Hurricane Pow(d)er op de kaarten

Hurricane Pow(d)er op de kaarten

Joaquin, de voormalige Hurricane die de Amerikaanse oostkust van heel veel regen voorzag nadert het vasteland van Europa. En het mooie is dat de kaarten steeds meer signalen geven dat we daadwerkelijk op Hurricane Pow(d)er mogen gaan rekenen. Het bleef de afgelopen dagen gissen wat het exacte traject zou worden van Joaquin, maar met een steady en krachtig hogedrukgebied boven Europe vond ik het afgelopen maandag al gerechtvaardigd om voor een pad te kiezen waarbij Joaquin zou afzakken richting de Middellandse Zee. Daarbij merkte ik het volgende op: ‘Als er dan ook nog ergens een koude put wordt opengetrokken die voor de nodige afkoeling zorgt, dan is het raak.’ Welnu, alle elementen lijken samen te komen en onze sneeuwkaarten laten voor het eerste Hurricane Pow(d)er zien.

Hurricane pow(d)er op de kaarten
Hurricane pow(d)er op de kaarten

Het is nog steeds ver weg en details kunnen, of beter gezegd zullen de komende dagen zeker nog gaan schuiven, maar het perspectief is mooi. Hoe komt dat zo?

Wel dat is vrij simpel. Lagedruk in de Middellandse zee en hogedruk boven Rusland en de Atlantiek zorgen ervoor dat vochtige lucht van boven de Middellandse Zee in aanraking komt met koude lucht uit het noorden en oosten. De verwachting is dat dit alles pas ergens tussen volgende week dinsdag en donderdag voor spektakel gaat zorgen.

Lage druk boven de Middellandse zee
Lage druk boven de Middellandse zee
Koude lucht vanuit noord en oost
Koude lucht vanuit noord en oost

Komend weekend houd ik de kaarten in de gaten en natuurlijk verschijnen er iedere dag nieuwe sneeuwkaarten op onze forecastpagina. Ik zal belangrijke updates met jullie delen onder dit bericht om maandag met een nieuwe analyse te komen.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
thomasAuteur9 oktober 2015 · 17:08

en dan een dikke nordstau rond de 19e jajajajaja spanneeeeeend

Expert
meteomorrisAuteur11 oktober 2015 · 08:10

Gister was de sneeuw weer even van de kaarten verdwenen, maar vandaag is deze weer vol terug. Morgen een uitgebreide analyse, maar vandaag even genieten van deze kaart. Meer: http://wepowder.nl/forecast\
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14091.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur11 oktober 2015 · 08:43

Voorlopig staat de opening van Sulden pas voor 24 okt. gepland. Anders hadden we daar misschien de herfstvakantie van de eeuw kunnen beleven. :)
We wachten af. Morgen maar even de bandjes wisselen.

Expert
meteomorrisAuteur11 oktober 2015 · 09:50
powfinder.com
Gevorderd
RoelaanoAuteur11 oktober 2015 · 17:55

Diavolezza gaat de 17e open als het goed is…

Gevorderd
bertjebertjeAuteur11 oktober 2015 · 18:56

Diavolezza gaat de 17e open als het goed is…

Roelaano op 11 okt 2015 17:55

ssst, straks komen ze allemaal.

Toerist
Martijn1975Auteur11 oktober 2015 · 19:30

Tussen 14 okt en 21 okt staat 180mm aan neerslag voorspeld bij de hochkonig.
En boven de 1500 meter allemaal sneeuw!

Toerist
thomasAuteur11 oktober 2015 · 20:07

@@ieism, hmmmmmmm

Gevorderd
AryenAuteur11 oktober 2015 · 20:10

@@thomas @@ieism Hebben jullie plannen?

Toerist
thomasAuteur11 oktober 2015 · 20:17

@@Aryen , niet echt iets concreets, maar iets ivm. splitfest… maar je bent van harte welkom om hier te tukken en ik zou graag samen iets doen. ik ben variabel vrij. @@ieism komt pas na het fff geloof ik.

Toerist
thomasAuteur11 oktober 2015 · 20:48

@@Aryen , misschien valt die topokaart van nauders, die je vorig jaar bezorgd werd door sinterklaas, toch nog te benutten…

Expert
ieismAuteur11 oktober 2015 · 20:52

Mijn halve auto ligt momenteel uit elkaar maar ik ga dit even in de gaten houden. Als er 70cm of meer valt blijf ik hier niet in Nederland hoor…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
TezeAuteur12 oktober 2015 · 08:48

Mmhh dit opent mogelijkheden voor eind deze week. Winterbandengaan er deze week net op tijd opliggen.

Volgende week paar daagjes terug naar Belgie en als ik dan terug ben kan de mountainbike geparkeerd worden en mag het winterseizoen echt beginnen. :-)

Gevorderd
AryenAuteur12 oktober 2015 · 09:04

@@Aryen , misschien valt die topokaart van nauders, die je vorig jaar bezorgd werd door sinterklaas, toch nog te benutten…

thomas op 11 okt 2015 20:48


Da’s een goeie. :) Wordt dan wel omhooglopen. Lekker om conditie op te bouwen. Ken je het gebied?

Hoe lang is het rijden voor jou naar Diavolezza?

Expert
ieismAuteur12 oktober 2015 · 09:26

@@Aryen Als er genoeg valt wil ik best touren hoor, die rijen bij de lift van vorig jaar was niet echt mijn ding.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
RoelaanoAuteur12 oktober 2015 · 09:35

Ik sta sowoeso ook standby :)

Toerist
thomasAuteur12 oktober 2015 · 09:44

@@Aryen , Diavolezza is van hier uit 1 uur en 15 minuten rijden… net als Pitztaler gletscher, Sulden a.O. en Stelvio trouwens.
Nauders zelf ken ik niet van meer als een beetje naast de piste krassen, maar de gebiedjes/zijdalen eromheen zijn erg interresant. Je kunt bijvoorbeeld met de auto tot het bergstation van Schoneben rijden en daar ligt een mooie, noord georienteerde, kom boven. Het Rojental dat daar naast ligt, bied ontelbare mogelijkheden voor touren.

Gevorderd
AryenAuteur12 oktober 2015 · 09:58

Klinkt goed @@thomas. Voorlopig lijkt er aan die kant nog steeds een berg sneeuw te gaan vallen. :)

Gevorderd
AryenAuteur12 oktober 2015 · 10:04

@@Aryen Als er genoeg valt wil ik best touren hoor, die rijen bij de lift van vorig jaar was niet echt mijn ding.

ieism op 12 okt 2015 09:26


@@ieism Op de Pitztaler Gletsjer viel het bovenin wel mee. Mogelijk ben je skinnend sneller boven dan wanneer je beneden anderhalf uur voor het treintje in de rij moet staan. Wat denk jij @@Roelaano? :)

Expert
ieismAuteur13 oktober 2015 · 07:40

@@thomas Ik heb preventief de hele weekend agenda leeg gegumt, maar heb alleen vrijdagavond nog een afspraak.
Dat zou betekenen dat ik middernacht weg kan rijden en dan moet ik zaterdag ergens de eerste lift kunnen halen. Net. Of touren, ook prima.
@@aryen Jij gaat donderdag al of niet?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
AryenAuteur13 oktober 2015 · 07:45

@@ieism dat heeft wel mijn voorkeur, maar staat nog niet vast.

Toerist
thomasAuteur13 oktober 2015 · 07:46

@@ieism ik heb vanaf donderdag 10 dagen vrij.

Gevorderd
RoelaanoAuteur13 oktober 2015 · 09:23

Ik zou ook pas vrijdagavond weg kunnen denk ik, maar vrijdag lijkt het ook nog aardig bewolkt te zijn…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!