Eindelijk weer wat verse sneeuw

Eindelijk weer wat verse sneeuw

Een nieuwe website, een nieuwe winter, nieuwe kansen. Laat ik beginnen met die nieuwe website. Het moest beter vonden en dus zijn we aan de slag gegaan. De motivatie van het waarom leg ik je ergens anders uit, want in dit blog wil ik het hebben over het weer.

Een nieuwe winter. Het is vandaag 1 september wat de start van de meteorologische herfst markeert. Ofwel de opmaat naar winter '15-'16 en tijd voor de eerste lange termijnvoorspellingen. Woensdag presenteren we een hele mooie die perspectief biedt. Ga er maar voor zitten.

Nieuwe kansen. De laatste sneeuw in de Alpen dateert van midden augustus, maar een blik op de gletsjers zegt genoeg. Er is heel veel sneeuw nodig de komende maanden voordat de eerste poederbochten gedraaid kunnen worden. Gelukkig is er sneeuw onderweg. Een mooie test voor ons weermodel en onze forecast pagina.

Een klein en venijnig lagedrukgebied nestelt zich in de Noordzee en tussen dit laag en een hogedrukgebied ten westen van de Britse Eilanden komt een noordelijke stroming op gang. In eerste instantie is deze stroming nog te noordoostelijk om echt koude lucht richting de Alpen te brengen.

Stroming nog te noordoostelijk

Kijken we naar de nummers 1 tot en met 5 van de forecast lijst en tegelijkertijd naar de sneeuwverwachtingskaart voor woensdag dan valt er direct iets op. We zien weinig kleur op de kaart en toch wordt er sneeuw voorspeld. Een tweede blik leert je dat dit allemaal hooggelegen gebieden zijn en kijk je nog eens goed dan zie je achter alle gebieden in de forecast lijst een waarschuwing staan voor een hoge sneeuwgrens. Sneeuw dus enkel voor de allerhoogste toppen waarbij de kans dat deze blijft liggen nihil is.

Datzelfde beeld zien we op onderstaande ensemble. Bij het eerste rode sterretje (veel neerslag) zie je direct dat de sneeuwgrens erg hoog ligt. De temperatuur daalt weliswaar wat, maar onvoldoende voor sneeuw tot onder de 3000 meter.

Flink kouder en dan weer warmer

Maar kijken we nog eens naar bovenstaande ensemble dan zie je een tweede rode sterretje en een temperatuur die dan al significant lager ligt (zie de dalende blauwe lijn). Deze sneeuw gaat wel voor witte toppen zorgen. De reden van dit alles is dat op vrijdag de jetstream er wel in slaag de koude(re) lucht tot aan de Alpen te brengen waarbij de sneeuwgrens tijdelijk zakt richting de 2000 meter en lager.

Jetstream uit het noorden

Eens checken wat een 8-daagse voorspelling dan doet in ons weermodel. Ik kies voor het Stubaital omdat deze gletsjer op de forecast pagina bovenaan staat. Ik zie ook de daling van de temperatuur (de blauwe lijn) en de 2 sneeuw events )de rode sterren) zijn ook goed te zien. Dat ziet er zo uit.

Voorspelling Stubaier Gletsjer

Klik ik dan op de pagina van het Stubaital dan verder naar rechts dan zie ik de voorspellingen staan van maandag en dinsdag waarbij duidelijk te zien is dat de temperatuur weer stijgt. (De oranje lijn in bovenstaande ensemble).

Conclusie: de eerste test van ons weermodel is geslaagd. Er wordt gewaarschuwd voor een te hohe sneeuwgrens waardoor het beetje sneeuw dat woensdag op de hoogste toppen valt direct smelt en kijken we meer in detail dan zien we dat de sneeuw van vrijdag er wel in slaagt om lager op de bergen te vallen.

Zit mijn werk er dan voortaan op? Was het maar zo, dan kon ik oneindig gaan poederrijder in de Alpen. Nee, weermodellen worden op de lange termijn onbetrouwbaarder. Zeker als er veel beweging in de bovenlucht zit. Op dergelijke momenten ben ik er om het weer voor jullie te duiden, want het zijn de momenten van onzekerheid dat een geschreven tekst je helpt bij je interpretatie.

En voor nu? Vooral lekker op zaterdag naar de webcams kijken en alvast dromen van een nieuwe winter. Voor nu is er nog lang geen go. Klik tot die tijd lekker rond, deel je ervaringen met de nieuwe site met ons en fris je kennis weer op zodat je weer klaar staat als ze vallen.

Stay stoked

​Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur1 september 2015 · 19:51

Ohoooh! Dat ziet er slick uit! Ik ga snel even lekker rondklikken. Ben blij dat vanaf vrijdag de toppen achter Bern weer wit zullen kleuren! (Ik woon niet meer in het verre megavervuilde Beijing. Ik zit nu in Bern. Kom maar op met die alerts!!! Jaaahaaaaaaaah!)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur2 september 2015 · 10:13

@@Dutchess, thanks! Lekker dat je weer in Europa zit. Tot ergens deze winter!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!