#PA1: where to go

Door meteomorris op 15 oktober 2015 · 26

Het is midden oktober en winter in de Alpen. De sneeuwgrens is hier en daar al door de 1200 meter gezakt en de Alpenhoofdkam krijgt er op alle plekken in de Alpen een mooie laag wit bij. In het dorp Andermatt is het inmiddels weer wit. En als onderstaande webcambeelden niet voor kriebels zorgen, dan zit je helaas maar waar op de verkeerde website.

Stelvio Pass
Stelvio Pass

Livigno
Livigno

Davos
Davos

St. Moritz
St. Moritz

Tignes
Tignes

Gemiddeld viel er tussen dinsdagavond en donderdagochtend 10-40 cm verse sneeuw. Waarbij je overigens wel je blik moet focussen op het hooggebergte en de inneralpine gebieden. Onderstaand de meetgegevens van de Diavolezza. Op 2400 meter viel daar de afgelopen dagen ruim 40 cm.

Sneeuwval Diavolezza
Sneeuwval Diavolezza

En we zijn er nog niet. Vandaag valt er nog eens een pak sneeuw bij. Vooral rond de Stelvio en de Monte Rosa sneeuwt het weer intens. Vanochtend sneeuwde het al in de straten van Saas Fee en de toppen rond Saas Fee. En die sneeuwval houdt de gehele dag aan. Op onze sneeuwkaarten is goed te zien waar het zwaartepunt de komende uren ligt.

Sneeuwval rond de Monte Rosa
Sneeuwval rond de Monte Rosa

Maar ook na vandaag volgt er nog sneeuw. Storm Steffen wordt weggedrukt richting het oosten zodat het vrijdag nog eens sneeuwt op de grens tussen Oostenrijk en Italie. Goed nieuws voor de gletsjers daar. Na vrijdag neemt Storm Steffen (weet je nog, de storm waar ex Hurricane Joaquin in op ging) in kracht af, maar dat wil niet zeggen dat daarmee de periode met kou en sneeuw voorbij is. Ten noorden van de Alpen blijft een bubbel met koude lucht aanwezig en de lucht is voldoende instabiel en vochtig om tussendoor voor sneeuw te zorgen.

Waarheen te gaan?

Het is nog heel vroeg in het seizoen en veel is er nog niet open. Onderstaand een opsomming van de gebieden waar nu al liften draaien. Klik op een gebied voor de actuele sneeuwverwachting en tips (voor onderdak). Ik heb zo goed en kwaad de kennis van nu toegevoegd, zodat je een beeld hebt wat je mag verwachten. Houd daarbij rekening dat de condities met de sneeuw die nog komt kan verbeteren.

• Diavolezza: opent zaterdag voor het eerst de liften. Pistes zijn goed, daar buiten is het sneeuwdek met 20-60 cm erg dun
  • Saas Fee: prima condities. Al redelijk wat sneeuw gehad en vandaag veel verse sneeuw erbij. Op de pistes goede condities.
  • Zermatt: met de sneeuw van vandaag verbeteren de condities nog verder. Op de pistes goede condities.
  • Stelvio Pass: nog tot 1 november open. Mooie laag sneeuw en misschien wel het beste sneeuwdek van Europa op dit moment.
  • Hintertux: met de sneeuw van vandaag verbeteren de condities nog verder. Op de pistes goede condities.
  • Stubaier gletsjer: met de sneeuw van vandaag verbeteren de condities nog verder. Op de pistes goede condities.
  • Pitztaler gletsjer: met de sneeuw van vandaag verbeteren de condities nog verder. Op de pistes goede condities.
  • Solden: met de sneeuw van vandaag verbeteren de condities nog verder. Op de pistes goede condities.
  • Tignes: is al open. Boven de 3000 meter prima condities. In Tignes le Lac ligt nog geen sneeuw.
  • Kaprun: de nieuwe liften gaan open en er wordt met man en macht gewerkt om meer pistes open te krijgen. Top pistes zijn geopend.

Een gebied dat je de komende week ook in de gaten moet houden is Sulda am Ortler. 24 oktober gaan daar de liften open.

Let op

Maar goed zicht is de komende dagen niet gegarandeerd en wordt een kwestie van finetunen. Het is nu donderdag en met de instabiliteit de komende dagen is het lastig te zeggen waar wanneer exact de zon gaat schijnen. Houd dus rekening met slecht zicht (zo nu en dan).

