Warm in de Alpen.. En in Lofoten?

Warm in de Alpen.. En in Lofoten?

Als bovenstaand was het begin deze week.

Meer dan 20 graden werd het gister in grote delen van de Alpen. Was het afgelopen weekend nog winters, nu is het tijd voor de lente. Typisch voorjaarsweer in de Alpen waar de kanteling van de seizoenen doorzet en het einde van het winterseizoen nadert. Steeds meer gebieden sluiten hun liften en dus wordt de spreiding dun.

En dat terwijl het sneeuwdek op 2000 meter hoogte nu zo’n beetje zijn maximum heeft bereikt. Sneeuw die niet zomaar binnen een week verdwenen is, maar het hoger klimmen van de zon en het gegeven dat de echte kou nu zelfs uit de hoger geleden dalen verdwenen is maakt duidelijk dat we het einde van de winter naderen.

Stel je vraag!

De komende weken gaan we terugblikken, je op scherp zetten als dat moment er toch weer even mocht komen, je helpen met je tourplannen en vooral ook ga ik wat dieper in op je meteorologische vragen. Nu de druk er bij mij een beetje af gaat is dit het moment om je vraag te stellen.Micro-klimaat? Inneralpien? Genua-laag, inversie… het maakt allemaal niet uit. Ook weerberichten op maat ben ik in deze periode niet vies van. Kom maar door met je vraag en ik ga er op in. Vandaag dus Chamonix voor @WoutMartens en Lofoten voor @Poedergeit.

Warm en instabiel

Een omvangrijk hogedrukgebied bepaalt het weer in de Alpen. Afgelopen nacht was daardoor koud en helder, vandaag is het zonnig en warm. Al ver voor het middaguur worden zuidhellingen daardoor papperig en natte sneeuwlawines zijn daarmee een accuut probleem.Toch is er op steile noordwanden nog koude poeder te vinden, maar daarvoor zul je wel wat meters moeten lopen omdat de mensenmassa’s tijdens het drukke paasweekend alles in de buurt van de pistes en liften verspoord hebben. Touren dus.

Maar in de loop van de vrijdag is er al sprake van opkomende instabiliteit in het westen en met name rond de Mont Blanc en het westen van Zwitserland. In de avond kan het daar dan tot grote hoogte regenen. In de nacht naar zaterdag stroomt er dan wat koelere lucht binnen en zakt de sneeuwgrens richting de 1700-2000 meter. De rest van de zaterdag verloopt dan instabiel in de gehele noordalpen, inclusief de Alpenhoofdkam waarbij het regionaal tot wat neerslag komt. Neerslag die pas boven de 2000 meter in de vorm van sneeuw valt. Geen mooie dag om te touren dus. De nacht naar zondag wordt weer helder en dus is de zondag een mooie dag om te touren. Hetzelfde geldt voor de maandagochtend hoewel de lucht dan ook in de loop van de dag steeds instabieler wordt.

Van maandag naar dinsdag wordt de instabiliteit nog wat groter en een ‘koufront’ weet dan tot de Oostenrijkse Alpen te geraken. In de nacht van maandag op dinsdag daardoor sneeuw en de dinsdag wordt dan zelfs een poederdag(je). Niets spectaculairs maar wie weet in Oostenrijk toch zo’n 5-20 centimeter vers. Let wel… boven de 2000 meter. Want ook dan ligt de warmte op de loer. Na dinsdag warm, helder en zonnig en koude nachten. Tussen woensdag en vrijdag zou het dan weer prima touren moeten zijn.

Kortom:

  • vanmiddag (vrijdag) opkomende instabiliteit in de westalpen (ook in Chamonix)

  • zaterdag instabiel en wat sneeuw boven de 2000 meter

  • zondag en maandag prima touren (ook in Chamonix)

  • maar in de loop van maandag opkomende instabilteit in de noordalpen, maar prima tourcondities in de westalpen (ja, ook in Chamonix dus)

  • dinsdag wat verse poeder in Oostenrijk (niks bijzonders)

  • dinsdag tot en met donderdag prima touren in de gehele Alpen

  • daarna nog onzeker

En in Lofoten?

Het seizoen in Lofoten is nu op volle toeren aan het komen. Rondom het plaatsje Narvik in het uiterste noordwesten van Noorwegen ligt het o zo mooie Lofoten. Met bergen die uit de zee lijken op te stijgen. Maar de nabijheid van de zee en de relatief ‘warme’ golfstroom voor de deur is het een regio waar je in een dag 4 seizoenen kunt zien passeren. In de regel is maart-mei de beste periode om er te vertoeven en de condities zijn er op dit moment okay, hoewel het sneeuwdek vele malen dunner is dan gebruikelijk. Vandaag is het er wat kouder, maar er zit een warme piek in de modellen. Met name het weekend wordt aan de warme kant. Daarna zou de koudere lucht weer terug moeten keren, maar of die dan blijft hangen is nog niet echt te zeggen.

