Verzekeraars hebben geen idee wat off-piste is

Verzekeraars hebben geen idee wat off-piste is

Vanmorgen landde er een persbericht in de mailbox. Een vergelijkingssite op het gebied van verzekeringen had een aantal reisverzekeringen naast elkaar gelegd en kwam tot de conclusie dat ‘de ene doorlopende reisverzekering met wintersportdekking de andere niet is’. En dan met name op het gebied van off-piste. Tot zover niets nieuws natuurlijk, het is iets waar we hier met z’n allen op wePowder al jaren over praten en waarbij we iedere keer weer tot de conclusie komen dat er veel grijze gebieden zijn (uiteraard is er een aantal uitzonderingen). En in dit bericht niet veel anders.

Beangstigend

Laten we maar meteen tot de kern komen. Er is bij een aantal verzekeringen bekeken in hoeverre ze off-piste skiën en snowboarden dekken. De resultaten zijn bijna beangstigend (overigens is dit onze conclusie en niet die van de auteurs van het bericht). We kunnen niet anders concluderen dat de meeste verzekeraars geen idee hebben wat freeriden en alles wat daar bij komt kijken precies inhoudt. Hieronder een opsomming:

Allianz

Allianz Global Assistance Doorlopende Reisverzekering - Off-piste is verzekerd, mits het gevaar niet bewust wordt opgezocht. Er mag dus geen lawinewaarschuwing in het betreffende gebied van kracht zijn. De aanvullende dekking voor wintersport en bijzondere sporten moet dan wel meeverzekerd zijn.

Interessant. Want hoe bepaalt Allianz of je al dan niet bewust het gevaar hebt opgezocht? Iets dat natuurlijk vrij subjectief is. En er mag geen lawinewaarschuwing in het betreffende gebied van kracht zijn. Goed, wie het weet mag het zeggen. Wat zullen ze daar bij Allianz nou mee bedoelen?

Inshared

Inshared Reisverzekering - Off-piste is verzekerd, tenzij het (tijdelijk) verboden is om in het gebied te skiën. De aanvullende dekking voor winter- en onderwatersport moet dan wel verzekerd zijn.

Ook bij Inshared gaat het lekker. Het is verzekerd, behalve wanneer het dus tijdelijk verboden is om in het gebied te skiën. Mmmm, wanneer zou dat het geval zijn? Een piste kan afgesloten worden. Maar er is niemand die je het je verbiedt om een helling van veertig graden bij lawinegevaar vier ergens diep in de backcountry te skiën. Niet dat het slim is, maar verboden is het niet.

Europeesche

*Europeesche Doorlopende Reisverzekering - Off-piste is verzekerd, maar niet als je waarschuwingen hebt genegeerd of een extreem hoog risico neemt. De aanvullende dekking voor skiën en snowboarden moet dan wel verzekerd zijn. *

De Europeesche doet het niet veel beter. Ook hier is het verzekerd, maar dus niet als je waarschuwingen hebt genegeerd of een extreem hoog risico neemt. Daar gaan we weer. Welke waarschuwingen precies? We kennen allemaal de borden die waarschuwen voor het feit dat er lawinegevaar is wanneer je de pistes verlaat. Is dat al een waarschuwing? Want dat zou betekenen dat je van de Europeesche nooit off-piste mag. Maar gelukkig is het wel verzekerd.

Centraal Beheer

Centraal Beheer Achmea Doorlopende Reisverzekering - Off-piste skiën is alleen verzekerd onder begeleiding van een skileraar of gids.

Dat wordt even Apeldoorn bellen bij Centraal Beheer. Want blijkbaar hebben ze daar geen idee dat er nogal een verschil in certificering en diplomering zit tussen iemand die zich na tien dagen Anwärter opleiding skileraar mag noemen of iemand die na vele jaren ervaring en training zich eindelijk UIAGM berggids mag noemen.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wij kunnen maar één conclusie trekken en dat is dat verzekeraars geen idee hebben. Het nadeel is dat we hier als freeriders wel mee te dealen hebben. We hebben in het verleden al vaker meegemaakt dat dergelijke vage bepalingen in de voorwaarden ten faveure van de verzekeraar werden gedraaid wanneer de shit de fan raakte.

