De mannen van Sweetgrass hebben een nieuwe film en hebben ons benaderd of we deze op het Freeride Film Festival in Tuschinski willen draaien. Vorig jaar kon je op het FFF genieten van de waanzinnige beelden van Afterglow, maar dit wordt nét even wat anders. Jumbo Wild is de documentaire die je moet zien.
Nieuw resort
Jumbo Wild gaat over een nieuwe te bouwen skigebied (Jumbo Glacier Resort) diep in de Purcell Mountains in British Columbia. Het zou nog het dichtst in de buurt van Panorama moeten komen te liggen. Het idee was om er een 365-dagen resort van te maken, inclusief zomerskiën op de gletsjers. Nadeel: het zou een fantastisch en wilde bergregio volledig verstoren. En daar waren de locals het niet mee eens.
Back to 1993
De plannen dateren van 1993 en er wordt dus inmiddels al meer dan 20 jaar gesteggeld over het al dan niet ontwikkelen van het project. In 2003 heb ik een lange tijd in Fernie gezeten en heb ik het verhaal over Jumbo eens goed op me in laten werken. Het is ongelooflijk wat het teweeg brengt bij de lokale bevolking. En terecht. Het is natuurlijk ook een hele interessante discussie, want tot hoever mogen 'wij' als mensen gaan om de natuur te exploiteren?
Heb jij al kaarten?
Het verhaal over Jumbo Wild wordt onderstreept met fantastische actie en schitterende beelden zoals we van Sweetgrass gewend zijn. Hoe het afloopt? Na meer dan 20 jaar is het laatste woord er nog steeds niet over gesproken. Ik kan niet wachten om de film in Tuschinski te zien op vrijdag 30 oktober! De kaartverkoop loopt aardig door. Je kunt op de site van Pathe je kaarten kopen.