Winterverwachting 2015-2016: El Niño

Winterverwachting 2015-2016: El Niño

Synopsis: There is a greater than 90% chance that El Niño will continue through Northern Hemisphere fall 2015, and around an 85% chance it will last through the 2015-16 winter. (bron)

Bovenstaande is een mooie binnenkomer. Want de komende maanden ga ik vooruit kijken naar winter '15-16. Er hebben zich de afgelopen periode al voldoende meteorologische fenomenen voorgedaan die tot nadenken stemmen. Wordt het een strenge winter met een Elfstedentocht of juist een warme winter met veel sneeuw in het hooggebergte?

Wat is El Niño?

El Niño (het kerstkind in het Spaans) is de benaming voor een fenomeen dat zich afspeelt voor de westkust van Zuid-Amerika. Normaal is het zeewater hier relatief koud (tussen de 16 en 20 °C in (winter/zomer)), maar er zijn ook jaren dat het water hier warmer is. Een opwarming die consequenties heeft voor de verdeling van de luchtdruk in de wereld. Het meest opvallende resultaat daarvan zien we op de Grote Oceaan.

Vanwege de veranderingen in de temperatuur van het zeewater en de bijbehorende golfstromen zien we dat de drukverdeling in de bovenlucht zich ook (met een vertraging van enkele maanden) wijzigt. Concreet heeft dit tot gevolg dat je vaker dan normaal een lagedruk gebied voor de kust van Canada aantreft die met een zuidwestelijke stroming warmere lucht het continent in duwt.

El Niño in beeld
El Niño in beeld

Wereldwijde impact

Maar niet alleen zie je de gevolgen in Noord-Amerika. Ook op andere continenten heeft het consequenties.

Impact El Niño
Impact El Niño

‘Double peak’ El Niño; dubbel zo warm?

Wat het huidige event zo bijzonder maakt is dat we afgelopen winter al te maken hadden met een (zwakke) El Niño en in het westelijk deel van Noord-Amerika kampen ze nog steeds met de gevolgen van de milde en vooral ook droge winter. Na deze zwakke El Niño volgt volgens de voorspellers een tweede piek en deze zou misschien wel eens de krachtigste El Niño ever kunnen worden. De krachtigste El Niño ooit gemeten dateert van 1997 en het event van 2015 zou nog eens krachtiger kunnen zijn.

Modellen wijzen op sterke El Niño

Een dergelijke dubbele piek met een sterke tweede piek komt niet vaak voor. Enkel van 1986-1987 zijn er meetgegevens voorhanden. En juist dat was een sneeuwrijke winter in de Noordalpen en ook zeer koud in Nederland en België. Het is dat er in de tweede week van januari een halve meter sneeuw in Noord-Nederland viel, anders was die Elfstedentocht er zeker gekomen.

Wordt winter 2015-2016 sneeuwrijk voor de Noordalpen?

Het zou zomaar kunnen. Weliswaar is er sinds 1986 heel wat verandert in de atmosfeer, maar toch. Er blijkt namelijk wel een verband te zijn tussen een El Niño en de neerslag in het noordwesten van Europa. Vaak zien we in het voorjaar dan een toename van de neerslag in het noordwesten en westen van Europa. Dit omdat de effecten van een El Niño op wereldschaal pas met 3-6 maanden vertraging aankomen in Europa.

Zou dat een mogelijke verklaring kunnen zijn voor de vele en vaak langdurige sneeuw tijdens de winter van 1986-1987? Is het zo dat de dubbele piek voor meer neerslag zorgt in het noordwesten? Gaat ook deze El Niño voor veel sneeuw zorgen in de Noordalpen? Wat denken jullie?

Gaan we zoveel sneeuw zien?
Gaan we zoveel sneeuw zien?
meteomorris

Reacties

Gevorderd
xs2arjan.Auteur7 juli 2015 · 16:09

Ik hoop alleen maar @@meteomorris dat ik eens wat dichter bij huis poeder kan raken ;-)
Ps. niks mis met de zuid alpen, maar blijft een jarres eind dieselen…!

xs2arjan
Expert
meteomorrisAuteur7 juli 2015 · 20:29

@@xs2arjan. Bedoel je Winterberg?

powfinder.com
Beginner
Dirk77Auteur7 juli 2015 · 20:39

Dus, mountainbike maar mee naar Canada? :-D

Expert
meteomorrisAuteur7 juli 2015 · 21:04

@@Dirk77, zwembroek, bowlingbal en ijshockeyschaatsen. ;)

powfinder.com
Gevorderd
Guy.Auteur7 juli 2015 · 21:49

Ben wel benieuwd wat de daadwerkelijke effecten voor Japan zijn. het overzichtskaartje is wellicht iet wat kort door de bocht in de zin dat het gewoon warmer wordt in Japan. Mijn gevoel zegt dat dat wat genuanceerder ligt.

Uit diverse andere observaties en sites krijg ik de indruk dat het om het even is of het ook echt voor Japan, en dan heb ik het over het noorden als zowel het zuiden, per definitie een negatieve, dus warm en sneeuwarm, effecten te hebben.

was vorige winter ook niet een lichte el Nino? in dat geval was er niet veel aan de hand in Japan.

Wat is jouw visie hierop Morris?

Expert
meteomorrisAuteur7 juli 2015 · 22:43

@@Guy.

Kort gezegd… Bij een normale El Nino situatie merkt het centrale eiland er meer van (warmer). Het noordereiland is in de regel minder gevoelig, maar vaak wel ietsje droger.

Maar deze zogenaamde dubbel piek is iets nieuws. Maar de Japanners hebben goede data voor je: http://ds.data.jma.go.jp/tcc/tcc/products/climate/ENSO/index.htm\
Duik er eens in en deel je bevindingen met ons. Zou tof zijn.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur9 juli 2015 · 16:05

El Nino zet door: http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis_monitoring/enso_advisory/ensodisc.pdf

Kansen op een sterk El Nino event zijn toegenomen.

powfinder.com
Toerist
PeteralohaAuteur9 juli 2015 · 16:35

moeten we Canada (revelstoke) dit jaar dan maar overslaan?

mag ik weg
Expert
meteomorrisAuteur9 juli 2015 · 17:09

@@Peteraloha, binnenkort meer daarover ;) Er doen zich bijzondere dingen voor.

powfinder.com
Gevorderd
uchelAuteur10 juli 2015 · 14:57

zijn nu wel bosbranden in canada, da’s weer gunstig voor je treeruns

Toerist
The_OAuteur11 juli 2015 · 23:46

Nog een kwakkel winter in West Canada en ik ga weer emigreren: Sja-pennn…

And Also The Trees
Gevorderd
SamSamAuteur18 juli 2015 · 12:06

hmm ik ga toch ook even beginnen researchen, aangezien we net op het punt staan om te boeken voor Japan. Hoewel een iets mindere winter in Japan nog altijd een goede winter is veronderstel ik?

Elite
kanskiAuteur5 augustus 2015 · 09:56
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
Guy.Auteur10 augustus 2015 · 13:00

na wat speurwerk in de artikelen mijn bevindingen over Japan:

Het lijtk er grosso modo op dat een el Nino winter niet per definitie een sneeuwarme winter hoeft op te leveren. Kijkend naar het onderstaande plaatje over Noord-amerika lijkt het er op dat dit ook zo is.

http://www.imagedump.nl/

LAs we de sneeuwval voor Niseko, dus Noord-west japan er bij pakken krijg ik een zelfde beeld. Dus des ondanks el Nino, niet per definitie sneeuwarm, ongeacht de sterkte van de SST anomalie.

http://www.imagedump.nl/

Sowieso geldt dat Hokkaido door zijn Noordelijke ligging minder snel negatief effect heeft van stijgende temperaturen. Ook is Niseko nou niet echt een goede graadmeter voor heel Hokkaido. Afgelopen seizoen heeft Kiroro, wat meer noordelijk ligt aanzienlijk meer sneeuw gepakt. Sowieso is de sneeuw op Hokkaido erg afhankelijk van de windrichting.

Onderstaande plaatjes geven de effecten van el Nino op Japan weer:

http://www.imagedump.nl/

http://www.imagedump.nl/

Mocht iemand ervaring hebben met el Nino en Japan in levende lijve hoor ik het graag!

Expert
meteomorrisAuteur11 augustus 2015 · 13:03

@@Guy. Je plaatjes doen het niet. Voor een uitleg van BB code zie: https://en.wikipedia.org/wiki/BBCode

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur19 augustus 2015 · 09:13

@@mhilberts, check. Volg ook dit topic: http://wepowder.nl/forum/topic/114073\
Daarin ga ik proberen alles te bundelen rond El Nino.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur2 september 2015 · 11:06

Dit lijkt me wel een interessante site. Ik houd altijd van een goede winter. Lekker koud en af en toe wat sneeuw. Helaas woon ik wel in het warmste gedeelte van Nederland, Zeeland dus. Hopelijk wordt de winter van 2015-2016 een stuk kouder dan de afgelopen 2 jaren. Ben benieuwd hoe anderen er over denken?

