uit te leggen wat het technische verschil tussen de twee is, maar degene die zich er toch in interesseren kunnen

een fantastische uitleg over de werking van een DSLR bekijken. Het verschil tussen een systeem- en spiegelreflex camera is in wezen het ontbreken van de (analoge) viewfinder en het spiegelmeganiek. Vanuit praktisch oogpunt maakt het echter wel een groot verschil. Systeemcamera’s zijn veel kleiner en makkelijk mee te nemen, waar DSLR’s relatief groot en onhandig zijn. Voor de DSLR’s zijn echter vooralsnog weer veel meer lenzen en filters beschikbaar, wat voor fotografie in de sneeuw en bergen in het speciaal heel belangrijk is.

Door persoonlijk het gebrek aan fatsoenlijke ervaring met fotografie, was het voor mij echter lastig om goed te bepalen wat voor camera het beste voor mij zou zijn. Ik heb daarom besloten om de relatief dure systeemcamera’s voor nu links te laten liggen en voor een wat goedkopere DSLR te gaan zodat ik met een redelijk beperkt budget toch met verschillende lenzen en filters kon werken.

Facecheck voor de Nendaz Freeride
Facecheck voor de Nendaz Freeride

Camera

Ik heb daarom gekozen voor een Canon 100D. In essentie precies dezelfde camera als de 700D, maar dan in een kleinere body. Geen werkpaard en de camera heeft de nodige beperkingen, maar wel een camera met degelijke beeldkwaliteit en voldoende voor mij om uit te vinden wat ik echt wil. Bij de camera heb ik een standaard Canon 18-55mm en een Canon STM 55-250mm gekocht. Beide komen goed van pas, de kitlens voor groothoek foto’s en de telezoom vooral voor het filmwerk en fotografie van ver af.

Will Tucker raakte net voor zijn take-off een steen en viel daarom head first van een cliff recht op een aantal stenen af. Dood eng, maar godzijdank was hij in orde. Gelukkig hebben we de foto nog...
Will Tucker raakte net voor zijn take-off een steen en viel daarom head first van een cliff recht op een aantal stenen af. Dood eng, maar godzijdank was hij in orde. Gelukkig hebben we de foto nog…

Kwaliteit

Waar ik enigszins bang voor was, is dat de beeldkwaliteit van zowel de body als de lenzen tegen zouden vallen. Ik was toch redelijk in de veronderstelling dat je voor goede fotografie toch in het duurdere segment rond moest neuzen, vooral op het gebied van lenzen. Nu ik een goede maand met de camera op pad ben geweest, moet ik zeggen dat het me alles mee valt. Hoewel ik zeker al een paar keer tegen de beperkingen van een goedkope lens en goedkopere body ben aangelopen, is het wel degelijk mogelijk goede foto’s te schieten. Met wat handigheid en soms wat nabewerking, kun je ook met een camera en lens van onder de 500 euro prima foto’s maken. Het is alleen veel meer werk. Zo ben je veel meer tijd kwijt met het nabewerken van foto’s en moet je soms rekening houden met bepaalde zwaktepunten van een lens. Als je daar echter omheen werkt, kun je toch prima resultaten bereiken, al zeg ik het zelf!

Elizabeth Gerritzen gefrustreerd na haar val tijdens de Nendaz Freeride Qualifier
Elizabeth Gerritzen gefrustreerd na haar val tijdens de Nendaz Freeride Qualifier

Foto’s

Maar goed, ergens over praten is leuk, maar niet voor niets is in de skiwereld de term “picture or it didn’t happen” welbekend. Bij deze dus een kleine selectie aan foto’s die ik in de afgelopen maand heb gemaakt.

Rider: Wadeck Gorak
Rider: Wadeck Gorak
Rider: Dennis Risvoll
Rider: Dennis Risvoll
Rider: Julien Lopez
Rider: Julien Lopez
En last but not least: Manoni Kanoni!
En last but not least: Manoni Kanoni!

Doelen en video

Je zou op z’n zachtst gezegd kunnen zeggen dat ik er een nieuwe hobby bij heb. Ik krijg van het maken van een goede foto haast net zo veel voldoening als wanneer ik zelf een mooie lijn ski of sprong maak. Dat klinkt misschien wat overdadig, maar toch is het echt zo. En dan hebben we het nog niet eens over de film kant van het verhaal gehad, maar dat is een heel ander verhaal. Eigenlijk verbaast het me nog het meest hoeveel verschil er tussen fotografie en videografie zit. Er zijn met bewegende beelden zoveel extra dingen waar je op moet letten, dat het best lastig kan zijn goede video te schieten, maar daarover later meer!

ThijsKennis

Reacties

Expert
ManoniAuteur20 maart 2015 · 16:55

Weer een super blog, Thijs. Mooie, sprekende foto’s! En een eer om er tussen te staan :D

Gevorderd
SandwijkAuteur21 maart 2015 · 08:04

Interessant verhaal en het zijn zeker mooie foto’s, Thijs. Heb je nog gebruik gemaakt van filters?

Enjoy and ride safe!
Expert
ThijsKennisAuteur21 maart 2015 · 14:18

@@Sandwijk ik heb alleen gebruik gemaakt van een zonnekap. Dat geeft zeker in direct zonlicht een stuk meer contrast. Ik dacht zelf eerst ten minste een UV filter nodig te hebben maar na uitvoerig nalezen op internet, ben ik niet helmaal overtuigd van het nut van een UV filter, anders dan de bescherming van het glas van je lens. Een polariserend filter zou wel leuk zijn, dus die komt er nog wel.

Waar ik eerst echt filters voor moet gaan aanschaffen is het filmen. Je bent bij filmen voor een goed resultaat gebonden aan bepaalde sluitertijden, afhankelijk van het aantal frames per seconde je filmt. De regel daarbij is: Aantal frames per seconde x 2 is de sluitertijd die je moet hanteren.

Oftewel:
Als je filmt op 25 frames per seconde, is je sluitertijd dus 1/50. 2x25 is immers 50.
Film je op 60 frames per seconde, dan is je sluitertijd 1/120. 2x60=120

Het probleem daarmee is, dat daardoor de sluitertijd altijd de diafragma bepaald, wat je niet wilt. Om dat te voorkomen heb je een ND filter nodig, die er voor zorgt dat er minder licht in de lens valt. Dus dat word voorlopig de eerste filter die op de verlanglijst staat.

Pow!
Toerist
JaapvRAuteur23 maart 2015 · 09:48

Mooie platen!
Cool dat je het geduld ervoor kunt opbrengen :).

Gevorderd
kurtAuteur25 maart 2015 · 14:58
live to ski another day
Expert
ThijsKennisAuteur26 maart 2015 · 16:39

Ja en hier ook @@kurtvandenbroek ;D

http://freerideworldqualifier.com/news/fwq-winners-2015

Pow!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!