Jumbo Wild op het Freeride Film Festival!

Jumbo Wild op het Freeride Film Festival!

De mannen van Sweetgrass hebben een nieuwe film en hebben ons benaderd of we deze op het Freeride Film Festival in Tuschinski willen draaien. Vorig jaar kon je op het FFF genieten van de waanzinnige beelden van Afterglow, maar dit wordt nét even wat anders. Jumbo Wild is de documentaire die je moet zien.

Nieuw resort

Jumbo Wild gaat over een nieuwe te bouwen skigebied (Jumbo Glacier Resort) diep in de Purcell Mountains in British Columbia. Het zou nog het dichtst in de buurt van Panorama moeten komen te liggen. Het idee was om er een 365-dagen resort van te maken, inclusief zomerskiën op de gletsjers. Nadeel: het zou een fantastisch en wilde bergregio volledig verstoren. En daar waren de locals het niet mee eens.

Back to 1993

De plannen dateren van 1993 en er wordt dus inmiddels al meer dan 20 jaar gesteggeld over het al dan niet ontwikkelen van het project. In 2003 heb ik een lange tijd in Fernie gezeten en heb ik het verhaal over Jumbo eens goed op me in laten werken. Het is ongelooflijk wat het teweeg brengt bij de lokale bevolking. En terecht. Het is natuurlijk ook een hele interessante discussie, want tot hoever mogen ‘wij’ als mensen gaan om de natuur te exploiteren?

Heb jij al kaarten?

Het verhaal over Jumbo Wild wordt onderstreept met fantastische actie en schitterende beelden zoals we van Sweetgrass gewend zijn. Hoe het afloopt? Na meer dan 20 jaar is het laatste woord er nog steeds niet over gesproken. Ik kan niet wachten om de film in Tuschinski te zien op vrijdag 30 oktober! De kaartverkoop loopt aardig door. Je kunt op de site van Pathe je kaarten kopen.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
JuulskiAuteur18 september 2015 · 16:20

Can’t wait!!!

Toerist
The_OAuteur18 september 2015 · 22:23

Ben benieuwd naar de film en nog meer of Jumbo skiresort er ooit komt.

De discussie gaat hier niet alleen over het exploiteren van - nog meer - natuur. Ook zakelijk zijn er mitsen en maren. De omliggende ski gebieden maken niet heel veel winst dus waarom nog en extra gebied (bouw de bestaande dan uit). Is er wel markt voor zomer skien (meeste Canadezen gaan dan golfen, hiken, mountainbiken). De weg die gebouwd moet worden is lastig (lawines) en dus duur in onderhoud. Dat moet de belasting betaler dan gaan opbrengen.

Voorstanders van skiresort zeggen dat er nu ook al menselijk activiteit is (Snow-mobielers, Back Country, Heli etc.) dus waarom mogen zij daar dan wel komen en andere niet. Grappig vind ik zelf dat sommige snow -mobielers fel tegen het nieuwe resort zijn. Hallo weet je hoeveel herrie zo’n machine maakt: die beren schrikken zich helemaal kapot.

Ben zelf heel laf en heel neutraal. Stel dat het er ooit komt en ik ben nu fel tegen dan kan daar natuurlijk niet gaan - zomer - skien. Als verslaafde sneeuwsport junk wordt het dan lastig… Misschien alleen anker liftjes maken, geen asfalt weg, geen gebouwen en verplicht slapen in tenten…?

And Also The Trees
Gevorderd
Haas™Auteur19 september 2015 · 16:29

Sweetgrass altijd +1 :)

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
EmileHendrixAuteur18 januari 2020 · 13:16
Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
Tim3Auteur18 januari 2020 · 13:31

Te gek!!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Expert
MickeydeHaasAuteur18 januari 2020 · 13:48

Yes!!! Heel cool dit!!

One step at a time.
Toerist
The_OAuteur18 januari 2020 · 17:35

Als “local” (woon hemelsbreed 90 km zuid van jumbo mountain vandaan) voelt het als goed nieuws en vooral een verstandige beslissing.
Het zou een optie zijn als nu de bestaande, omliggende skiresorts hierdoor een impuls krijgen (lees belasting geld bijv.). Het wordt steeds drukker in dit deel van BC. Hoor dat naast Revelstoke nu ook Fernie lange rijen + drukte op weg naar resort zelf kent als er een powder day is. Het is dan ook binnen een uur weggekrast allemaal. Dus een verruiming van inbounds bestaande resorts zou een welkom gevolg kunnen zijn. Uiteraard ook uit eigen belang.

And Also The Trees
Gevorderd
DutchessAuteur19 januari 2020 · 00:19

Wooha! Yes!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
Tim3Auteur19 januari 2020 · 07:21

@@The_O Hoe helpt een verruiming van de inbounds met de lange rijen en files naar t resort dan?

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Toerist
The_OAuteur19 januari 2020 · 16:18

Hoi @@Tim3. Niet dus integendeel zelfs rijen wordt nog langer tenzij ze toegangs liften bij gaan plaatsen. Zou een optie zijn als een een gebied waar ikzelf nu woon (Kimberley BC) serieus verder uitgebreid wordt. Al zitten veel locals daar niet op te wachten (keep it small) en zal ook niet zo heel snel gaan gebeuren verwacht ik.

And Also The Trees
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!