Toerist
AnoniemAuteur2 september 2015 · 20:10

Ha @Morris, enige gedachten over het effect op de Kaukasus? Overweeg een heli trip en ben nu natuurlijk bang voor een subtropisch slushfestijn… :-)
Thanks!
Alex

Elite
kanskiAuteur25 oktober 2015 · 16:24
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
AnoniemAuteur6 november 2015 · 12:55

Hey Morris,

19 maart 2016 ga ik heli skiën in Revelstoke. Wat denk jij m.b.t. de sneeuw en El Nino?
Thanks! Groeten, Marc

Expert
meteomorrisAuteur6 november 2015 · 13:12

@@marcvanacker Er is geen bewezen correlatie tussen de kwaliteit van de winters in de Revelstoke regio en El Niño. Dat gezegd hebbende was er vorige jaar een milde El Niño en beleefde Revelstoke een dramatische winter. Maar ga er maar van uit dat het goed komt. Afgelopen week viel er ruim een meter en er komt nog veel meer aan: http://wepowder.nl/forum/topic/214471

Komend maanden deze kaarten: http://wepowder.nl/forecast?region=4&period=0\
en hier de weerberichten volgen: http://wepowder.nl/playgrounds/revelstoke

Met wie ga je vliegen in de Revelstoke regio?

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur6 november 2015 · 15:40

@@meteomorris
El Nino berichten uit La Bella:
“Dicembre-Febbraio: Doppio Burian sull’Italia”
“Inverno: 2 super-episodi di NEVE con Burian a Dicembre e Febbraio”

Hele bericht gaat door de vertaalslag, komt later … met antwoord op de vraag:\

  • wat berekent het ECMWF hiervoor?
montagna bianca, ti amo
Gevorderd
49Auteur6 november 2015 · 17:31

Italië siddert en beeft!
ilmeteo.it haalt uit met een forse winterverwachting: El Niño sleept Barre Burian over de Russische steppen naar het land op de laars!

Dit is wat deze grote Italiaanse weersite vandaag presenteert:
http://www.ilmeteo.it/notizie/meteo-clamoroso-inverno-con-2-volte-burian-e-neve-eccezionale?refresh_ce

Daverende winter waarin Burian twee keer exceptionele sneeuw brengt.
Een opkomende theorie stelt dat El Nino gepaard gaat met toenemende opkomst van Burian winden tot in Italië. Het ECMWF herkent dit fenomeen niet. Meteorologen op vele websites kunnen nergens anders over praten, maar nu zullen wij in alle oprechtheid, duidelijk en helder uiteenzetten wat er aan de hand is en aan alle onzekerheid een einde maken.

Twee tegengestelde theses
Aan de ene kant zijn er de aanhangers van de theorie van El Nino, die een ijzige winter voorspellen met minstens twee doorbraken van Burian tot in Europa, zoals in 2001 en zelfs 2012 (denk aan de sneeuwval in Rome van 3 Februari 2012). Daar tegenover staan zij die vertrouwen op de mathematische modellen, vooral het ECMWF, waaruit een extreem milde winter zou volgen, een paar graden warmer dan gemiddeld.

Winter 2015 en Februari 2016: extreme sneeuwval of extreem zacht?
De these Burian
De thesis die stelt dat El Nino de Burian winden komende winter zeker twee keer tot in Italië laat doordringen krijgt de laatste dagen steeds meer steun van verschillende meteorologische parameters, zowel atmosferisch als oceanenografisch. Drie elementen ondersteunen de theorie: 1)een exceptionele El Nino. De huidige El Nino neemt nog altijd in kracht toe en zal zeker de krachtigste zijn van de afgelopen 80 jaar, daarmee zal ook de invloed op het gehele Noordelijk Halrond in kracht toenemen. El Nino wordt gebruikelijk vergezeld van strenge winters in Scandinavië en het VK, maar ook in de Mediterranee zoals meest recent in 2012 toen uitbundige sneeuwval in Rome en de centrale Apennijnen ongemak voor de Romeinen veroorzaakte en controverse rondom burgemeester Alemanno. 2)De Golfstroom is nu zwak en kan het winterweer in Engeland en Normandië daarom minder verzachten. 3)In de Atlantische Oceaan is een gebied van circa 4000 vierkante kilometer rond de 45-ste breedtegraad 2,8 graden kouder dan normaal. Atlantische storingen zullen daarom lagere temperaturen meebrengen naar Europa.

De mathematische modellen
Deze stellen dat de winter abnormaal zacht zal zijn. Waarom denken de volgers van het ECMWF dat? De verwachtingen voor Italië betreffende temperatuur en neerslag voor de twee bi-maandelijkse winterperiodes (dec-jan; feb-mrt) kunnen als volgt worden samengevat: De vier maanden zullen gemiddeld anderhalf tot twee graden te warm zijn, waardoor er weinig periodes met lage sneeuwval zullen zijn. De neerslaghoeveelheid zal in het noorden rond normaal zijn, in het midden van het land onder normaal en in het zuiden flink onder normaal (60-80%!). Het tweede deel van de winter zal 1 tot 2 graden warmer zijn dan normaal, met minder neerslag voor midden-Italië en weer veel minder voor Sicilië. Voor wat betreft de sneeuw verwachten de modellen minder sneeuwperiodes in de Po-vlakte, maar de Alpen zouden boven 1000-1200m een volle laag krijgen, mogelijk met nieuwe records!