Kortom:

  • vandaag verse sneew en koud

  • warmer weekend en zo goed als droog

  • vanaf dinsdag kouder en weer sneeuw

  • daarna nog onzeker

Meer weten over touren in Noorwegen? Check dan het verhaal dat Robby eerder schreef.

Kom maar door met die vragen, dan heb ik morgen ook wat te doen ;)

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur10 april 2015 · 11:37

@@poedergeit @@WoutMartens, here you go.

powfinder.com
Toerist
JaapvRAuteur10 april 2015 · 12:18

Hier in Tromso (nog 4u Noordelijker dan de Lofoten, maar nog lang niet het einde van Noorwegen) vandaag en gister 30cm vers, tot op zeeniveau in de nacht. Overdag weinig neerslag en kleine plusgraden. Deze sneeuwval brengt weer wat hoop na regenachtige paasdagen! Binnenland en Noord Zweden schijnen het nog kouder gehad te hebben (continental cold smoke!).

Als het dan toch tijd is om te vragen, hier een korte beschrijving van mijn dagelijkse ‘struggle / lifelonglearning’: ‘Where to go’. Als het overaal sneeuwt is het makkelijk. Als het op sommige plekken regent, op andere plekken stormt (triebschnee of wind-ijs), en de buurman toch losse pof weet te scoren wordt het interessant. Dit op een regionale (een uurtje rijden, 1 of twee valleien / fjorden verderop) tot micro-schaal (een graat of kom verderop).

Local knowledge is natuurlijk het belangrijkst, maar die ervaringskennis wordt veel nuttiger met wat theoretische ondersteuning en verklaringen voor het geobserveerde; waarom de ene vallei meer sneeuw vangt en/of kouder blijft dan de buurman (ook bij dezelfde orientatie), beschutting tegen wind (sommige bergen/ruggen werken als windscherm, anderen als ‘versneller’, hoe ze te herkennen), uitstraling en opvriezen (waarom veranderden sommige stukken natte poeder in champagne en andere in ijs of spring snow na een koude nacht?)… Is het alweer tijd om een nieuw boek uit te geven? Ik koop er 10! :).

Toerist
poedergeitAuteur10 april 2015 · 12:55

@@meteomorris Mijn dank is groot!

Expert
KlettergeitAuteur10 april 2015 · 12:57

@@meteomorris Verwacht je dat de nulgradengrens na zondag nog hoger komt te liggen? Op sommige voorspellingen zie ik een nulgradengrens van boven 3000 meter (woensdag volgens mountain forecast zelfs 3400 m…)

Toerist
poedergeitAuteur10 april 2015 · 12:59

@@JaapvR jij ook dank. Ik ben vanaf 19 tot 25 april rond de Lyngen Alps te vinden.

Expert
meteomorrisAuteur10 april 2015 · 13:11

@@JaapvR, ik heb 'm op mijn lijstje staan. Maar dat gaat nog zeker 1 jaar duren.
@@poedergeit, graag gedaan
@@WoutMartens, onzekerheid ultralange termijn is groot, maar dat het na dinsdag weer flink warmer wordt is zeker.

powfinder.com
Gevorderd
EmileHendrixAuteur10 april 2015 · 13:14

Interessante vraagstukjes die je oplepelt @@JaapvR
Wat maakt lokaal gezien verschillen?
Klein oriëntatieverschil? 1e of 3e rang zitten (of is 3e rang zitten soms beter)?
En temperatuurverloop blijft een interessante uitdaging…

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Toerist
JaapvRAuteur10 april 2015 · 13:58

@@Emile: Ja ik wacht geduldig op het boek van Morris :). Het lastigste is imho het voorspellen van een bepaald fenomeen op micro-schaal (dus voordat je thuis wegrijdt weten dat er pof achter de rug ligt). Achteraf verklaren wat je meegemaakt hebt adhv theorie is een stuk makkelijker… Wellicht geeft een stapel case studies van ‘verwachte’ en ‘onverwachte’ omstandigheden wat inzicht, misschien toch maar wat meer dingen gaan loggen…

In mijn ervaring is 2e of 3e rang (of een kom) vaak beter dan direct aan zee, zeker met het oog op wind (zeker als de eerste rug wat hoger is dan de 2e). Wel iets minder sneeuw (of iets minder regen). Interessant, interessant… Nu eerst maar snel een paper insturen voor de tweede keer naar buiten vandaag :).

Gevorderd
EmileHendrixAuteur10 april 2015 · 14:08

Herken wat je tikt @@JaapvR :D
Inderdaad. En 't blijft uitdagend om af te wegen welke factor (wind/neerslag/temperatuur/…) dan de spelmaker of -breker gaat zijn.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Toerist
AnoniemAuteur10 april 2015 · 22:55

Het is toch ook juist de charme dat het weer niet exact te voorspellen is, anders kom je veel te veel lui tegen op de mooie plekken (voor zover dat nu niet al het geval is…).

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!