Wat vinden jullie?

Wat zijn jullie ervaringen? Met welke verzekeraar heb je goede ervaringen en met welke slechte? Het is helemaal niet gek om zo vlak voor het seizoen elkaar even op de hoogte te brengen. Want hoe verantwoordelijk we allemaal met de sport bezig zijn, er zal altijd iets van restrisico blijven bestaan. En wanneer het misgaat kun je er dus maar beter voor zorgen dat het goed geregeld is. En voor de verzekeraars: we staan er best voor open om jullie wat advies te geven over de mooiste sport die er is.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur21 oktober 2015 · 09:51

Mijn deal toen ik nog in NL verzekerd was:
Bel of mail vooraf met je verzekeraar, en leg uit dat het je niet helemaal duidelijk is of je gedekt bent tijdens het off-piste skien (begin niet over ‘freeride’ of andere termen die ze niet kennen). Leg ze vervolgens heel concreet en begrijpelijk uit waar je mee bezig bent, en laat ze schriftelijk bevestigen dat je gedekt bent, en wat de eventuele uitzonderingen zijn.

Ik stuurde zoiets als:\

  • Meerdere opleidingen gevolgd, van lawine tot ehbbo (meer dan een gemiddelde skileraar)\
  • Ruime ervaring \
  • beoefent een vorm van skien die in de Alpen en andere landen vrij normaal is

en kreeg terug dat ik volledig gedekt was, omdat dit onder ‘normale wintersporten’ valt. Parachutespringen en onderwatersporten etc waren overigens niet gedekt. Als dat allemaal teveel moeite is kan je de NKBV verzekering nemen (hoewel die ook bij Europeesche is ondergebracht?)…

Huidige probleem is dat mijn Noorse reisverzekering geen ‘expedities’ verzekerd, noch reizen in ‘the Arctic’. Tot nu toe weigeren ze duidelijke definities te geven of algemene uitspraken te doen. Als ik om specifieke gevallen vraag zijn ze echter altijd positief: Ik mag gewoon m’n huis uit (ook al woon ik boven de poolcirkel), bergen beklimmen tot 5000m en zeilend naar Spitsbergen of door de Noordwest-Passage. Zolang ik het maar geen ‘expeditie’ noem.

Gevorderd
henwildieproAuteur21 oktober 2015 · 10:43

Voor de fanatieke apres skieer is 200m afdalen van de bar naar het hotel al een expeditie ;) Die komen er bekaaid af met jouw noorse verzekering

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Beginner
BasVAuteur21 oktober 2015 · 11:00

Toevallig een paar dagen geleden contact gehad met de Europeesche over mijn verzekering (niet via NSkiV). Ze hebben namelijk het volgende in de voorwaarde staan:

“Neemt u een extreem hoog risico? Zoals het skiën of
snowboarden bij uitzonderlijk slecht weer? Of het bewust
betreden van gebieden waarvoor lawinecode 3 of hoger
is afgegeven? Dan bent u niet verzekerd”

En aangezien ik in Februari naar Kirgizie ga leek het me wel nuttig om te weten hoe het zit als er uberhaupt geen lawinebericht wordt afgegeven. Daar waren ze in ieder geval heel duidelijk over:

"Voor skiën en snowboarden berekenen wij sowieso extra premie. Wij houden ons qua dekking wel aan de lawinecode tot maximaal 3. Als er geen lawinecode wordt aangegeven is het lastig te beoordelen of het verantwoord is om off-piste te gaan skiën.

Wij bieden in dat geval geen dekking.

Heeft u nog vragen?: "

Ik heb maar terug gemaild met, Ja ik heb nog wel een vraag, waar kan ik zo snel mogelijk mijn verzekering opzeggen?

Lijkt me tijd om het via de NSkiV te gaan doen, dan zit je sowieso goed. Tenzij er hier mensen zijn die andere goede suggesties hebben.

Gevorderd
NielsAuteur21 oktober 2015 · 11:45

@@Arjen ben wel benieuwd naar de bronnen van dit onderzoek, of een link naar het onderzoek zelf. De genoemde dekking van Allianz lijkt niet op de voorwaarden.
Het minst positieve deel uit de voorwaarden: ‘Wij bieden ook geen hulp of vergoeding, als je niet voldoende voorzichtig bent geweest. Je moet redelijke maatregelen
hebben genomen om de schade te voorkomen.’

Ik ben bij Allianz verzekerd. De dekking was altijd prima, maar heb ze desondanks zojuist gemaild, just to be sure.

Beginner
Peter-PaulAuteur21 oktober 2015 · 11:46

Mijn ervaring met de NKBV dekking in de bergen is zeer goed, dit door ervaring van mede alpinisten die met een verstuikte enkel of slechte tijdsplanning in nood kwamen en zonder probleem werden opgepikt met de heli. Op hun website zijn ze redelijk duidelijk.

http://www.nkbv.nl/verzekering

Als (toer)skiër, snowboarder of sneeuwschoenwandelaar blijf je niet altijd op de uitgezette pistes. Helaas stopt de dekking van de meeste reisverzekeringen vaak daar waar jouw avontuur begint. De NKBV vindt dat haar leden de mogelijkheid moeten hebben om avontuurlijke tochten te maken die ook off-piste gaan.

Off-piste verzekerd
Voor slechts €28,- per jaar biedt de NKBV een reisverzekering aan die, naast de normale dekking, ook ongevallen buiten de pistes en paden dekt. Opsporing, redding en repatriëring worden vergoed, wanneer en waar ook ter wereld. Of je nu met of zonder begeleiding op pad gaat.\

  • Slechts €28,- (aangepaste premie voor kinderen)\
  • Uitgebreide bergsportdekking, o.a. wandelen buiten de paden en off-piste skiën/boarden (*ook duiken is gedekt)\
  • Werelddekking\
  • NKBV Alarmcentrale 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar\
  • Verlenging mogelijk bij langdurige reizen\
  • Dekkingsperiode van 46 aaneengesloten dagen

In hun polis staan geen uitsluitingen met betrekking tot lawineberichten of tochten met maken extreem risico.

De dekking geldt tijdens:\

  1. De Bergsport
    De dekking geldt zowel voor het zomer- als het winterklimmen al dan niet onder leiding van bevoegde gidsen of erkende voorklimmers. Tijdens het zelfstandig beoefenen van de bergsport op (mobiele)klimmuren, die als zodanig daartoe zijn ingericht en onder meer daar voor bestemd zijn, al dan niet in Nederland resp. in de oefengebieden van de ons omringende landen (bijv. Ibbenbüren, Freyr) en tijdens georganiseerde trainingen op bestaande of daarvoor ontworpen constructies.

Expedities vallen onder de dekking van deze polis tot de maximaal aaneengesloten reisduur van 46 dagen. Iedere beklimming vanaf 7.000 meter wordt als expeditie aangemerkt. Daarnaast is een lijst samengesteld van de meest beklommen bergen lager dan 7.000 meter waarbij de beklimming wordt gelijkgesteld met een expeditie. Ook tochten naar de noord- en zuidpool worden aangemerkt als expeditie. De lijst is te vinden op de NKBV-website onder

  1. Het pisteskiën, toerskiën (ski-alpinisme) en langlaufen (marathons)
    Skitochten kunnen, al dan niet onder leiding van bevoegde gidsen, plaatsvinden.

ook redding staat duidelijk vermeld.

Artikel 6. OPSPORINGS-, REDDINGS- EN BERGINGSKOSTEN
De verzekering omvat de vergoeding van kosten verschuldigd wegens opsporing, reddingen berging (door of onder leiding van een daartoe ter plaatse bevoegde instantie ondernomen) en transport naar de bewoonde wereld van een verongelukte, vermiste, in nood verkerende of zieke verzekerde. De vergoeding bedraagt ten hoogste het in het dekkingsoverzicht vermelde verzekerde bedrag.
Onder de verzekering worden tevens vergoed de in dit verband gemaakte kosten verbonden aan een loos alarm tot maximaal het in het dekkingsoverzicht vermelde verzekerde bedrag.
De kosten vanuit Nederland gemaakt komen niet voor vergoeding in aanmerking.

Gevorderd
evr66proAuteur21 oktober 2015 · 12:03

Denk over te gaan schakelen van NskiV naar NKBV. Tot op heden (gelukkig) alleen schade gehad aan bagage (cameras), maar werd erg verdrietig van de manier waarop hiermee omgegaan werd. Bovendien lijkt de offpiste dekking bij de NKBV duidelijk beter voor elkaar.

Beginner
Peter-PaulAuteur21 oktober 2015 · 12:13

Nadeel je moet wel lid worden van de NKBV (€ 51,- per jaar), voordeel is als je ook gaat toerskieën heb je flink korting op je overnachtingen in winterraums zoals op de foto :D

En voor 79 euro per jaar een doorlopende reisverzekering is niet slecht! http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14284.jpg?width=800

Beginner
CraynoAuteur21 oktober 2015 · 12:30

Is de NKBV niet ook De Europeesche? Ik zou dan denken dat het dezelfde voorwaarden zijn.
En het lijkt mij sterk dat je andere voorwaarden hebt als je je gewoon bij de Europeesche verzekert, dan wanneer je dat via de Nskiv/NKBV doet?

Expert
ieismAuteur21 oktober 2015 · 12:46

NKBV heeft niets met de Europeesche te maken volgens mij, hoe kom je daar bij dan?

Ik zou niet weten waarom je een andere verzekering als de NKBV zou nemen, alleen al het idee dat ik niet uit hoef te leggen wat ik allemaal in de bergen wil gaan doen zegt genoeg. Alles is gewoon gedekt, van offpiste tot alpinisme tot expedities van anderhalve maand.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
evr66proAuteur21 oktober 2015 · 12:48

Dat was mijn idee ook. Als er iets mocht zijn, is het wel prettig iemand met verstand van zaken te spreken. Heb even website van NKBV bekeken, maar geen indicatie gevonden dat e.e.a. bij de Europeesche ondergebracht zou zijn.

Beginner
BasVAuteur21 oktober 2015 · 12:49

Is de NKBV niet ook De Europeesche? Ik zou dan denken dat het dezelfde voorwaarden zijn.
En het lijkt mij sterk dat je andere voorwaarden hebt als je je gewoon bij de Europeesche verzekert, dan wanneer je dat via de Nskiv/NKBV doet?

Crayno op 21 okt 2015 12:30

Dat is dus wel zo. Het is zo goed als dezelfde verzekering (zelfde maximale bedragen en voorwaarden), behalve het gedeelte dat gaat over off-piste skien/boarden.

Beginner
mhilbertsAuteur21 oktober 2015 · 13:42

Ik heb ook goede ervaringen met NKBV verzekering. Geen gezeur over wat je in de bergen doet idd.
Hienfeld.nl treedt op als tussenpersoon, maar ik weet eerlijk gezegd niet welke verzekeringsmaatschappij (of combinatie van maatschappijen) de polishouder is.

Deze zin in de polsivoorwaarden vind ik overigens wel briljant:
“17. Welke specifieke restricties gelden er precies voor skiërs of boarders?
Geen, gewoon je gezonde verstand gebruiken.”

Dus: ga je naakt skieen en blijf je met je tepelpiercing aan een boom hangen is dat waarschijnlijk niet gedekt; andere zaken wel :)

Expert
ieismAuteur21 oktober 2015 · 14:06

Is de NKBV niet ook De Europeesche? Ik zou dan denken dat het dezelfde voorwaarden zijn.\

En het lijkt mij sterk dat je andere voorwaarden hebt als je je gewoon bij de Europeesche verzekert, dan wanneer je dat via de Nskiv/NKBV doet?

Crayno op 21 okt 2015 12:30

Dat is dus wel zo. Het is zo goed als dezelfde verzekering (zelfde maximale bedragen en voorwaarden), behalve het gedeelte dat gaat over off-piste skien/boarden.

BasV op 21 okt 2015 12:49

Volgens mij niet hoor, ik snap niet hoe je die conclusie trekt. Ik heb wel eens contact met ze gehad en dat was iemand van Hienveld, in samenwerking met Mercer Marsh. Het is echt een custom pakket voor de NKBV gemaakt, de Europeesche dekt offpiste namelijk niet.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
evanAuteur21 oktober 2015 · 14:11

Hienfeld zit inderdaad achter de NKBV-verzekering.
Voor kleinere bedragen aan schade zit je beter bij NSkiV, want die verzekering heeft geen eigen risico.

Beginner
BasVAuteur21 oktober 2015 · 14:16

Is de NKBV niet ook De Europeesche? Ik zou dan denken dat het dezelfde voorwaarden zijn.\

En het lijkt mij sterk dat je andere voorwaarden hebt als je je gewoon bij de Europeesche verzekert, dan wanneer je dat via de Nskiv/NKBV doet?

Crayno op 21 okt 2015 12:30

Dat is dus wel zo. Het is zo goed als dezelfde verzekering (zelfde maximale bedragen en voorwaarden), behalve het gedeelte dat gaat over off-piste skien/boarden.

BasV op 21 okt 2015 12:49

Volgens mij niet hoor, ik snap niet hoe je die conclusie trekt. Ik heb wel eens contact met ze gehad en dat was iemand van Hienveld, in samenwerking met Mercer Marsh. Het is echt een custom pakket voor de NKBV gemaakt, de Europeesche dekt offpiste namelijk niet.

ieism op 21 okt 2015 14:06

Dat zeg ik toch ook? Er is wel verschil tussen de verzekeringen. Het grootste gedeelte van de voorwaarde zijn hetzelfde (heb ze toevallig een paar dagen geleden naast elkaar gehouden), behalve dus het wintersport gedeelte.

Gevorderd
ffKnallenAuteur21 oktober 2015 · 14:22

De NKBV heeft zijn reisverzekering onder gebracht bij W.A. Hienfeld en zij verkopen de polissen weer aan grote verzekeraars en sluiten contracten af met alarm centrales die in hun ogen voldoende kwaliteit geven voor de kosten, zelfde als het werkt in de wereld van de autoverzekeringen en lease maatschappijen.

De NKSkiV heeft daar in tegen wel hun reisverzekering ondergebracht bij de Europeesche! Volgens het laatste contact van @@Opa heeft de NKSkiV overigens een aparte polis bij de Europeesche terwijl als je de mensen van de Europeesche aanspreekt en doorvraagt zou dit niet mogelijk kunnen zijn, maar goed ik zal wel niet de juiste mensen hebben gesproken ;-)

Probleem met bellen / mailen naar de reisverzekeringen is dat de mensen die je aan de lijn krijgt verkopers zijn! En de gene die beoordelen of iets gedekt is op de afdeling schade afhandeling zitten, mensen die je bijna niet aan de lijn kunt krijgen…conclusie wat ze zeggen aan de telefoon blijkt niet helemaal te kloppen met hoe ze gaan handelen op het moment dat er problemen zijn!!!

Dan nog even over de NKBV waar ik tegenwoordig ook bij zit sinds dat gedoe met de Europeesche begonnen is. Er is één regel in de voorwaarden waar ik me dan wel weer zorgen over maak, en dat is ER MAG GEEN ALCOHOL IN HET SPEL ZIJN! Of te wel, een biertje drinken aan het eind van de dag bij de après-ski bar zo als in vele Franse gebieden of St Anton waarna je nog een klein stukje omlaag moet boarden is niet gedekt! 's Avonds de kroeg uit wandelen (géén afdaling meer hoeven te maken) en struikelen / uitglijden en je been breken is NIET gedekt! In je appartement van je bed naar de wc lopen en uitglijden over de drempel is NIET gedekt!

Conclusie…wel geld vangen maar als puntje bij paaltje komt hebben ze altijd wel iets om niet uit te keren!!

Gevorderd
AryenAuteur21 oktober 2015 · 14:50

@@ffKnallen Beetje overtrokken, dunkt mij. Komt er een inspecteur van de verzekering een blaas- of bloedtest afnemen?

