Valfrejus: poederparadijs van de week

Valfrejus: poederparadijs van de week

Halverwege de Maurienne vallei ligt het ooit kleine, maar inmiddels uit de kluiten gewassen Valfrejus. Klein op papier, maar met eindeloze mogelijkheden voor ons freeriders. Hier maar enkele van de door mij o zo geliefde lariksbomen, maar daarvoor ga je dan ook niet naar Valfrejus. Naar Valfrejus ga je voor de gemakkelijk toegankelijke big mountain lijnen. Hier vind je serieus terrein net naast de liften, waarbij de meerderheid van de bezoekers ook nog eens braaf op de pistes blijft.

Slapen

Last minute onderdak vinden is in Valfrejus niet altijd even gemakkelijk geweest. Het dorp wordt gedomineerd door touroperators met dit slaapbunkers. Een week, midweek of lang weekend tegen schappelijke prijzen was het credo, maar daardoor weinig flxibel voor de last minute reiziger die een paar uur van te voren bedenkt die kant op te gaan. Maar in de Vallei onder het dorp is er ook nog wel wat te vinden en gelukkig is er de laatste tijd online steeds meer last minute te boeken.

18 freeride routes

Van Valfrejus hebben we inmiddels al 18 freeride routes in kaart gebracht. En van beginner tot expert kun je hier uit de voeten. Vooral na dikke dumps zijn de couloirs op de Punta Bagna een aanrader. Sneeuw komt er het liefste uit pas west of via een Retour d’est. Bij het laatste fenomeen sneeuwt het in het dorp overigens bijna niet, maar boven de toppen juist heel intens. Mocht er in de directe nabijheid van de liften geen onverspoorde sneeuw meer te vinden zijn, dan kun je nog altijd kiezen voor het betere touren. Genoeg opties hier.

De freeride lijnen van Valfrejus

In onderstaand filmpje zie je wat van de mooie lijnen van Valfrejus terug. Snaarstrakke beelden die je een goed beeld geven van de potentie van Valfrejus.

Ons oordeel

Valfrejus krijgt van ons 4 sterren op een schaal van 5. Het is vooral het uitdagende terrein en de enorme mogelijkheden voor een relatief klein resort wat het gebied zo fijn maakt. De runs zijn van een hoog niveau en relatief steil. Meer info en het actuele weerbericht vind je hier. Al eens in Valfrejus geweest? Zo ja, wat vind jij eigenlijk dan van Valfrejus?

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur14 september 2015 · 11:08

Eerste sneeuw op de toppen in de Maurienne Vallei
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/13840.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur15 september 2015 · 09:47

Aaah, Valfrejus. De plek waar ik -deze winter 10 jaar geleden- mijn eerste stappen in de poeder zette. Ik hoop er komende winter weer een keer langs te kunnen om dat heugelijke feit te vieren met een paar dikke sprays. :)

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/13843.jpg?width=800

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur15 september 2015 · 10:03

@@Willem2k Nice… de entree naar de Combe de Jeu (http://wepowder.nl/playgrounds/valfrejus/routes/333)

powfinder.com
Toerist
DorylusAuteur16 september 2015 · 07:35

Vorige winter een week in Valfrejus geweest om te touren.
Klein gebiedje met eindeloos veel mogelijkheden.
Diep was het niet, en in het skigebied was alles afgekrast.
Maar als je een beetje loopt was er nog heel veel vers te vinden.
Elke dag mooie lijnen kunnen skiën/boarden.

En het is er ook goedkoop. Je kan goede package deals vinden voor accommodatie en skipas voor weinig geld.
Mij zien ze daar nog wel eens terug.

Gevorderd
marypAuteur16 september 2015 · 09:38

Valfrejus idd top maar, la Norma er vlakbij is ook Zener top.

Gevorderd
KoppelbaasAuteur21 september 2015 · 09:17

Valfrejus heb ik 20 jaar geleden mijn vrouw leren kennen! Door de hele week storm was de topgondel dicht, en ja dan zoek je alternatief vermaak ;-)

Als de gondel dicht is waren er niet veel mogelijkheden. Ik herinner me dus vooral de eindeloze bospaden en de extreem kleine appartementen, maar zou er graag nog eens teruggaan. Zal inmiddels ook wel eea veranderd zijn.

Expert
meteomorrisAuteur21 september 2015 · 09:36

@kbuizer… mooi verhaal. Die topgondel is inmiddels vervangen door een stoeltjeslift omdat die minder last heeft van de wind. In de tussentijd zijn er wat liften bijgekomen en later ook weer gesloopt. Net als dat gebeurd is met appartementgebouwen. De freeride is er nog steeds hetzelfde. Vergeet die bospaden en ga er nog eens 2 dagen op bezoek ;)

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur21 september 2015 · 13:29

Eigenlijk moet je een tocht door de hele vallei doen. La Norma, Bonneval, Val Cenis. Heb mij daar afgelopen jaar goed vermaakt.

Beginner
MikeyAuteur23 september 2015 · 07:39

Verbaast was ik toen ik de kijkcijfers van ons filmpje van Valfrejus in een aantal dagen flink zag stijgen. Tot ik na een lange tijd besloot om weer een kijkje te nemen op de Wepowder website omdat het wintersport seizoen alsmaar dichterbij komt :) en toen begreep ik het :) :) . Heul tof om ons filmpje bij de Valfrejus samenvatting te zien staan! Ben best beetje trots ;) . Bedankt voor t gebruiken van t filmpje!!

Wat Valfrejus betreft, ik zal het niemand aanraden, dus blijf er vooral massaal vandaan ;) , dan rij ik misschien dit seizoen nogmaals heule dikke totaal onverspoorde hellingen ;) !!
Valfrejus i can’t wait too see you again…

Beginner
MikeyAuteur23 september 2015 · 18:39

.

Expert
meteomorrisAuteur23 september 2015 · 18:43

@@Mikey, lol. Valfrejus is een old time favorite van me. Geniet ervan… het wordt er eigenlijk nooit echt druk buiten de vakanties om.

powfinder.com
Beginner
GerritAAuteur23 september 2015 · 22:28

Valfrejus het dorp waar wij ieder jaar het seizoen afsluiten. Dit jaar helaas niet op de skies voor mij (wel voor de rest) door mijn knie. We komen hier al minimaal 25 jaar en hebben het dorp de laatste jaren flink zien groeien met veel appartementen gebouwen. Wij raden aan hier niet in het hoogseizoen te komen maar daar tussendoor is het vaak een rustig en lekker gebied is. Het is ook een lekker overzichtelijk gebied waar je niet snel de weg kwijt raakt. De stoeltjeslift naar de punta banga is mooi geworden maar wel koud zonder kap bij slecht weer. En ze hebben helaas de stoeltjeslift weggehaald welke rechtstreeks naar ons “koffietentje” ging gerund door “onze” Hells Angel man Gunter. Wij zitten het liefts in het app gebouw thabor direct boven de gondel in het dorp maar het halve dorp heet thabor dus je weet het nooit. Verder kan je via bizz vaak heel goedkoop wat boeken. Wij zaten nu weer een weekje in een 6 persoons appartement mey zijn tweeën voor 150 euro totaal. Wel even 4 fake namen opgeven als je boekt en de 4 extra skipassen verkopen dan kost het appartement je niks… maar dat heb je niet van mij.

And snow it is.....
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!