Techbindings en de wet van Murphy

Techbindings en de wet van Murphy

Chamonix

Na het effectieve winterseizoen in La Plagne probeer ik enkele winter’s steeds in mei en juni enkele mooie tourskitoppen of steile lijnen te skien. Zo was ik begin mei terug in Chamonix te vinden, en de condities zagen er TOP uit!

Great steep ski conditions on the Aiguille du midi north face, but no open lifts... :(
Great steep ski conditions on the Aiguille du midi north face, but no open lifts… :(

Na een weekend te wachten op beter weer was de stoke hoog, maar jammer genoeg ging op wat 1 van de betere dagen van het seizoen had kunnen zijn de liften niet open in Cham, teveel lawinegevaar en wind…

Val Thorens met Poederbaas

Hierna ben ik naar Val Thorens afgereisd, waar er met Poederbaas een stand was op de Dutchweek, daar trek je als Belg wel eens ogen, skiën en feesten tussen al die zotte Nederlanders… ;)

De wet van Murphy

Of bij ons zeggen ze wel eens: “als er iets verkeerd loopt loopt alles verkeerd…”

  1. Met Koen Bakkers skistuff in orde zetten, enkele winkels doen, tijdsbesef kwijtraken, op gesloten appartement toekomen, geen sleutel meehebben -> inbreken in eigen appartement via een gelukkig opengelaten venster!

  2. Eten, willen gaan skiën, naar skilocker stappen, “shit, deze gaat natuurlijk ook niet open zonder sleutel…” -> te voet naar boven richting de Poederbaas stand

  3. Terwijl ik te voet naar boven stap begint het nog eens stevig te regenen… -> schuilen onder de Poederbaas tent!

Opeens kwam de zon er dan toch door, passeerde Seb Jam op zijn snowboard, gaf deze me even een lift naar beneden met de sleutel op zak en op zoek naar men skistuff! Dus tegen 14.30u stond ik dan toch op men ski’s! De enigste ski-setup die ik bij had waren mijn “steepskis”, een paar ZAG H112 met Plum(tech) bindingen, al de rest lag nog in La Plagne…

Door de warmte en de regen tot op +3000m lagen de skipiste’s er niet optimaal bij.Na enkele gesloten vers gereden rode pistes te straigthen zonder ook maar enige snelheid te pakken en continu te blijven “plakken” terug naar de stand en even beslissen als we nog wat gingen verder skiën… Sanne besliste nog even een snel tourtje met ons mee te skiën, weg waren we!

En dan, net toen we aan het terugkeren waren richting de stand,skilift bovengekomen, blauwe piste op, en na nog geen 100m lag ik opeens op de grond, en direct voelde ik dat het mis was! Als je je been probeert te bewegen, en ziet dat die skibot gewoon slap blijft liggen op de grond met de ski eraan, terwijl je ziet hoe je bovenbeen en knie toch beweegt, weet je hoe laat het is… EN dat je skiseizoen er direct op zit!

Stupid fall -> nice big double leg fracture!
Stupid fall -> nice big double leg fracture!

Resultaat

Met de nodige pijn en de hulp van enkele zeer professionele pisteurs via zo een prachtig oranje sleetje (speciaal voor de Dutchweek?!?) dan toch in het cabinet medical van valthorens geraakt, na een helse rit van +30min! Eenmaal de verpleegster je die eerste stevige dosis morfine binnen duwt, gaat het allemaal eindelijk wel wat beter.

Voor mijn eerste echte skiblessure heb ik het direct goed gedaan: dubbele beenbreuk (tibia/fibula) en nog een hoop prachtige stukken en splinters erbij!

Maar hoe???

Wat me van in het begin bezig hield, en wat vele mensen me vroegen: hoe heb ik dit toch gedaan?

  • Vermoeidheid/Concentratie: Neen, ik had al enkele dagen gerust en die dag amper een uurtje geskied

  • Conditie: Na een geheel winterseizoen in La Plagne heb ik zelden fysiek zo goed gestaan

  • Techniek: lage snelheid+blauwe piste dus dit zat ook wel OK

  • Sneeuwcondities: tot heel hoog regen gehad, natte sneeuw en dan de zon er nog eens op, dit zal er dus wel mee te maken gehad hebben!

