Wildruhezonen of zones de tranquillite

• kanski
    Elite
    kanski op 2 oktober 2015 · 08:53
    Met het seizoen weer voor de deur is het misschien ook goed om je te vergewissen van waar je wel en niet mag skiën in de gebieden waar je naartoe gaat. Uit ervaring weet ik dat ze bijvoorbeeld in het Franstalige Wallis (Valais) Zwitserland, in het verleden daar niet zo heel veel aan controle deden. Maar dat schijn nu toch te veranderen! Ik heb begrepen dat boswachters en jagers hoog in het gilde aangesteld en opgeleid zijn om dit te gaan controleren. Ook zal er toezicht gehouden worden door deze "halve beambten" vanuit liften en restaurants.

Een freeride pareltje als Zinal raakt daardoor zo goed als haar gehele speelterrein kwijt! De schitterende nieuwe cabinelift die Grimentz en Zinal verbind, loopt namelijk volledig over de nieuw ingestelde Wildruhezone. Gidsen hebben deze Wildruhezone nog aangevochten maar de strijd verloren voor het gerecht.

Het blijft ook noodzakelijk om elk seizoen toch weer even te kijken wat en waar, want de zones veranderen ook met grote regelmaat heb ik geconstateerd in onder meer Davos en Andermatt.
    Voor de exacte zones in Zwitserland kijk op; http://www.zones-de-tranquillite.ch/

Zo een heldere site voor Oostenrijk heb ik niet kunnen vinden maar wel deze link met de regels en boetes!
    http://www.waldverein.at/news-anzeigen/14.html

Verwaltungsübertretung und -strafen

Eine Verwaltungsübertretung begeht, wer Wald im Bereich von Aufstiegshilfen außerhalb markierter Pisten oder Schirouten benützt. Diese ist mit einer Geldstrafe bis zu 730 Euro oder Arrest bis zu einer Woche zu bestrafen (§ 174 Abs. 3 lit. e ForstG). Strafbar ist weiters wenn Waldflächen benützt werden, deren Benützung verboten ist (wie etwa die besagten Neu- oder Wiederbewaldungsflächen) oder Waldflächen unter Außerachtlassung der nötigen Vorsicht benützt werden (§ 174 Abs. 3 lit. a). Derartige Verwaltungsübertretungen sind mit bis zu € 150,- zu bestrafen.

Im Jagdgesetz kann eine Übertretung in diesem Bereich bis zu 700.- geahndet werden.

Hier een link naar de Spergegebiete in Vorarlberg:
    http://vogis.cnv.at/atlas3/init.aspx?karte=sport_u_freizeit&ks=int...

Hier een link naar de Schutzgebiete in Tirol:
    http://www.tiroler-schutzgebiete.at/

Als het nu allemaal echt voor de dieren ingesteld zou zijn, zou ik er niet zo'n problemen mee hebben. Maar het lijkt soms meer door en voor de jagers te zijn zodat ze voldoende kunnen schieten in het jachtseizoen!

Stel dat je in het bos toch herten en reeën tegen komt, neem dan een klein moment pauze en laat ze rustig hun weg vervolgen. Dit i.v.m. de lage hartslag die ze hebben tijdens de winter. Een heftige sprint kan ze wel eens noodlottig worden. Wat betreft de vogels... tja die zie je vaak pas op het laatste moment vlak voor je opvliegen zoals je kan zien in een paar video's van mij. Denk nou niet dat ze daarna gelijk uit de lucht donderen door een hartinfarct, want dan zouden ze al lang uitgestorven zijn van al die springladingen tegen lawines die ze bijna elke dag om hun oren krijgen. Maar geef Kor en Auer Hoen en de rest van zijn familie wel even de kans om een veilig heenkomen te zoeken.

Stay safe,
    Sander Kan skigids
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 oktober 2015 · 10:36
    Goed punt.

De Zwitserse zones zijn meestal pas medio november weer bekend voor het komende jaar. Dus check eind november nog een keer of er dingen veranderd zijn voor de zekerheid.
    splitfest.nl
  • kanski
    Elite
    kanski op 2 oktober 2015 · 13:50
    Bec des Rosses valt dit jaar ook in een wildruhezone! Moet niet gekker worden...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 oktober 2015 · 15:03
    @kanski Empfohlen of in de zin van ècht verboden?
  • GPO
    Beginner
    GPO op 4 oktober 2015 · 17:10
    Wildruhezones zijn om gek van te worden. Vaak wordt er middenin een skigebied een zone opgericht terwijl er pistes en liften rondom de zone zijn alsof de dieren niet genoeg plaats hebben op de rest van de bergen. Het kleine gebied dat je kan bereiken vanuit de lift wordt zo echt beperkt.
  • kanski
    Elite
    kanski op 5 oktober 2015 · 09:29
    @kanski Empfohlen of in de zin van ècht verboden? Aryen op 2 okt 2015 15:03

