Vooral erg veel warmer

Vooral erg veel warmer
Tijd om te touren
Tijd om te touren

Het pipapaaspoederweekend zit er op en traditiegetrouw sluiten dan heel veel gebieden hun liften. Wat niet wil zeggen dat het seizoen er op zit. Op veel plekken in de Alpen ligt er op 2000 metere hoogte gemiddeld nog een sneeuwdek dat tussen de 1 en 2,5 meter dik is. En dat sneeuwdek is niet van de ene op de andere dag verdwenen.

Maar met minder gebieden die open zijn, een zon die steeds hoger aan de hemel staat en het gegeven dat de tijd van oneindiglange treeruns nu wel zo’n beetje voorbij is, wordt het scoren van kakelverse poeder steeds meer een hachelijk zaak voor de niet flexibele poederrijder die last-minute voor zeg 24-48 uur naar de Alpen gaat voor zijn poedershot. Het worden nu de weken van het touren en het hooggebergte. De steile couloirs beginnen in conditie te geraken, woorden als Tagesgang worden gemeengoed en smeren, smeren tegen zonnebrand noodzakelijk. Poeder wordt voor laatbloeiers, voor diegene die nog vakantiedagen heeft, bereid is er regelmatig een stukje voor te lopen en nog genoeg credits heeft (thuis, op het werk en ook niet geheel onbelangrijk op de bank).

Stel je vraag!

De komende weken gaan we terugblikken, je op scherp zetten als dat moment er even weer is, je helpen met je tourplannen en vooral ook ga ik wat dieper in op je meteorologische vragen. Nu de druk er bij mij een beetje af gaat is dit het moment om je vraag te stellen. Ik weet dat ik me af en toe (volgens sommigen zelfs regelmatig) schuldig maak aan meteorologische krachttermen. Termen waarvan je soms zult denken wat bazelt hij nou weer… Wel de komende weken zijn het moment om je vraag te stellen. Micro-klimaat? Inneralpien? Genua-laag, inversie… het maakt allemaal niet uit. Ook weerberichten op maat ben ik in deze periode niet vies van. Kom maar door met je vraag en ik ga er op in.

Zo liet @WoutMartens al weten dat hij graag wil weten hoe de volgende week er uit ziet in ChamoniX. Daar kom ik hieronder op terug.

Terugblik

##PA21 was diep en heeft de complete noordalpen weer in een witte winterse deken gestopt. Er viel meer sneeuw dan tijdens de kerst en de ambiance was ‘hivernale’. Maar dat de warmte op de loer ligt moge duidelijk zijn. Gister donderden al de eerste natte sneeuwlawines naar beneden en hier en daar zijn ook de windslabs nog onvoldoende gestabiliseerd. Dat deze slabs in sommige gevallen zwakke lagen tot diep in het sneeuwdek weten te triggeren is het 3e gevaar waar tourskiers de komende periode rekening mee moeten houden.

Warm

We starten met warm, helder en zonnig. Een omvangrijk hogedrukgebied bepaalt het weer in de Alpen. De nachten zijn daardoor koud en helder, de dagen zonnig en warm. Al ver voor het middaguur worden zuidhellingen daardoor papperig en natte sneeuwlawines zijn daarmee een accuut probleem.Toch is er op steile noordwanden nog koude poeder te vinden, maar daarvoor zul je wel wat meters moeten lopen omdat de mensenmassa’s tijdens het drukke paasweekend alles in de buurt van de pistes en liften verspoord hebben. Touren dus.

Maar in de loop van de vrijdag is er al sprake van opkomende instabiliteit in het westen en met name rond de Mont Blanc en het westen van Zwitserland kan het dan tot grote hoogte regenen. In de nacht naar zaterdag stroomt er dan wat koelere lucht binnen en zakt de sneeuwgrens richting de 1700-2000 meter. De rest van de zaterdag verloopt dan instabiel in de gehele noordalpen, inclusief de Alpenhoofdkam waarbij het regionaal tot wat neerslag komt. Neerslag die pas boven de 2000 meter in de vorm van sneeuw valt. Geen mooie dag om te touren dus.