  • Materiaal: Ik skiede op een techbinding(Plum), en deze staan er om bekend dat ze veel minder elasticiteit hebben en niet altijd uitgaan wanneer ze moeten(niet enkel Plum), zeker als deze op 12 staan (maar niet gelocked!), ja dus.

Wat is er gebeurd denk ik: Door de natte sneeuw en doordat ik bijna geen snelheid had ben ik ergens blijven “plakken” met één ski, terwijl de andere ski doorging. Daardoor zal men lichaam zich gedraaid hebben, maar doordat ik dan weer geen snelheid had en in een techbinding skiede zal deze niet losgegaan zijn (zeker omdat deze op een hoge “din” stond voor in steil terrein…), waardoor men been getorst is geweest tot dit brak… PECH dus!

Albertville hospital

Ongeveer 3.5 uur na m’n accident lag ik eindelijk op de spoed in het ziekenhuis van Albertville. daar werd er mij gezegd dat ik de volgende ochtend geopereerd zou worden. Door een overstroomde operatiezaal en tijdsproblemen van de chirurg heb ik uiteindelijk drie dagen mogen wachten op die verlossende operatie…

Important to stay positive, 3 days waiting like this..
Important to stay positive, 3 days waiting like this…

Gelukkig wat bezoek gehad van enkele vrienden (Veel dank Koen, Seb en Marc!), en kon ik Koen en Roel live volgen en ondersteunen met hun steep ski adventures in Chamonix (met de nodige jaloezie!)

Dan toch eindelijk die operatie, wat zou er gedaan worden: via men knie een grote pin vanbinnen in m’n been steken, en deze fixeren onder de knie en boven de enkel. Door deze methode te gebruiken garandeerde de chirurg me dat ik in principe na een maand dit 100% zou mogen belasten en geen plaaster moest hebben.

Some very nice stitches!
Some very nice stitches!
Love my blue leg!
Love my blue leg!
Tibial rod front, operation+3weeks
Tibial rod front, operation+3weeks
Tibial rod side, operation+3weeks
Tibial rod side, operation+3weeks
The day after my operation, first trip out of my hospital bed!
The day after my operation, first trip out of my hospital bed!
After 11 days in the hospital, happy to be with friends at their place!
After 11 days in the hospital, happy to be with friends at their place!

Vervelen, Revalideren en Trainen voor winter16

Ondertussen ben ik 8 weken later, en gaat alles wel veel beter en vlotter. Jammer genoeg heb ik nog steeds men krukken nodig (korte afstanden met 1 kruk gaat), omdat ik nog geen 100% mag belasten wegens nog steeds niet volledig aan elkaar gegroeid, wat me eigenlijk nogal logisch lijkt gezien de compliciteit van de breuk.

Nu ik terug in La Plagne ben, probeer ik toch wat van de bergen te genieten, en korte wandelingen te maken tussen de kinésessies door! Het voordeel van al die vrije tijd die ik nu heb, is dat ik eindelijk men foto’s van de laatste 2 winter’s heb kunnen sorteren, en men site volledig vernieuwd, waar je een mooi overzicht hebt van de mooiste (ski)foto’s. Neem zeker eens een kijkje op www.timv.be !!!

Make sure to take a look at my new site, www.timv.be
Make sure to take a look at my new site, www.timv.be
Getting my lost quadriceps back to shape
Getting my lost quadriceps back to shape
Kiné sessions...
Kiné sessions…
Happy to be in La Plagne and see these sunsets from my balcony
Happy to be in La Plagne and see these sunsets from my balcony

![Searching for the last “powder”!](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/14336-w640.jpg “Searching for the last “powder”!”)

Where's Wally?
Where’s Wally?
Roadtripping, do you recognize this longtime project?
Roadtripping, do you recognize this longtime project?
Couloir reconnaissance time, Mt Blanc south side
Couloir reconnaissance time, Mt Blanc south side

Heel veel dank voor iedereen die me geholpen en ondersteund heeft, geniet van jullie zomer en tot de volgende update uit La Plagne! Voor regelmatigere updates, check m’n FB page.

TimV

Reacties

Gevorderd
OrsAuteur30 juni 2015 · 11:42

Heel veel beterschap en sterkte met het revalideren! Ik doe met je mee ;)

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Gevorderd
Ee1coproAuteur30 juni 2015 · 14:12

Pffff. Heb er ook eens zo eentje gehad, niet fijn… Heel veel sterkte met het herstel!

