Freeriden in Afrika

Freeriden in Afrika
Freeriden in de Maluti bergen(foto: Jason May)
Freeriden in de Maluti bergen(foto: Jason May)

Het is geen gemakkelijke zomer voor de doorsnee poederfanaat. De records vanuit het zuidelijk halfrond vliegen je op sociaal media om de oren. Nieuw-Zeeland had de beste seizoenstart in jaren en in Argentinië viel er begin deze maand in 24 uur tijd meer dan één meter sneeuw.

Jaloersmakend, op zijn zachtst gezegd. En het lijkt niet alleen in de meer populaire gebieden een goede winter te zijn. Zelfs in Afriski, het skigebied waar ik zelf twee jaar als skileraar werkte, is dit seizoen behoorlijk wat sneeuw gevallen. Dat is opvallend, want in de twee winters dat ik daar zat, heb ik twee vlokken gezien.

Dit jaar ben ik zelf niet in Lesotho, maar ik kreeg van wat maten behoorlijk wat foto’s doorgestuurd. Freeriden in het zuiden van het Afrikaanse continent. Het klinkt weliswaar ongeloofwaardig, maar toch is het waar. Er is de laatste tijd genoeg gevallen om buiten de piste te skiën, iets wat slechts één of twee keer per decennia gebeurt. Een unieke ervaring, want wie kan er nou zeggen dat ze in het zuiden van Afrika buiten de piste hebben geskied?

(foto: Jason May)(foto: Jason May)(foto: Jason May)(foto: Jason May)

Safety?

Het is je misschien opgevallen: Slechts één backpack op alle foto’s. Het blijft wat dat betreft typisch Afrika. Er wordt over lawinesafety niet of nauwelijks nagedacht. Dat is iets waar ik zelf vorig jaar al tegenaan liep en waar erg lastig met de locals over gepraat kan worden. Er valt zo weining sneeuw, dat bewustwording van het gevaar alleen daar is bij de leraren die in Europa of de US ervaring hebben. Daar komt natuurlijk wel bij dat er jaarlijks maar weinig sneeuw valt en het in de direct omgeving van Afriski lastig is om terrein te vinden dat steiler is dan 30 graden. Je zou daarom kunnen zeggen dat een tas en piepers niet perse nodig zijn, dat is althans een veel gehoorde mening. Toch zou echt hevige sneeuwval in dit gebied een behoorlijk gevaar kunnen vormen, zeker in een gebied waar het zoveel droog en helder is. Wat vinden jullie?

ThijsKennis

Reacties

Beginner
MarkieMarkAuteur5 augustus 2015 · 23:59

Gewoon altijd je gear in orde hebben, en dus ook je 3-eenheid mee. Dan hoef je niet te twijfelen of het vandaag wel of niet nodig zou zijn.

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Expert
ieismAuteur6 augustus 2015 · 09:25

Als men er nog nooit een lawine heeft gezien, snap ik wel dat je liever iets anders met je geld doet. Ik draag in Snowworld ook geen drie-eenheid.

Als je bovendien vrijwel de enige bent met een pieper heb je er misschien nog vrij weinig aan.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!