Joaquin, de voormalige Hurricane die de Amerikaanse oostkust van heel veel regen voorzag nadert het vasteland van Europa. En het mooie is dat de kaarten steeds meer signalen geven dat we daadwerkelijk op Hurricane Pow(d)er mogen gaan rekenen. Het bleef de afgelopen dagen gissen wat het exacte traject zou worden van Joaquin, maar met een steady en krachtig hogedrukgebied boven Europe vond ik het afgelopen maandag al gerechtvaardigd om voor een pad te kiezen waarbij Joaquin zou afzakken richting de Middellandse Zee. Daarbij merkte ik het volgende op: 'Als er dan ook nog ergens een koude put wordt opengetrokken die voor de nodige afkoeling zorgt, dan is het raak.' Welnu, alle elementen lijken samen te komen en onze sneeuwkaarten laten voor het eerste Hurricane Pow(d)er zien.
Het is nog steeds ver weg en details kunnen, of beter gezegd zullen de komende dagen zeker nog gaan schuiven, maar het perspectief is mooi. Hoe komt dat zo?
Wel dat is vrij simpel. Lagedruk in de Middellandse zee en hogedruk boven Rusland en de Atlantiek zorgen ervoor dat vochtige lucht van boven de Middellandse Zee in aanraking komt met koude lucht uit het noorden en oosten. De verwachting is dat dit alles pas ergens tussen volgende week dinsdag en donderdag voor spektakel gaat zorgen.
Komend weekend houd ik de kaarten in de gaten en natuurlijk verschijnen er iedere dag nieuwe sneeuwkaarten op onze forecastpagina. Ik zal belangrijke updates met jullie delen onder dit bericht om maandag met een nieuwe analyse te komen.
Stay stoked
Morris