Expert
ieismAuteur30 juni 2015 · 16:42

Mooi gerepareerd! Beterschap, gelukkig aan het einde van het seizoen…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur30 juni 2015 · 22:34

Sterkte… zet 'm op!

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur1 juli 2015 · 01:22

houtemstaaifgast is misschien misplaatst maar wel gemeend ; houtemvreestaaif!!!

sbs roelz
Expert
ManoniAuteur1 juli 2015 · 09:08

Sterkte Tim!

Gevorderd
markindealpenAuteur1 juli 2015 · 09:37

Poeh beterschap.

Gevorderd
ThoomasAuteur1 juli 2015 · 16:44

pfff balen Tim! Veel sterkte met de revalidatie.

en wat denk jij? was t met conventionele bindingen ala dukes wel goed gegaan din 12?

Expert
TimVAuteur1 juli 2015 · 17:06

tnx iedereen!
@@koen_djfistel , no problemo zenne :D
@@Thoomas , geen idee, ik prefereer zelf te denken van wel, maar aangezien ik echt niet veel snelheid had betwijfel ik het (op DIN12 dan)

Gevorderd
ThoomasAuteur1 juli 2015 · 17:14

Tnx! ik denk ook dat bij een langzame val een conventionele binding niet released als deze op freeriden is afgesteld (hoge Din)

Gevorderd
RPAuteur2 juli 2015 · 08:43

Potverdorie Tim, veel sterkte met revalideren!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
3zelAuteur2 juli 2015 · 08:45

@@TimV
schoon tirretteke zunne, daar kunde in de bar al eens mee uitpakken ;)
Veel ijver, moed en doorzettingsvermogen bij de revalidatie, uiteindelijk komt alles wel weer in orde zodat we eindelijk samen eens kunnen gaan shredden volgende winter???
Take care!

knowledge is powder
Expert
KlettergeitAuteur3 juli 2015 · 23:16

Succes met herstellen!!

Gevorderd
MarkieAuteur4 juli 2015 · 23:43

Not cool, snelle recovery toegewenst man!

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Gevorderd
BobvanitersonAuteur5 juli 2015 · 11:09

sterkte met de revalidatie…

en wally was in Aosta…?

Expert
TimVAuteur5 juli 2015 · 12:06

@@3zel , zeker zeker volgende winter, ge komt ma is af eh, of in de zomer met u veloken… ;)
@@Bobvaniterson , Wally was idd in Aosta, italiaanse crèmekes & goedkope alcool voor homemade genepi … ;)

Gevorderd
uchelAuteur10 juli 2015 · 14:46

Succes met je revalidatie (je hebt wel een mooie plaats uitgekozen om te herstellen)

Tav bindingen: had een soortgelijk trauma mechanisme in mrt jl en de dukes hebben wel gewonnen van mijn knie (mediale band/kruisband en patellapees door)
denk dat brede bakken en hoge din stand niet handig zijn op de piste

Gevorderd
DutchessAuteur11 juli 2015 · 12:56

Auw! Auwauwauw AUW! Ik kan haast niet naar die rontgenfoto’s kijken, ik krijg meteen pijn in mijn schenen! Morfine is een zegen…

Heel veel succes met de revalidatie, idd nog maar goed dat het seizoen op z’n eind liep.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
CorDAuteur12 juli 2015 · 19:36

Heel veel sterkte met revalideren!

Think with powder
Expert
tellie-GAuteur12 juli 2015 · 20:39

Hey Tim! ik heb jaren geleden ook zo’n zelfde stuk metaal in mn been gehad na een encounter met een auto, wilde toen ook niet goed aan elkaar groeien dus bijna half jaar met krukken, maar bij mij bleek achteraf dat ik em juist wel meteen al meer had moeten belasten om de botgroei te stimuleren, bleek n miscommunicatie tussen de opererend chirurg en de arts die ik bij controles (in een ander ziekenhuis in mijn woonplaats) had geconsulteerd. De ene pin is de andere niet zeg maar. Beterschap iig!

(gravity) I fought the law but the law won...
Toerist
AnoniemAuteur4 augustus 2015 · 13:51

Pff Tim zie ze wel vaker voorbijkomen hier in het ziekenhuis maar dit is een nare. Sterkte met verder revalideren!
grtq Riquard

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!