Conclusie
Beide theorieën lijken valide en goed onderbouwd, daarom kunnen we hieruit afleiden dat het aannemelijk is dat we in een winter zachter dan normaal zullen krijgen, met in December en vooral in Februari een paar koude en sneeuwrijke periodes, eerst in het noorden en later tot aan Rome. Deze zullen worden veroorzaakt door polaire lucht die afzakt naar de Mediterranee en in Februari ook door Siberische kou van de Burian winden die via de Karpaten en Donau over de Adriatische zee sneeuw naar Italië brengt

@@meteomorris, uitleg en duiding!?!

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur6 november 2015 · 18:54

@@49, mooie speculaties. Voor beide beweringen ontbreekt het aan bewijs. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet waar zijn. Zou toch mooi zijn. Want beide analyses spreken van veel sneeuw in het noorden van Italië.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur6 november 2015 · 21:30

@@meteomorris, natuurlijk: totaalspeculaties waar de heer Jan Pelleboer een puntje aan had kunnen zuigen. Maarrrrr, van een aantal stellingen zou ik wel willen weten wat het waarheidsgehalte is:

waar of niet waar?:
“El Nino wordt gebruikelijk vergezeld van strenge winters in Scandinavië en het VK, maar ook in de Mediterranee”

"De Golfstroom is nu zwak en kan het winterweer in Engeland en Normandië daarom minder verzachten. "

“In de Atlantische Oceaan is een gebied van circa 4000 vierkante kilometer rond de 45-ste breedtegraad 2,8 graden kouder dan normaal. Atlantische storingen zullen daarom lagere temperaturen meebrengen naar Europa.”

en verder hoop en verlangen.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
ffKnallenAuteur9 november 2015 · 11:27

haha @@49 als we @@meteomorris dan toch op huiswerkvragen gaan trakteren dan heb ik er ook nog wel eentje ;-)

Ben namelijk benieuwd wat je vindt van mijn grafieken in het vorige topic http://wepowder.nl/forum/topic/211695 is er naar je mening een correlatie tussen El Nino en strenge winters (langdurige koude periodes) in Nederland te zien of kan het worden geschaard onder het kopje speculatie / curve fitting? De hypothese die ik stelde is dat een strenge winter alleen mogelijk is bij een zwakke El Nino (zou dus het tegengestelde zijn van wat @@49 vraagt over het VK).

Ps. Niet buitenspelen voordat je huiswerk af is ;-)

Expert
meteomorrisAuteur9 november 2015 · 12:12

@@49

@@meteomorris, natuurlijk: totaalspeculaties waar de heer Jan Pelleboer een puntje aan had kunnen zuigen. Maarrrrr, van een aantal stellingen zou ik wel willen weten wat het waarheidsgehalte is:

49 op 6 nov 2015 21:30

“El Nino wordt gebruikelijk vergezeld van strenge winters in Scandinavië en het VK, maar ook in de Mediterranee” NIET GEHEEL WAAR:

Geldt alleen bij slappe El Niño events en dan enkel voor Scandinavië
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14665.jpg?width=800

"De Golfstroom is nu zwak en kan het winterweer in Engeland en Normandië daarom minder verzachten. "
Het verzwakken van de golfstroom is een gevolg van de Blob zoals je hieronder noemt.

“In de Atlantische Oceaan is een gebied van circa 4000 vierkante kilometer rond de 45-ste breedtegraad 2,8 graden kouder dan normaal. Atlantische storingen zullen daarom lagere temperaturen meebrengen naar Europa.”

Onduidelijk. Het is WAAR dat golfstromen een onmiskenbare invloed hebben op het weer in de wereld. Dat is ook de achterliggende motor bij El Niño en La Niña. Maar we weten nog niet hoe lang deze blob stand houdt en wat de invloed ervan is. Er wordt gespeculeerd dat daardoor de jetstream zuidelijker komt te liggen en dat het daardoor kouder wordt, maar de bewijsvoering daarvoor heb ik (nog) niet kunnen vinden.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur9 november 2015 · 12:18

@@FFknallen,

Dit kaartje (ook al hierboven) te zien is interessant. Er wordt gesteld dat Scandinavië kouder is tijdens zwakke El Niño events. Onduidelijk is wat de NAO index dan doet en hoe de drukverdeling dan is.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14666.jpg?width=800

Ik heb ff de NAO index van de afgelopen jaren erbij gezocht. Die moet ik dan nog even plotten op de eerdere grafieken. Dat gaat me vandaag niet lukken @@FFknallen.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14667.jpg?width=800

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!