Nadat ik ben ingegaan op de vraag waar de meeste sneeuw in de Alpen valt, sta ik vandaag stil bij de vraag waar normaal gesproken de grootste dumps in 24 uur tijd vallen. Indien je mijn PowderAlerts al langer volgt zal onderstaand kaartje waarschijnlijk je niet verrassen.
Na de vraag 'waar valt de meeste sneeuw in de Alpen', ben ik verder op onderzoek uit gegaan. Een speurtocht die begon met een onderzoek van Isotta, F.A. et al uit 2014. Als uitkomst van dit onderzoek publiceerden zij een kaart met daarin een overzicht van die regio's in de Alpen waar normaal gesproken de grootste dumps in 24 uur tijd vallen. Ik heb dat kaartje als uitgangspunt genomen en op een Google Maps geplot en dat ziet er zo uit.
Kijkend naar bovenstaand kaartje vallen twee gebieden op. Een gebied ten zuiden van Andermatt en een gebied ten oosten van Forni di Sopra en Nassfeld. Gebieden waar in een etmaal soms wel 180 mm water valt. Ofwel bijna twee meter sneeuw als het koud genoeg is.
Verder is het opvallend dat de donkere vlekken zich met name ten zuiden van de Alpenhoofdkam bevinden. Valt daar dan ook de meeste sneeuw? Nee. Maar het is wel zo dat aan de zuidkant de dikste dumps vallen. Het sneeuwt er kortom minder frequent, maar als het sneeuwt dan ook direct intens. En dat heeft een logische verklaring. De meeste depressies kiezen een koers ten noorden van de Alpen, waardoor de meeste fronten met neerslag dan ook ten noorden van de Alpenhoofdkam passeren. Maar omdat de depressies die vanuit het zuiden komen altijd een flinke portie vochtige lucht kunnen oppikken uit de relatief warme Middellandse Zee zijn de dumps hier intenser. Logisch toch?
Dat de regio ten zuiden van de Gotthard veel sneeuw kan krijgen is voor de regelmatige lezer ook geen verrassing. Vorig jaar kondigde ik 5 meter sneeuw in korte tijd aan voor die regio. Goed, de sneeuwgrens lag zo begin november hoog, maar er viel heel veel sneeuw op grote hoogte. Maar er valt ook regelmatig sneeuw tot diep in de dalen. Het is geen geheim dat dorpen als Airolo, San Domenico en Bosco Gürin regelmatig verdrinken in de sneeuw. De legendarische beelden die de Absinthe Crew schoot voor de film Neverland hebben het geheim naar buiten gebracht. Net als @49 die tijdens de legendarische winter van '13-'14 regelmatig met diepe beelden op de proppen kwam. Het sneeuwt er, of het sneeuwt er niet. Een bijna Cruijffiaanse logica.
Een tweede en minder bekende regio is het gebied op de grens met Italië, Oostenrijk en Slovenië. Ook hier worden om de zoveel tijd recordachtige hoeveelheden sneeuw en regen gemeten in nog geen 24 uur tijd.
Nee. Het betreft namelijk de gemiddelde neerslagkaart gemeten over een compleet jaar. De warme regen die er in de zomermaanden valt wordt op bovenstaand kaartje ook meegegeven. Maar zijn de invloeden van het seizoen dan zo groot? En leidt dat in de wintermaanden tot juist andere plekken waar het intens kan sneeuwen? Ja.... en nee. Ik heb nog meer mooie kaarten en data gevonden en die ga ik volgende week met jullie delen.
Al met al trekken we met z'n allen nu alweer heel wat jaren door de Alpen. heb jij thuis nog wat foto's liggen? Deel deze onder dit topic. Noem de locatie, liefst ook het jaar en bij benadering de datum en graag ook de hoeveelheid verse sneeuw die er viel. Om het helemaal compleet te maken hoor ik ook graag van je in hoeveel tijd (bij benadering) die sneeuw naar beneden kwam.