En als je stomdronken een stukje omlaag gaat op je snowboard (niet dat je dat schrijft), vind je dan dat een verzekeraar de schade zou moeten dekken? Of rekenen we dat onder grove nalatigheid, roekeloosheid of onachtzaamheid. Laten we wel een beetje verstandig blijven. Dat houdt de premie misschien ook wat lager.
De kroeg uitlopen en je been breken is toch gewoon gedekt door je ziektekostenverzekering?

Ik meen trouwens dat de NKBV-verzekering bergsportreizen en activiteiten afdekt, maar geen gewone vakanties. Het is geen complete doorlopende reisverzekering @@Peter-Paul. Of bedoelde je dat niet?

Gevorderd
AryenAuteur21 oktober 2015 · 14:53

Gevorderd
evr66proAuteur21 oktober 2015 · 15:07

Dat blijkt hier niet uit: "Onderstaand treft u de polisvoorwaarden van de NKBV-verzekering voor het jaar 2015 aan. De NKBVverzekering
geeft dekking voor uw bergsport-, ski- en andersoortige vakantie-activiteiten.`

Wel wat uitsluitingen maar het is mij niet duidelijk geworden dat gewone vakanties niet gedekt zouden worden. Waar baseer je dat op?

Gevorderd
evr66proAuteur21 oktober 2015 · 15:08

Dat blijkt hier niet uit: "Onderstaand treft u de polisvoorwaarden van de NKBV-verzekering voor het jaar 2015 aan. De NKBVverzekering
geeft dekking voor uw bergsport-, ski- en andersoortige vakantie-activiteiten.`

Wel wat uitsluitingen maar het is mij niet duidelijk geworden dat gewone vakanties niet gedekt zouden worden. Waar baseer je dat op?

Of bedoel je deze clausule:" Leden met een niet-Nederlandse nationaliteit en tevens
woonachtig buiten Nederland kunnen uitsluitend het bergsportrisico verzekeren. "

Gevorderd
AryenAuteur21 oktober 2015 · 15:48

@@evr66 Da’s een goeie vraag. Mogelijk is het iets vanuit het verleden, maar misschien ook m’n eigen interpretatie van de naam ‘bergsportverzekering’. Ik zit er misschien helemaal naast. Zou het nog nodig zijn na te vragen wat onder andersoortige vakantie-activiteiten valt? :)

Gevorderd
evr66proAuteur21 oktober 2015 · 15:50

Zal ze even een mailtje sturen en het antwoord hier plaatsen :)

Gevorderd
ffKnallenAuteur21 oktober 2015 · 18:03

@@ffKnallen Beetje overtrokken, dunkt mij. Komt er een inspecteur van de verzekering een blaas- of bloedtest afnemen?

En als je stomdronken een stukje omlaag gaat op je snowboard (niet dat je dat schrijft), vind je dan dat een verzekeraar de schade zou moeten dekken? Of rekenen we dat onder grove nalatigheid, roekeloosheid of onachtzaamheid. Laten we wel een beetje verstandig blijven. Dat houdt de premie misschien ook wat lager.
De kroeg uitlopen en je been breken is toch gewoon gedekt door je ziektekostenverzekering?

Ik meen trouwens dat de NKBV-verzekering bergsportreizen en activiteiten afdekt, maar geen gewone vakanties. Het is geen complete doorlopende reisverzekering @@Peter-Paul. Of bedoelde je dat niet?

Aryen op 21 okt 2015 14:50


Misschien overtrokken maar als de arts in zijn rapport aan de verzekeraar zegt dat er alcohol in het spel was kun je een probleem hebben…

Je ziektekosten verzekering dekt alleen de kosten tegen Nederlands tarief, dat is een van de redenen dat je altijd een reisverzekering moet afsluiten, tegen de meer kosten die ze in het buitenland vragen. En als de reisverzekering niet betaald omdat je in je appartement hebt zitten pilzen, van je stoel valt, iets breekt en in een privé kliniek beland kan het zomaar zijn dat je je nieren mag doneren om de kliniek nog ooit te kunnen verlaten ;-)

