#PA20: Alert status

#PA20: Alert status
Sneeuwval komende 4 dagen
Sneeuwval komende 4 dagen

Afgelopen donderdag was het nog een watch status. Inmiddels is het een Alert status geworden. #PA20 is in de maak en vandaag wordt er hier en daar geprofiteerd van het kleine window van #PA19. Dat #19 niet superdiep zou worden was van te voren bekend.

#PA18 Aftermath

Zeker als je net #18 hebt gehad is #19 slechts een heel spal aftreksel. Ik was tijdens #18 in de westelijke Piemonte en daar was het heerlijk diep. Maar niet alleen daar. Check de hele mooie beelden en edit van #18 vanuit de Monte Rosa regio (met dank aan Thomas Jensen voor het vervelende werk om er heen te rijden, de poeder te versporen, te filmen en dan ook nog eens deze met ons te delen. Wat is het leven van een poederrijder soms toch zwaar).

#PA19 Aftermath

Toch is het mooi om in de reports de stoke van #19 terug te lezen. Het was zeker niet zo diep, maar zoals het gezegde luidt: wie de kleine dumpjes niet eert, is een megadump niet weerd. En zo zij het. Het is eind maart, het seizoen loopt langzaam op zijn einde. De windows voor een alert worden smaller en dus is flexibiliteit en snel handelen een basisvoorwaarde om poeder te scoren. Een dag te laat komen kan betekenen dat je wat ranja over de sneeuw kunt gooien, je rietje er in kunt steken en dan de heerlijkste slushpuppy hebt. De zon wordt met de dag krachtiger. Vergeet dat niet.

#PA20 Alert status

De modellen blijven lekker rommelen. Volgens GFS wordt het (te) warm, maar wel rijkelijk neerslag. ECMWF ziet het wat minder somber in en verwacht dat orografische afkoeling alsnog de sneeuwlijn voldoende ver het dal in zal trekken. In ieder geval zijn beide modellen het eens dat er sneeuw komt. Maar valt deze diep genoeg voor wat treeruns?

In de nacht naar woensdag begint het te sneeuwen in de Italiaanse Piemonte. In de loop van de woensdag breidt de sneeuwval zich dan uit. Tot diep in de Alpenhoofdkam, maar ook net ten noorden en ten westen daarvan sneeuwt het dan. Minder koude lucht en een krachtiger laag dan tijdens #18 zijn er de oorzaak van dat de bewolking nu wel tot ver over de hoofdkam komt. Omdat deze daar in aanraking komt met koude lucht wordt de vochtige lucht gedwongen te condenseren en gaat het daar ook sneeuwen. Details kunnen de komende uren nog wat gaan schuiven, maar er geldt een alert voor:

#PA21 Noordstau Watch Status

Vorige week donderdag deden de modellen al een hint en continue komt deze terug in de berekeningen. Vanaf komend weekend zou er dan eindelijk weer eens een Noord(west)stau kunnen doordringen. Nog allemaal ver weg en wie weet net te laat voor de weekendwarriors. Maar er geldt nu een watch status het noord(west)en van de Alpen voor zaterdag-maandag (vooral de maandag). Mogelijk dat warmte op het einde van dit snowevent je naar het hooggebergte dwingt (het is eind maart ;)) en dat treeruns kortom niet te doen zijn. Meer details later deze week.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
powderdudeAuteur23 maart 2015 · 13:25

Hoi Morris
Thanx voor je update. Ik kan woensdag weg t/m zondag.
Ik weet dat het lastig is maar kan je specifiek zijn waar ik de beste poeder kan vinden ?
Ik ga met de auto dus … ? Heel graag je advies voor de laatste powtrip dit seizoen;-)

Enjoy :-))
Gevorderd
Willem2kAuteur23 maart 2015 · 13:43

Erm… Er staat toch een heel rijtje plaatsen?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur23 maart 2015 · 13:45

@@powderdude, wanneer ga je rijden?

powfinder.com
Gevorderd
powderdudeAuteur23 maart 2015 · 13:50

@Morris
Ik kan dinsdagavond of woensdag overdag weg !

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur23 maart 2015 · 14:03

@@powderdude wacht dan op mijn update van morgen.

powfinder.com
Gevorderd
YvesAuteur23 maart 2015 · 14:06

Met pasen nog even een weekendje engelberg… fingers crossed voor die noordstau (die mag dan ook even aanhouden als het even kan).

Gevorderd
powderdudeAuteur23 maart 2015 · 14:14

@ morris ! Thnx

Enjoy :-))
Beginner
AnoukAuteur23 maart 2015 · 15:44

@Morris : ik zit tot Pasen in Monetier les Bains. Gaat het hier ook nog enige sneeuw van betekenis geven de komende twee weken of is het een beter idee om dagelijks naar Sestrière of Bardo te rijden? Abriès is ook een optie, al lijkt me daar niet veel meer te vallen en is alles al opgereden :-)

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!