Bedenk daarbij ook dat voorafgaande aan dit poederalert er quasi geen sneeuw lag op hellingen onder de 2600 meter. Het is dan ook niet meer dan een prille start van de winter. Koning winter heeft alles wit geschilderd, maar daarmee zijn de grootste gevaren nog lang niet weg. Na de warme zomer hebben skigebieden er alles aan gedaan om hun gletsjers open te krijgen. Respect daarvoor, maar dat kan niet verhullen dat het sneeuwdek nog erg dun is en de mogelijkheden beperkt. Het worden poederbochten op de pistes en enkel de echte kenners van gebieden weten ook buiten de pistes een relatief veilige bocht te draaien. Een snow safety waarschuwing is meer dan op zijn plaats met alle stoke. En dus geldt:

• De stenen en rotsen (sharks) liggen niet diep en dus is de kans op schade aan jezelf en je materiaal groot
  • De zomer was warm en de gletsjers zijn voorzien van spleten of zelfs deels verdwenen.
  • De winter is nog lang en blessures, breuken etc. nu kunnen de rest van je winter verzieken
  • Hier en daar ligt er al een basislaag(je) en dus zijn de 1e lawines van het seizoen niet uitgesloten. Voor Zwitserland is er een lawinebericht beschikbaar.

Prop dit alles goed in je achterhoofd voordat je naar beneden knalt. Morgen gaan we verder finetunen. Tot die tijd...

Stay stoked!
Morris

Reacties

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 oktober 2015 · 13:53
    Sneeuw rond de Monte Rosa

Veel verse sneeuw in Saas Fee

Duidelijke sporen van de wind op de Diavolezza

Lage sneeuwgrens in Realp
    May the powder be with you.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 oktober 2015 · 13:56
    Een mooie dag op de Pitztaler gletsjer

Verse sneeuw in Solden
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 oktober 2015 · 20:41
    Het sneeuwt lekker door in Saas Fee en Zermatt

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 oktober 2015 · 21:01
    Sneeuwgrens in Zwitserland varieert tussen de 900 en 2000 meter
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 oktober 2015 · 21:04
    Sneeuwdek in Saas Fee groeide de afgelopen 12 uur met 41 cm op 2800 meter hoogte. Serieuze dump.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 oktober 2015 · 01:30
    Inmiddels 49 cm vers in nog geen 18 uur in Saas Fee op 2800 meter

• ieism
    Tourist
    ieism op 16 oktober 2015 · 08:15

Ik denk dat ik wel weet wat ik ga doen dit weekend.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 oktober 2015 · 08:38
    @Ieism... hier vind je al een snelle update: http://wepowder.nl/forum/topic/212795
    met onder andere dit waanzinnige beeld van Saas Fee van vanochtend. Uitgebreide update komt later deze ochtend met een vooruitzicht voor de komende dagen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 oktober 2015 · 08:43
    Thanks @meteomorris

Gaat sowiezo Engadin worden, want ik heb daar nog een afspraak.
    Zit nog de hele dag op kantoor vast, en kan pas laat in de avond weg. Nog even de Jeep in elkaar schroeven en de snowsurfer waxen, skins snijden, en dan kan het feest beginnen.

Als iemand een lift wil vrijdagnacht en ongeveer maandagmiddag terug....
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 oktober 2015 · 09:04
    Stelvio of Pitztal morgen? @ieism Allemaal lekker. 😃

Ik ga zo rijden ri Fernpas. Vandaag maar even contact houden waar we morgenochtend meeten
  • BasV
    Beginner
    BasV op 16 oktober 2015 · 09:11
    Jaloers mannen. Genieg er van!
  • thomas
    Tourist
    thomas op 16 oktober 2015 · 09:34
    Weet er iemand toevallig waar je info over de italiaanse passen vind? met name dan de Stelvio. Ik kan alleen maar vinden dat de Zwitserse kant, de Umbrail, bis auf weiteres gesperrt is.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 oktober 2015 · 09:51
    @thomas Hier? http://www.alpen-journal.de/alpenservice/alpenpaesse.html... Er staat Gesperrt voor de Südtiroler en Bormio Seite, maar dat lijkt alleen voor lange respectievelijk hoge voertuigen.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 16 oktober 2015 · 09:51
    @thomas
    http://www.alpenpaesse.co/
    Weet niet hoe up-to-date 'ie is is of dat het klopt, maar als het klopt en je hebt recent geen vrachtwagen gekocht zit je gebakken 😃
    Stilfser Joch / Passo dello Stelvio
    Gesperrt: Südtiroler Seite: ab Trafoi Fahrverbot für Fahrzeuge mit einer Länge über 10,50 m.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 oktober 2015 · 09:52
    @thomas Ik gebruik altijd http://alpen-paesse.ch/ maar daar staat de Stelvio niet bij natuurlijk. Op zich kan je op de webcam van bergfex vrij makkelijk zien of de stelvio open is. ...