Skiën door Empfohlen stukken daar kunnen ze je niet voor beboeten.
  • Jespervz
    Beginner
    Jespervz op 6 oktober 2015 · 17:56
    Hmm op de website ( http://vogis.cnv.at/atlas3/init.aspx?karte=sport_u_freizeit&ks=int... )
    staat dat er GEEN wildruhe zones zijn in Warth Schröcken / Lech Zürs. Maar op het pistenplan staan nog steeds Wildruhezones, van welke moet ik nu uitgaan? 😋

http://www.skiresort.de/skigebiet/lechzuerswarthschroecken/pistenplan/...
    Skileraar bruin Jelmer
  • kanski
    Elite
    kanski op 7 oktober 2015 · 14:12
    @Jespervz; Ja dat is een moeilijke Jesper! Normaal gesproken staat er op de echte verbodsborden het wetsartikel erbij en de eventuele boete bij overtreding. Veel gebieden echter gebruiken standaard vaantjes, vlaggetjes en verbodsbordjes gewoonweg om skiërs en boarders uit de bossen te weren. Maar dat is vaak niet gebaseerd op wettelijke ingeving.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 8 oktober 2015 · 13:35
    Aargh, die afdaling van Zinal naar grimenz was geweldig!!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 8 oktober 2015 · 15:18
    Als aanvulling op het duidelijke verhaal van Sander, heb ik mijn best gedaan om iets meer duidelijkheid te verkrijgen over de situatie bij mij in Salzburg en een beetje over Oostenrijk in het algemeen.

In de provincie Salzburg in Oostenrijk zijn er geen "Wildruhezonen", maar zogenaamde "Ruhezonen". Deze "Ruhezonen" zijn te vinden op de kaart op onderstaande website:
    http://www.respektieredeinegrenzen.at/die-initative/ruhezonen-karte/...

Deze site vermeldt het volgende over de "Ruhezonen":
    ""Ruhezonen" werden erst nach einem exakten Prüfverfahren sowie im Einvernehmen mit allen betroffenen Interessengruppen (Grundbesitzer, Behörden, Alpine Vereine, Naturschutz, Jagd usw.) errichtet. Bei diesen "Ruhezonen" handelt es sich nicht um gesetzlich verordnete Sperrgebiete - im Gegenteil. Durch umfassende Bewusstseinsbildung sollte jeder Naturnutzer in der Lage sein den Sinn solcher "Ruhezonen" zu erkennen und diese in der Folge freiwillig respektieren."

Het lijkt er dus op dat je je ongestraft in deze zones kunt begeven, maar de vraag is of je dat überhaupt moet willen?

En hoe is het nu in de rest van Oostenrijk? Aangezien Oostenrijk uit verschillende provincies (Bundesländer) bestaat met op verschillende vlakken hun eigen wetgeving, is hier geen eenduidig antwoord op te geven. We hebben hier bijvoorbeeld ook mee te maken als we het hebben over ski- & snowboardscholen en de verschillende opleidingen (ieder Bundesland heeft zijn eigen opleiding!).

Het document "Berg Frei - Weg Frei?!" geeft goed inzicht in deze nogal complexe materie:
    http://www.naturfreunde.at/files/uploads/2013/09/NFOE_Wegerechtbroschu...

Strafbaar is het o.a. om je te begeven in zogenaamde "Forstliche Sperrgebiete" en "Jagdliche Sperrgebiete". Bij de "Jagdliche Sperrgebiete" zijn er zeer grote verschillen tussen de Bundesländer. Een voorbeeld van een paar vormen van Jagdliche Sperrgebiete:
    - Wildruhezonen (Kärnten, Niederösterreich, Oberösterreich, Vorarlberg)
    - Wildschutzgebiete (Burgenland, Kärnten, Niederösterreich, Steiermark)
    - Wildwintergatter (Salzburg, Steiermark, Vorarlberg)

Het lijkt erop dat je dus in Salzburg alleen te maken kunt hebben met "Wildwintergatter". En die moeten duidelijk zichtbaar gemarkeerd worden:
    "Die Jagdinhaberin/der Jagdinhaber hat das Wildwintergatter durch Hinweistafeln zu kennzeichnen, die nach Erlöschen der Bewilligung unverzüglich zu beseitigen sind. Auf den Hinweistafeln sind der Beginn und das Ende der Sperrzeit anzuführen."

Ik hoop dat een en ander iets duidelijker is geworden! Ik kan er zelf echt van genieten als ik dieren tegenkom in de bergen, zoals laatst met de mountainbikes op de top van de Imbachhorn en twee adelaars boven ons. Vet!!
  • kanski
    Elite
    kanski op 8 oktober 2015 · 15:42
    Thx @Erwin! Super aanvulling.

Ik zeg dit bied mogelijkheden... 😉

@Surfertje; Ja zonde hè! Het is inderdaad zo dat je daar nog wel eens steenbokken tegen kwam. Maar die bleven altijd terug komen met of zonder freeriders. Ben benieuwd of ze er nu nog zitten na de aanleg van die mega cabine!
    Wat was dat een super freeride gebied...
  • Jespervz
    Beginner
    Jespervz op 10 oktober 2015 · 00:41
    Bedankt voor de info @kanski
    Skileraar bruin Jelmer

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro