De onzichtbare gletsjerspleet

De onzichtbare gletsjerspleet

Freeriden en gletsjers… Het is nooit de meest ideale combinatie geweest. Zelf rijd ik niet zo graag op gletjers. Wanneer je genoodzaakt bent om je faceshots zo hoog te zoeken, betekent het simpelweg dat er lager op de berg geen goede sneeuw ligt.

Sluipmoordenaars

Het terrein op gletsjers is daarnaast vaak vrij vlak (enkele uitzonderingen natuurlijk daargelaten), maar de belangrijkste reden waarom ik niet zo graag op gletsjers rijd zijn die verrekte spleten. Sluipmoordenaars die net niet meer zichtbaar onder het sneeuwdek kunnen liggen. Met sneeuwbruggen die je net wel of net niet kunnen dragen. Aan het begin van het seizoen zijn deze sneeuwbruggen vaak nog niet aanwezig en pas richting het einde van het seizoen zijn ze sterk genoeg om het gewicht van een skiër of boarder te kunnen dragen. Of niet. Zoals je in deze video’s kunt zien van een redding uit een gletsjerspleet op de Strahlhorn op 24 mei.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Expert
ieismAuteur11 juni 2015 · 00:20

Op bijvoorbeeld sommerski.com en alpinforum staan vaak hele lange foto topics met grote foto’s van hoe die gletscher er in de zomer bij liggen. Er zijn best wel stukken die helemaal geen spalten hebben, je moet alleen wel even weten waar voordat pa#1 er overheen gaat.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
MennoBoermansAuteur12 juni 2015 · 12:09

Dat hele gebied tussen Saas Fee en Zermatt, rond Strahlhorn, Rimpfischhorn en Adlerpas is berucht om de verradelijke gletsjers. Spleten zitten overal en zowel in de lengte als breedte. Bovendien is er een aantal gevuld met water… Voor je het weet val je daar in het niets, kan ik uit eigen ervaring vertellen…

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Gevorderd
TeonAuteur16 juni 2015 · 18:05

Ik wil niet heel de redding analyseren, maar volgens mij gaat dat best aardig. Fijn dat het slachtoffer zo kalm blijft en er ook uit kan klimmen.

Mijn Frans is niet zo goed, dus ik snap niet helemaal waarom de heli alsnog komt.
@@MennoBoermans wel?

Schade. Ernussmarmalade.
Toerist
MennoBoermansAuteur22 juni 2015 · 17:19

@@Teon : de melding was gedaan toen het slachtoffer er nog niet uit was. En als het reddingscircus eenmaal op gang komt is afbestellen lastig. Uiteindelijk is het slachtoffer voor medische controle naar het ziekenhuis gevlogen.

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!