Het heeft er in de laatste prognoses alle schijn van dat de nacht naar zondag helder wordt. Indien dat het geval is en het sneeuwdek zou kunnen uitstralen, dan zou de zondag een mooie dag kunnen worden om te touren. Hetzelfde geldt voor de maandag hoewel de lucht dan ook in de loop van de dag instabieler wordt.

Van maandag naar dinsdag wordt de instabiliteit nog wat groter en een koufront weet dan tot de Oostenrijkse Alpen te geraken. In de nacht van maandag op dinsdag daardoor sneeuw en de dinsdag wordt dan zelfs een poederdag(je). Niets spectaculairs maar wie weet in Oostenrijk toch zo’n 10-20 centimeter vers. Let wel… boven de 2000 meter. Want ook dan ligt de warmte op de loer.

Na dinsdag warm, helder en zonnig en koude nachten. Tussen woensdag en vrijdag zou het dan weer prima touren moeten zijn.

Kortom:

  • donderdag mooi touren (ook in Chamonix)

  • vrijdag opkomende instabiliteit (ook in Chamonix)

  • zaterdag instabiel

  • zondag en maandag prima touren (ook in Chamonix)

  • in de loop van maandag opkomende instabilteit in de noordalpen, maar prima tourcondities in de westalpen (ja, ook in Chamonix dus)

  • dinsdag wat verse poeder in Oostenrijk

  • dinsdag tot en met donderdag prima touren in de gehele Alpen

Kom maar door met die vragen, dan heb ik morgen ook wat te doen ;)

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AryenAuteur9 april 2015 · 15:45

Kijk, dat wilde ik weten. Dank je @@meteomorris. :)

Volgens mij wordt volgend weekend een prima tourweekendje. http://wepowder.nl/forum/topic/112931

Expert
meteomorrisAuteur9 april 2015 · 15:56

@@Emmer, you’re welcome ;)

powfinder.com
Expert
KlettergeitAuteur9 april 2015 · 16:01

Super bedankt @@meteomorris!! Het plannen kan nu beginnen:-)

Expert
meteomorrisAuteur9 april 2015 · 16:04

@@WoutMartens, houd je oog wel schuin op de kaarten de komende dagen. Ik houd je hier in ieder geval op de hoogte ;)

powfinder.com
Toerist
poedergeitAuteur9 april 2015 · 16:13

@morris kun je ook een forecast maken voor de Lyngen Alps (NO) komende week.

Gevorderd
evanAuteur9 april 2015 · 16:16

Wat is je favoriete film?

Expert
meteomorrisAuteur9 april 2015 · 16:25

@@poedergeit, ga ik mee aan de slag. Veel complexer zoals je weet ;)
@@evan, 16mm of anders vershoudfolie ;)

powfinder.com
Expert
KlettergeitAuteur9 april 2015 · 16:29

@@meteomorris uiteraard dagelijks. Dat ook nog! Goede service!:-)

Toerist
poedergeitAuteur9 april 2015 · 16:36

Super

Gevorderd
outdoorjoyAuteur9 april 2015 · 19:24

@@meteomorris: Ik zit in Val Thorens komende week.
http://wepowder.nl/forum/topic/112944

Mag ik hopen dat de regen voor zaterdag op grote hoogte ook een vers laagje poeder wordt daar of zitten we daar al iets te zuidelijk voor? Ik zal alvast voor de rest van de week dan meer inzetten op touren en zonnecreme smeren

Expert
meteomorrisAuteur9 april 2015 · 19:44

@@outdoorjoy, dat is een makkelijke. Zaterdag een vlokje, maar substantieel lijkt het niet te worden. Eind volgende week mogelijk meer kansen.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!