@Aryen Op zich ziet Stelvio er goed uit, en volgens mij was het daar een aantal weken geleden ook al behoorlijk raak dus meer base? Wel 12 uur rijden... maarja.
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 oktober 2015 · 10:14
    @ieism En nog iets verder door ligt Sulden. Liften dicht, dus lekker lang lopen in alle rust. 😃 We houden contact.

Spullen in de auto gooien en ik ben weg. 😀
  • thomas
    Tourist
    thomas op 16 oktober 2015 · 10:26
    @EmileHendrix dankje! maar aangezien het toch nog slecht weer is rijd ik er voor de zekerheid gewoon even heen om te kijken, ik vind die Italianen niet altijd even betrouwbaar... @ieism @Aryen, ik denk dat, hoewel er misschien meer sneeuw ligt op de Stelvio, je de schaarse zonneuren op zaterdag beter verbrengt op de Pitztaler gletscher. tenzij je graag uren wil wachten op oude rotte liftjes die je naar een vrij vlakke gletscher brengen. als je bereid bent om te lopen is dat misschien anders, maar dan is de vraag natuurlijk of je de schaarse zonneuren op zaterdag daar aan wil besteden.
  • thomas
    Tourist
    thomas op 16 oktober 2015 · 10:30
    @Aryen, @ieism, ik ga ook wel even spieken in Sulden...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 oktober 2015 · 10:38
    @thomas Ok, dank. Tot later.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 16 oktober 2015 · 11:51
    Ik zeg, 2 auto's en lekker langs de stelvio naar beneden skien en weer omhoog rijden 😃 Het terrein is dan interessanter en het is nog next level ook 😉 Enige nadeel is dat ik geen idee heb tot hoe laag er een beetje geskied kan worden...
  • thomas
    Tourist
    thomas op 16 oktober 2015 · 14:12
    @Aryen, @ieism, de Stelvio is dus ook gewoon potdicht vanaf de oostzijde... Sulden lag onderaan de gondel 15/20cm plaksneeuw en het was om 12.30 3graden met een doorschemerend zonnetje...
  • thomas
    Tourist
    thomas op 16 oktober 2015 · 19:31
    @Roelaano, dat idee speelde bij mij ook al... de Umbrail is nu sneeuwbedekt, maar open. dus met de wegen vanuit Bormio en vanuit Mustair omhoog heb je ook nog eens meerdere afdaalmogelijkheden als je je eigen stoeltjeslift speelt... 😃 @ieism?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 oktober 2015 · 19:46
    Omhoog met de jeep, afdalen. Omhoog met de subi, afdalen. Omhoog met de twingo om de auto's op te halen? Wel lullig als je de pas halverwege de dag toch dicht gaat en je auto's staan boven. 😃
    splitfest.nl
  • thomas
    Tourist
    thomas op 16 oktober 2015 · 19:56
    ik vind het geen slecht plan hoor, gewoon met de jeep en de subaru omhoog, 1 laten staan ergens op circa 2000/2500 meter (parkeren kan goed bij de grensovergang op ca2500 verder is dat misschien een dingetje) dan met 1 omhoog, afdalen, terug omhoog, twee autos weer naar beneden, parkeren, met 1 omhoog en herhalen...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 oktober 2015 · 20:25
    Kan je vanaf het hoogste punt op de stevio pas naar punta rosa precies zoals de grens loopt, en dan naar het noorden afdalen naar 1883meter richting mustair? bach dalletje volgen zeg maar. Ik heb hier even geen kaart en ben mobiel aan het checken..
    splitfest.nl
  • thomas
    Tourist
    thomas op 16 oktober 2015 · 20:41
    theoretisch ja... er loopt zelf een soort van weggetje daarheen vanaf de pashoogte, maar misschien is dat wel een wandeling uit vanaf 2200 omdat sneeuw... ik ben echter met dat dalletje niet bekend. ziet er wel leuk uit!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro