Over dromen en doelen

Over dromen en doelen

Voorbereiding

[Preferred Music of Choice: Støv – Snøskred]

We hebben allemaal dromen en dagdromen over verschillende doelen ergens op de aarde en in de komende winter of twee. De diversiteit van onze dromen is niet half in te schatten. Stuk voor stuk prachtig als een schatkist gevuld met pareltjes en gouden munten onder een goeie laag drek begraven of met enkele tientallen meters zout water d’r boven. Een van de dromen die ik ondertussen heb opgedaan en maar niet los kan laten is in de tijd gegroeid en verkleurd. Een grote, helder rode robijn. Hoe zeker ik er zelf ook over ben. Ik durf haar niet met anderen te delen. Sterker nog: omdat ik bang ben. Een droom najagen is leuk. Die droom delen is mooi. Geweldig zelfs. Maar falen in het najagen van je dromen wil je niet delen. Beter wacht je tot je zeker weet dat je de eindstreep ook echt gaat halen, voor je je droom deelt. Een mislukte droom is verschrikkelijk.

Mislukte droom

Dromen deel ik makkelijker in het donker. Met een paar graden vorst. En om precies te zijn op weg naar het zuiden. Omdat ik onder die omstandigheden, hoe spannend ook, altijd richting ontspanning ga. Op zo’n moment, in andermans auto, met nieuw gezelschap of een andere bron van twijfel, voel ik me soms zekerder dan mijn beste vrienden ooit zouden verwachten dat ik überhaupt zijn kan. Ik ga richting een bijna tastbare droom. Aan de balie van een tankstation wat stinkt naar pis en gemorste brandstof komt mijn beste Frans verrassend genoeg naar boven. Even voorbij Basel beantwoord ik de flauwe opmerking van twee Zwitsers in een locaaldialekt wat ze echt niet aan zagen komen en de eerste koffie die je in Italië drinkt, …verpest mijn kijk op koffie jaren later nog. Door de jaren heen verander je. En veranderen je plannen en dromen ook. Soms zijn ze zo zeker als een blok beton genaamd Dora, dan weer lukt iets echt niet en faal je gigantisch. Bestaat er zo iets als een zeker plan?

Op weg naar avontuur

[pmc: Kaja Gunnufsen – Høst]

Indien je ooit een poederalert van huis uit naar de alpen en terug hebt nagejaagd, heb je ervaring met onzekerheid. Da’s een waardevolle vaardigheid. Ervaring hebben met onzekerheid. Je kan in verschillende maten zeker zijn. Thuis op de parkeerplaats bij vertrek: Net voldoende zeker. Als je buddy instapt: plotseling zeker genoeg. Maar pas bij de flitser op brug voorbij de kerk van Thionville of onder het eerste verkeersbord ‘Weil am Rhein’ voel je je echt zeker omdat alle schepen achter je verbrand zijn. De uiterste vaardigheid die ik de afgelopen jaren heb opgedaan is het durven opgeven van zekerheid, plannen, waarschijnlijkheid en zelfs dromen. Leuk of mooi is dat niet. Lelijk zelfs, ellendig, moeilijk of bitter om te doen. En begrijp me alsjeblieft goed: Onzekerheid is geen vrijbrief voor domme beslissingen. Maar wel een reden om vooruit te stappen in de richting van je droom. Het enige dat ik overhoudt na het achter me verbranden van twijfel.

Licht aan de horizon?

En dan kan je gaan bouwen. Stel een groot doel. Droom wild. Zie mogelijkheden. En zoek de eerste stap. Wat wil je vinden? Wat ben je, buiten de schepen achter je, bereid te offeren? Hoe hard wil je er voor werken? Welke middelen kan je inzetten om je droom te realiseren? Wat is er mogelijk? Dat stuurlui aan wal mogelijkheden niet zien maakt niet uit. Op dit punt kan enthousiasme of inspiratie ook een groot verschil maken: Nog nooit aan de andere kant van Genève geweest? Nog nooit in Italië geplankt? Betere argumenten heb je niet nodig. Maakt het nog wat uit? Moet je er nu NOG harder voor werken? De inzet is hoog. En je moet ondertussen nogal wat waar zien te maken. Maar hard werk en het brengen van offers loont. Basta! Wil je werk verzetten voor een van de meer intense, zo niet voor de meest intense ervaring van je hele leven? Do you think that’s air you’re breathing now?

Dit is droomrealisatie!

[pmc: Aurora Aksnes – Awakening]

De droom van mijn avontuur, mijn heldere rode robijn bleek te groot. Te mooi. Geen budget. Ik heb er het geld niet voor. Niet voor de laatste ontbrekende tools. Niet voor de (hopelijk retour-)reis. Al vind ik een extra maand in mijn agenda en op straat nog een winnend lotto-formulier, het gaat me nu niet lukken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over die nog jaren oudere droom van het willen volgen van een cursus deze winter… Mijn grootste en mooiste droom geef ik op. Voor nu. Tot het wel zo ver is. Zonder er enige garantie voor terug te krijgen.

