Leuk topic!
En voor mij momenteel heel actueel, daarom een praktijk voorbeeld.
Ik ben 1.98, 99 kilo en schoenmaat 48,5 (snowboardschoenmaat).
Diepe poeder, 99 kilo en grote voeten is een prachtige uitdaging voor een snowboarder omdat ik vooral rekening moet houden met de float en waist wide ivm oversteken tenen/hakken.
Ik was erg blij om te zien dat zowel de Jones Flagship dit jaar een 169wide board heeft en dat Libtech met de Skunk Ape dit jaar zelfs een 170Ultra Wide board in de collectie heeft.
Daarom ben ik gaan rekenen hoeveel cm2 elk board heeft.
Ik ben begonnen met mijn huidige snowboard (Libtech Skunk Ape 172Wide) omdat ik die makkelijk zelf kan meten.
Dit heb ik gedaan door het board op te delen in een groot rechthoek in het midden. Tel daar bij op de 4 driehoeken die je overhoudt tussen de waist en breedste punt van je board (nose / tail) en de 2 halve manen bij Nose en Tail. Ik zal niet exact goed zitten, maar geeft wel een goede indicatie.
De 3 boards vergeleken.
Huidige board:
-Libtech Skunk Ape 172wide (172 lang x 31.2 nose/tail x 26.8 waist) = 5029.4 cm2
Nieuwe keuze:
-Libtech Skunk Ape 170ultra wide (170 lang x 32.9 nose/tail x 28.5 waist) = 5237.7 cm2
-Jones Flagship 169wide (169 lang x 31.1 nose / 30.9 tail x 27 waist) = 4985.2 cm2
Tot zover de centimeters.
Beide boards hebben deels camber en rocker en ongeveer dezelfde set back (35mm).
De Libtech Skunk Ape geeft aan dat het board directional is, maar is dat in feite niet. Dit komt alleen door de set back. Voor plaatjes:
www.lib-tech.com/snowboards/skunk-ape-horsepower/
De Jones Flagship is wel echt directional met een duidelijk grotere neus. Voor plaatjes:
www.jonessnowboards.com/Flagship.html?lang=en
Ondanks dat de Libtech meer centimeters heeft, heeft de Jones denk ik een betere shape voor in de poeder.
Zie ik iets over het hoofd?
Welk board heeft de meeste float denken jullie?