Gevorderd
AryenAuteur21 oktober 2015 · 18:34

@@ffKnallen Niet meer dan logisch dat je je risicovolle activiteiten met een verzekering wilt afdekken. Als je veel wilt drinken is er vast een verzekeraar die tegen een redelijke premie het risico op schade als gevolg van drankgebruik voor je wil afdekken. Dan hoef ik tenminste niet mee te betalen via een premie. :D Goeie zaak als verzekeraars hier beleid van gaan maken en de gevolgen van deze categorie roekeloos gedrag niet meer op onschuldige verzekeringnemers afwentelen.
@@thomas Hoe hebben ze dit in Zwitserland afgedekt? Via het Toeterlampion Totaal Zonder Zorgen pakket? :)

Toerist
thomasAuteur21 oktober 2015 · 21:20

@@Aryen, in Zwitserland is het zo dat je, door de OKK, lees zorgverzekering, het zij zelfstandig of via je werkgever, verzekerd bent voor.
Ongevallen. Maakt niet uit hoe en waar, vrije tijd of onder werktijd.
Alles is daar mee verzekerd tenzij je grobfahrlassig bent.
Dat wil zeggen, dat bijvoorbeeld touren of offpiste bij lawinegevaar 4 of 5, of strontbezopen op je skis of snowboard staan en dan een ongeluk veroorzaken niet verzekerd zijn.
Oftewel, zolang je met enigzins normaal verstand bezig bent is het verzekerd.
Als er een bord staat, Gletscherspalten! en je duikt er toch in en je donderd in een spleet, dan ben je grobfahrlassig en dus niet verzekerd.

Gevorderd
evr66proAuteur22 oktober 2015 · 09:18

Ik meen trouwens dat de NKBV-verzekering bergsportreizen en activiteiten afdekt, maar geen gewone vakanties. Het is geen complete doorlopende reisverzekering

Hierbij nog even de reactie van de NKBV:
Je kan degene die je geattendeerd heeft op onze reisverzekering melden dat dit een ‘gewone’ reisverzekering betreft met werelddekking die ook strandvakantie, stedentrips en vakantie in eigen land dekt.

Gevorderd
AryenAuteur22 oktober 2015 · 09:36

@@evr66 Goed om te weten. Dank! :)

Gevorderd
ArjenproadminAuteur22 oktober 2015 · 14:19

@@Niels: dit is de bron: http://www.verzekering.nl/2015/10/20/verzekering-nl-waarschuwt-voor-dekking-off-piste/

Ik heb Ellen nog gemaild met aanvullende vragen, maar geen reactie ontvangen.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
Peter-PaulAuteur22 oktober 2015 · 20:33

@@ffKnallen

evr66 heeft volgens mij het antwoord al gegeven :) Ik had de voorwaarden inderdaad geïnterpreteerd als dat zij wel een volledige doorlopende reisverzekering zijn, zie volgend artikel in de voorwaarden.


De NKBV- verzekering geeft dekking voor uw bergsport-, ski- en andersoortige vakantie-activiteiten. De dekking geldt tijdens:
3. Vakanties
Hierbij geldt dat het reizen en verblijven het karakter van een vakantie dienen te hebben. Onder reizen en verblijven ten aanzien van vakantie zullen niet worden verstaan:
 zakenreizen,stages (uit hoofde van beroep en studie) en vrijwilligerswerk (niet in het kader van NKBV-activiteiten);
 vakantiereizen binnen Nederland korter dan 3 overnachtingen , tenzij verzekeringnemer een reservering van hotel, vakantieverblijf, of camping kan overleggen.

Ze hebben wel een relatief hoog eigen risico en sommige posten zijn niet heel hoog, maar verder hebben ze inderdaad eigenlijk geen uitsluitingen wat betreft sporten in de bergen :D

Gevorderd
evr66proAuteur23 oktober 2015 · 08:09

Moet zeggen, beetje met ze heen en weer gemaild, en vlot en bruikbaar antwoord gekregen. Ook wat ze niet zo wisten werden doorgespeeld naar de verzekeraar en netjes beantwoord. Tot nu toe positief. Ik ga omschakelen.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!