Geen schep: tragisch lawine ongeluk in Oostenrijk

Geen schep: tragisch lawine ongeluk in Oostenrijk

Vrijdag 20 maart vond er een tragisch lawine ongeluk plaats in St. Jakob im Defereggental. Een vader en zoon kozen ervoor om vanaf de top van de Almspitzlift een helling af te dalen richting de Brugger Almbach. Ik ken deze helling goed en vanwege de convexvorm en het lieflijk aandoende terrein komt deze al snel minder steil over dan deze is. Zeker onderin wordt deze veel steiler en de aanvankelijke 30 graden worden dan al snel bijna 40 graden. Hier vind je een beschrijving van de door vader en zoon gekozen route.

Plaats van het ongeval ((C) Alpinpolizei)
Plaats van het ongeval (© Alpinpolizei)

Volgens lokale bronnen trapte de zoon in het steile deel van de helling de lawine los. Hij werd daarbij door de sneeuwmassa’s naar beneden gesleurd en kwam met de sneeuw en al tot stilstand in he beekdal. De sneeuwmassa’s hoopten zich daarbij op, waarbij het hoofd van de zoon volledig door de sneeuw werd bedolven. Wel stak er nog een voet uit, waardoor de vader zijn zoon makkelijk kon traceren in de sneeuwmassa. Ondanks dat de helling regelmatig bereden was gedurende de winter was het de markante opwarming van de zuidhelling die dag waardoor de lawine kon ontstaan. Meer details zie hier.

Geen schep, geen redding

Hoewel de schoen van het slachtoffer uit het sneeuwdek stak lukte het de vader niet om de zoon te bevrijden. De man had geen schep bij zich en de sneeuw was te vochtig en compact om zonder schep iets te kunnen doen. Ook bleek hij geen bereik te hebben met zijn mobiele telefoon, waardoor hij er niet in slaagde de reddingsdienst te bereiken. Pas nadat hij verder was afgedaald had hij weer voldoende bereik, maar helaas kwamen de reddingsdiensten te laat. Bij het uitgraven kon enkel de dood worden vastgesteld als gevolg van een gebroken nek.

Leerlessen

Deze tragische gebeurtenis leert ons drie dingen:

  • draag altijd schep, sonde en pieper bij je als je off-piste gaat

  • ‘vielbefahren’ hellingen kunnen wanneer ze door en door nat worden in het voorjaar toch hun stabiliteit verliezen

  • timing is heel belangrijk in het voorjaar wanneer zon en warmte het sneeuwdek sneller transformeren

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur22 maart 2015 · 14:55

Brrrrr, gruwelijk! Je moet natuurlijk altijd een schep, sonde en pieper bij je hebben en ik denk dat de vader dat wel heeft geleerd. Maar ondanks dat, wat moet die man zich vreselijk gevoeld hebben toen hij zijn zoon daar moest achterlaten om bereik te krijgen. Ik moet er niet aan denken.

Gevorderd
OrsAuteur22 maart 2015 · 15:01

gadver… rillingen lopen over mijn rug

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Expert
ThijsKennisAuteur22 maart 2015 · 15:14

Ik word er misselijk van als ik dit lees…

Pow!
Gevorderd
FrenktasticAuteur22 maart 2015 · 17:27

Ik las het vandaag op het blog van lawine tirol.
Wat ontzettend tragisch. .

If the conditions are crap, it's called training!
Toerist
PoppihollaAuteur22 maart 2015 · 20:35

Gruwelijk bericht. De paniek bij vader en zoon moet enorm zijn geweest. Zie hier als vader maar mee te leven. Tragisch.

Gevorderd
telemikeyAuteur23 maart 2015 · 09:28

Zeer tragisch idd. Hopelijk kan de vader nog vrede vinden in het feit dat een schep (blijkbaar) geen soelaas had geboden.

White room,Pillow lines,I rule
Beginner
bulltjeAuteur24 maart 2015 · 12:08

Tragisch verhaal… En precies wat telemikey zegt, uitgraven had waarschijnlijk geen zin meer gehad maar toch…

Expert
Freerider JobAuteur24 maart 2015 · 23:57

Vreselijk! Een nachtmerrie voor vader en zoon om dit mee te maken. Ik sta er toch weer extra bij stil omdat ik ook samen met mijn zoontje heel voorzichtig off piste ski Weliswaar met allebei een 3eenheid en ABS rugzakken met afstand bediening en kennis. Maar ook met al die middelen doe je niets tegen een zwaar (nek) trauma. Goed om daar weer eens bij stil te staan en vooral nog voorzichtiger te zijn en zo veel mogelijk kennis te vergaren.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!