Hoe definieer je ‘kostbaar’?

Maar ondertussen voel ik tot in mijn tenen dat die droom er komen gaat. Elke dag weer. En om dat mogelijk te maken moet ik een beroep doen op goedkoop. Elke dag weer. Op 2e of 3e-hands onderdelen en geklus in de nacht. Op zelfbouw en -brei. Ik kijk vooruit naar een winter en nieuwe zomer vol met ‘nee-zeggen’ en buiten slapen. Omdat ik over meer dan een jaar iets nog groters wil. Finaal nee zeggen tegen mijn droom zou zo veel makkelijker zijn geweest en zeker meer hebben opgeleverd. Meer plezier op planken zelfs. Maar ik heb een persoonlijk besluit genomen en gek genoeg is het makkelijk om bij vlagen een bitter gevolg van mijn droom te accepteren. Een echt opgegeven droom zou verschrikkelijk zijn. En daarom wil ik uitstellen in plaats van afstellen.

Tot mijn komst onberoerd.

De zoetigheid waar ik dat de komende winter mee hoop te pareren? Kleine stapjes richting mijn grootste droom en goed gezelschap op een spaarzame trip. En een grote bak met flauwe grappen. Voel ik me nu, met een heldere horizon, opgelucht? Nee. Ik voel me dubbelklaar.

Waar blijven die winters!

Mislukte droom of een nieuw licht doel?

P.s, bijna vergeten, @Ieism : ‘Endelig er det høst’ betekent ‘Eindelijk is het herfst’ ;)

EmileHendrix

Reacties

Gevorderd
AryenAuteur22 oktober 2015 · 15:59

Binnenkort afgestudeerd, Emile? Da’s dan toch ook mooi? :)

Uit ervaring kan ik zeggen dat uitgestelde droomrealisatie misschien nog wel meer voldoening geeft dan niet uitgestelde.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur22 oktober 2015 · 18:06

mmm

sbs roelz
Expert
ieismAuteur22 oktober 2015 · 18:35
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
DutchessAuteur22 oktober 2015 · 18:55

Je dromen goed uitkiezen en je daar volledig op richten, is m.i. Het belangrijkste. Al het andere dat ook leuk is, is niet meer dan dat: ook leuk, maar niet het belangrijkste. Veel geluk met dromen en elke keer een stapje dichterbij komen!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
RimskiAuteur23 oktober 2015 · 23:23

Heerlijk om te lezen! Thanks :-)

Toerist
JaapvRAuteur24 oktober 2015 · 11:39

Van Gallilei tot Amundsen, alle grote prestaties hadden altijd een flinke prtie tegenwerking nodig. Je bent dus op de goede weg!
(Alle mislukte prestaties waar je nooit iets over hoort hadden trouwens ook last van tegenwerking, of pech, of iets anders. Geen idee wat 't verschil eigenlijk maakt…).

Gevorderd
EmileHendrixAuteur24 oktober 2015 · 12:35

@@Aryen duurt nog even maar wordt hard aan gewerkt ja.
En bedankt! (Ook @@JaapvR )

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
JuulskiAuteur24 oktober 2015 · 14:24

Mooi verhaal en goed geschreven! Je passie, volharding en stoke druipen ervan af. Herkenbaar ook wat je schrijft, ik wilde ook meer, dieper, vaker maar dat kon op dat moment nog niet. Na mijn afstuderen heb ik dan toch besloten het echte leven toch maar even “op hold” te zetten om wel gewoon te gaan skien. Eerst als skileraar om toch maar elke dag in de sneeuw te zitten, later en tegenwoordig als ski journalist. Nooit durven dromen dat ik inmiddels bijna al mijn ski dromen heb laten uitkomen… Ik weet nog goed dat ik elke dag naar de ski school liep uit het skileraren huis in St. Anton. Ik had altijd 1 zin in mijn hoofd: “I am a skier & ik reis de wereld rond om te skien”, en inmiddels 5 jaar later heb ik dat ook gedaan.

Hoe dat gelukt is? Ik begrijp het altijd nog niet helemaal, ik heb in ieder geval niet de jackpot gewonnen. Maar wel haar hard gewerkt met Caroline om een business op te bouwen en te schrijven voor internationale ski magazines. En along the way veel inspirerende mensen ontmoet, met vergelijkbare dromen die me altijd stimuleerde om wel het onbekende te kiezen! Dus hou vol, je bent dichterbij dan je denkt!

Toerist
AnoniemAuteur29 oktober 2015 · 11:49

Mooi geschreven, lekker voer om mee te dromen.
En er is niets zo waardevol als de trossenlos te gooien, for “A ship is save in harbour, but that is not where ships are build for”.

Succes met afstuderen (begrijp ik uit bovenstaande) Zitten in hetzelfde schuitje :-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!