#PA21: where to go?

Door meteomorris op 2 april 2015 · 7

Bregenzerwald ([via de reports](http://wepowder.com/report))
Bregenzerwald ([via de reports](http://wepowder.com/report))

De winter is terug en hoe. De echte orkaanwinden zijn gaan liggen, maar nog steeds staat er een stevige wind in het hooggebergte. Tussen woensdag en vandaag heeft het stevig gesneeuwd en tot morgenvroeg blijft het intens sneeuwen in het oosten van Zwitserland en de gebieden in Oostenrijk en Bayern. Ik houd mijn hart dan ook vast voor vrijdag. De vrijdag komt de zon er namelijk door en zal de wind een minder grote spelbreker worden. Laat je niet verleiden het hooggebergte in te duiken. Sinds maandag heeft het er continue gewaaid en er zijn massale hoeveelheden triebschnee ontstaan die in sommige gevallen op een basis van cohesieloze sneeuw liggen. Voor de leek niet te zien en zelfs voor experts niet te zien. Complete hellingen liggen vol met boobie traps die liggen te wachten op de eerste lawine dummies. Wat citaten uit de lawineberichten:

• Am Alpenhauptkamm vom Simplon bis ins Berninagebiet und südlich davon ist der Schneedeckenaufbau meist günstig. In den übrigen Gebieten sind in hohen Lagen tiefer in der Schneedecke stellenweise schwache, kantig aufgebaute Schichten vorhanden. Hier können Lawinen vereinzelt in tiefe Altschneeschichten durchreissen. Diese Gefahrenstellen sind kaum zu erkennen. (SLF)

• Die Verbindung innerhalb der Neu- und Triebschnee- bzw. auch eingelagerten Graupelschichten ist mit zunehmender Seehöhe oft nur mäßig bis schwach. (Lawinedienst Vorarlberg)

• Frische und ältere Triebschneeansammlungen sind spröde und mit der Unterlage schlecht verbunden. Vor allem die Schichtgrenze Neuschnee/Triebschnee ist sehr störanfällig. (Lawinedienst Tirol)

• Vereinzelt können Lawinen auch exponierte Verkehrswege und Hüttenzustiege gefährden. (Lawinedienst Tirol)

• Unter 2000m ist die komplette Altschneedecke unter dem trocken Neuschnee stark durchfeuchtet und weich, in den Schattseiten ist die gesamte Unterlage zwischen 1700 und 2400m sehr weich und grundlos durch große kantige Schneekristalle. (Lawinedienst Salzburg)

• In den Hochlagen ist die Verbindung des kalten Neuschnees mit der warmen, feuchten, grobkörnigen und teilweise harten Altschneedecke schlecht. Der Sturm hat die Schneedecke bearbeitet und große Triebschneeansammlungen wurden selbst kammfern in Rinnen und Mulden abgelagert.

Experts zullen bovenstaande begrijpen en bij mij gaan mijn haren ervan overeind staan. Het is op dit moment levens gevaarlijk. En dat is niet enkel voor de gebieden waar het gesneeuwd heeft. Ook in de rest van de Alpen heeft een stormachtige wind gestaan en zijn er lokaal enorme hoeveelheden triebschnee/windslabs ontstaan. Geeft de natuur de tijd en laat de boel zich zetten. De vrijdag is geen mooie dag om dood te gaan.

Wederom kritisch lawinegevaar

Deze winter vielen er al 113 doden als gevolg van lawines! Kies de komende dagen voor dichtbegroeide treeruns met niet al te steile hellingen boven je. Daarmee elimineer je al een groot deel van de problemen en risico's. Check dagelijks je lokale lawinebericht, zorg dat je de juiste spullen bij je hebt en dat je over de juiste kennis beschikt. Geen kennis? Weet je het niet zeker? Zeg dan nee tegen off-piste en wacht tot de condities verbeteren. If in doubt, don't go out!

130 cm vers
130 cm vers

Veel verse sneeuw

Sinds 1 april is er al weer 40-100 cm verse sneeuw gevallen in de noordalpen. Sinds maandag zelfs al 60-150 cm. in beginsel lag de sneeuwgrens daarbij heel hoog, maar sinds dinsdag is deze flink gedaald. Treeruns zijn daardoor weer goed mogelijk tussen de 1400 en 2000 meter en ook de alpenweides liggen weer vol sneeuw. Vermijd daarbij voorlopig die hellingen waar zich steile wanden boven bevinden omdat het risico op spontane lawines accuut is. Gesloten pistes zijn deze dagen niet voor niets gesloten zal ik maar zeggen ;)

Maar dat laat onverlet dat er goede poeder gescoord kan worden. Op de pistes is het vaak al diep en met de juiste kennis kan er zeker wat moois en met veel minder risico's gefilterd worden uit al dat moois wat de bergen hebben te bieden.Met de juiste kennis is het heel goed rijden de komende dagen want:

• er is veel poeder gevallen

• het blijft de komende dagen koud

• er komt nog meer sneeuw aan

• maar er is ook ruimte voor de zon

Tschiertschen
Tschiertschen

Elm
Elm

Arosa
Arosa

Zauchensee
Zauchensee

Kleinwalsertal
Kleinwalsertal

Stuben am Arlberg
Stuben am Arlberg

Hochkonig
Hochkonig

Where to go?

Het blijft dus koud en de meeste sneeuw tussen de bomen viel er de afgelopen dagen in onderstaande regio's:

Hier is de sneeuwgrens diep genoeg gezakt, zijn er voldoende treeruns te vinden en draaien op heel veel plekken de liften nog. Ik noem in het wilde weg wat tips waar je de komende dagen heerlijk tussen de bomen kunt rijden. Tschiertschen, Bregenzerwald, Fieberbrunn en Zauchensee. Maar ook de vlakkere alpenweides van Saalbach Hinterglemm, Montafon, Davos-Klosters en de Amade. Vermijd in ieder geval alles steiler dan 35 graden en wees op je hoede bij 30 graden en steiler.

Hoe gaat het verder?

De vrijdag dus zonnig in Oostenrijk, maar nog steeds wat sneeuw in het westen. Op zaterdag een nieuw front vanuit het noordwesten met de meeste sneeuw tussen Engelberg en Vorarlberg. Vooral Zwitserland en het westen van Oostenrijk krijgen er dan weer van langs. In de nacht naar zondag kruipt de neerslag over de hoofdkam heen en dan volgt er een Retour d'est. Leuk, maar het noorden heeft het toch echt wel beter. Veel verse sneeuw en zondag ruimte voor wat zon. Maandag nog wat sneeuw in het noordoosten en daarna overal zin en snel warmer.

De volgende update volgt pas weer op dinsdag.

Stay stoked

Morris

Reacties

• MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 2 april 2015 · 22:44
    "Ik noem in het wilde weg wat tips waar je de komende dagen heerlijk tussen de bomen kunt rijden. "

Ben ik nu blind of ontbreken de tips Morris?
    Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
  • MBulten
    Advanced
    MBulten op 2 april 2015 · 23:24
    He Mark, morgen rijden, maar waar naar toe? Rim nog in Tux?
    Stay safe, grt Marco
    LedFloyd
  • skiester
    Advanced
    skiester op 2 april 2015 · 23:46
    Mocht iemand last minute een lift zoeken, ik rij morgenochtend vanuit amsterdam met zoon in tonka naar montafon en heb nog plekkie vrij. Zondag middag na ski weer terug!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 3 april 2015 · 00:23
    @MBulten, we zitten inmiddels in montafon 😃
    Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
  • robmooren
    Beginner
    robmooren op 4 april 2015 · 20:19
    @meteomorris, dinsdag Zauchensee ok als bestemming? Citaat lawinebericht Salzburg

Tendenz Wenig Änderung - die Hauptgefahr geht weiterhin vom heiklen Triebschnee aus.
  • Yves
    Advanced
    Yves op 7 april 2015 · 15:46
    Gisteren, na 2 dagen zero visibility, met de eerste lift naar boven in Engelberg.
    Laub lag er fantastisch bij: skiers left veel te veel triebschnee onder de kam en de rotsgraat, maar langs de rechterkant (minder steil en breder) heerlijk afdalen.
    Nu afgekrast vrees ik, maar vanop Jochstock konden we bij de Grösse Sulz nog terecht voor een topafdaling.
    Weinig volk gezien op Steinberg ('s ochtends toch), en terecht want daar lagen wel een paar duidelijk ingewaaide kommen... Daar valt de komende dagen dus misschien nog wat te rapen?
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 7 april 2015 · 20:12
    @meteomorris Kun je al iets zeggen over de lange termijn (volgende week) in Chamonix? Of moet ik wachten tot de volgende forecast? Dankje!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro