Snowboarden zonder highback, onzin? of een echte stap vooruit?

• thomas
    Tourist
    thomas op 22 oktober 2015 · 13:05
    2 jaar geleden heb ik mezelf een paar switchback bindingen aangeschaft. Deze bindingen bieden je de mogelijkheid om de highback er uit te klikken en zonder highback te rijden.
    Op het eerste oog leek me dit totaal onpraktisch, onstabiel en het nieuwste park en rail gadget waar niemand wat aan heeft.
    Ik heb dus de afgelopen twee seizoenen de binding gewoon met de highback er op gebruikt en was meer dan dik tevreden over de binding (wat ik in de afgelopen 20 jaar nog van geen enkele binding heb kunnen zeggen).

Nu heb ik voor afgelopen weekend de highbacks er uit gehaald, de bindingen op een oude, vol camber, burton fish geschroefd en het toch maar eens uitgeprobeerd.
    Zonder hoge verwachtingen en zelfs een beetje gespannen over eventuele instabiliteit de eerste bochtjes gemaakt. Hmmm dat gaat eigenlijk best goed, dacht ik bij mezelf.
    Meer druk in de bochten, prima!
    Hogere snelheid, Prima!
    Harde piste, Prima!
    Poeder, Super!

Eigenlijk merk je, behalve dat je iets meer bewegingsvrijheid hebt, er absoluut niks van dat je geen highback hebt. Mocht je 10 jaar oude schoenen hebben, die qua stijfheid meer overeenkomen met een paar sloffen, is dit misschien anders.

Dit heeft me aan het denken gezet.
    Mijn ervaring is namelijk, dat de bevestiging van de highback na verloop van tijd schade veroorzaakt aan de schoenen. Dit zou met het verwijderen van de highback te elimineren zijn.
    Het instappen en vasttrekken van een binding zonder highback gaat ongeveer zo moeiteloos als een step-in binding.
    Ook zie ik voordelen tijdens het splitboarden. niet alleen beperk je de schade aan je schoenen, het is ook nog eens comfortabeler tijdens het skinnen en je bespaard weer een beetje gewicht.

Ik ben in ieder geval compleet verkocht en ga proberen om mn split bindingen zo aan te passen zodat ik ze zonder highbacks kan gebruiken.

Mocht iemand dit lezen en sceptisch zijn over highbackloos snowboarden, kan ik alleen maar zeggen. Probeer het! Ik was zelf ook absoluut niet overtuigd voordat ik het gevoeld had, maar nu wil ik niet anders meer!

http://snowboarding.transworld.net/uncategorized/the-theory-of-no-high...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 22 oktober 2015 · 13:13
    @thomas, welke schoenen rijd je? Stijf?
    May the powder be with you.
  • thomas
    Tourist
    thomas op 22 oktober 2015 · 13:20
    @meteomorris , nike vapen poler en dit is het derde seizoen dr op dus ze zijn al niet meer zo stijf als nieuw.
    nieuw staan ze aangeschreven als Medium tot medium/soft flex.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 22 oktober 2015 · 13:28
    Schade aan de schoenen door de Highback? Kun je dat toelichten? Ik board elke week en heb dit nog niet gehad (of gehoord).
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 22 oktober 2015 · 13:34
    hmm ik weet het niet hoor. Als ik aan het splitten ben, en te lui om mijn highback weer van tour naar rijd-modus te zetten, vind ik echt dat ik respons mis van mn binding/snowboard.
    Maar misschien is dat omdat ik toch in highback ga hangen, omdat je dat gewend bent.
  • thomas
    Tourist
    thomas op 22 oktober 2015 · 13:42
    ik ben overigens afgelopen dinsdag zo snoeihard onderuit gegaan, dat de 2 antieke burton 3d discs die ik had gebruikt om mn bindingen te monteren, gelijktijdig compleet versplinterden, (zelfde plek als de val van Guy in zijn tripreport alleen net een andere spleet en vol op de lip. domdomdomdom) waarna ik met een gratis pistebully-taxi ritje terug naar de lift kon. Dit zegt voor mij dat als de discs het eerder begeven dan de bindingen of mn enkels ik in ieder geval niet bang voor een enkelblessure hoef te zijn.
  • thomas
    Tourist
    thomas op 22 oktober 2015 · 13:50
    @Mars, een beetje afhankelijk van de breedte van je schoenen en van je bindingen kan het zijn dat de schoen of tijdens het boarden of tijdens het instappen tegen de schroef of het uiterste onderste puntje van je highback schuurt. er zijn bindingen waarbij dit uberhaubt geen probleem is, maar dat zijn er niet veel in mijn ogen. Ik weet dat ik niet de enige ben die hier last van heeft of heeft gehad.
    @markindealpen, ik kan alleen maar zeggen dat je het een keer zou moeten proberen. en ja ik denk dat als je niet anders meer weet je niet je highback mist en een vrijer, maar geen onzeker, gevoel hebt tijdens het boarden.
  • thomas
    Tourist
    thomas op 22 oktober 2015 · 13:58
    @markindealpen, laterale stijfheid tijdens het skinnen zou ook nog een dicussiepunt kunnen zijn, ware het niet dat er bij sommige splitbindingen al een tourmode op zit waardoor je eventuele laterale stijfheid van je highback al verliest en ik denk dat een normale highback zowieso al heel weinig laterale stijfheid geeft.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 22 oktober 2015 · 13:59
    @Mars, een beetje afhankelijk van de breedte van je schoenen en van je bindingen kan het zijn dat de schoen of tijdens het boarden of tijdens het instappen tegen de schroef of het uiterste onderste puntje van je highback schuurt. er zijn bindingen waarbij dit uberhaubt geen probleem is, maar dat zijn er niet veel in mijn ogen. Ik weet dat ik niet de enige ben die hier last van heeft of heeft gehad.
    thomas op 22 okt 2015 13:50

Ok, maar dan heb je een combinatie gekozen die niet past.
  • thomas
    Tourist
    thomas op 22 oktober 2015 · 14:08
    @Mars, nee. dan heb je een combinatie die juist wel past. (maar wel een klotebinding)als je binding te ruim zou zitten zou ie nie niet schuren, maar niet goed passen. als het perfect past kom je automatisch in contact met dit punt bij het in en uitstappen. kijk voor de grap de volgende keer als je board eens naar de schoenen van anderen en let dan vooral op het punt net voor en onder de enkel.
  • thomas
    Tourist
    thomas op 22 oktober 2015 · 14:22
    @markindealpen, het rijden in tourmode of het rijden zonder highback is in mijn ogen ook niet hetzelfde, want op het moment dat je de highback in tourmode zet word de afstand van je straps tot je highback een fractie groter. ook sta je met je hak tegen een scharnierend punt aan, wat beide denk ik geen zeker gevoel geeft tijdens het boarden.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 22 oktober 2015 · 16:43
    De heelcup van de switchbacks zijn wel wat anders dan normale heelcups toch? Ik kan me voorstellen dat je je schoen juist meer beschadigd omdat je schoen wat beweegt in je heelcup...? Of zie ik dat fout?
    Riding on the edge!
  • thomas
    Tourist
    thomas op 22 oktober 2015 · 17:19
    @AlexanderHurk , je bedoeld dat je in een normale binding zonder highback je je schoen meer zou beschadigen? en dat de switchbacks meer steun of padding hebben en geen scherpe randjes, zodat dit niet gebeurd? Dan ja, ik denk dat je niet zomaar bij elke binding de highback er uit kan halen en dan zonder aanpassing hem zo kan gebruiken.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 22 oktober 2015 · 17:21
    Ja precies. Ideaalliter moet je schoen wel vast in je heelcup zitten, maar dat is bij normale bindingen vrijwel nooit.
    Riding on the edge!
  • thomas
    Tourist
    thomas op 22 oktober 2015 · 17:31
    @AlexanderHurk , ik zeg een oude autoband kapotsnijden en er in lijmen/poppen/schroeven/naaien o.i.d. en dan op maat schuren/slijpen/smelten 😃
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 22 oktober 2015 · 18:52
    Hmmm... Zonder highbacks of met extreem lage highbacks boarden was even 'in' in de freestyle hoek ergens rond '98 ofzo, dus nieuw is het niet. Toen was ik er al sceptisch over. Ik gebruik die highbacks vol in de backside bocht. Maar misschien moet ik het dus gewoon eens proberen.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • ardt
    Advanced
    ardt op 22 oktober 2015 · 19:15
    @thomas, die switchbacks staan hoog op m'n verlanglijstje. Vooral voor de kleurtjes 😉 Als ik ze heb ga ik eens zonder highbacks rijden. Klopt het dat het meer voelt als skaten?
  • thomas
    Tourist
    thomas op 22 oktober 2015 · 19:42
    @ardt , nee het voelt niet aan als skaten, het voelt als snowboarden.
    @Dutchess, Ik gebruik die highbacks vol in de backside bocht... weet je dat echt zeker? echt? echt? stel je voor dat je backside bocht aanvoelt als een frontside bocht. echt.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 22 oktober 2015 · 20:53
    Echt! Echt!
    Maar ik moet het dus proberen om er iets met zekerheid over te kunnen zeggen.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Mars
    Tourist
    Mars op 22 oktober 2015 · 21:20
    @Thomas Je hebt een sterke opinie. Ik weet niet of je er wat aan hebt.

@Mars, nee. dan heb je een combinatie die juist wel past. (maar wel een klotebinding)als je binding te ruim zou zitten zou ie nie niet schuren, maar niet goed passen. als het perfect past kom je automatisch in contact met dit punt bij het in en uitstappen. kijk voor de grap de volgende keer als je board eens naar de schoenen van anderen en let dan vooral op het punt net voor en onder de enkel.
    thomas op 22 okt 2015 14:08

De schoen moet precies in de hielcup passen. Daar moet inderdaad geen speling in zitten. Maar daar heb je geen autoband voor nodig.
    Net als de liner die zich naar je voet zet, zet het leer van de buitenschoen zich naar de binding. Dat laat wel een drukplaats in het leer achter maar geen slijtage en zeker geen schade. En eigenlijk is het geen plaats maar een baan rond de hiel.

Als jouw schoen, zoals je in de aanvang van het topic schrijft, tijdens het boarden of tijdens het instappen tegen de schroef of het uiterste onderste puntje van je highback schuurt en schade oploopt is er iets goed mis. Om te beginnen mogen de schroeven niet uitsteken.
    Daarnaast, tijdens rijden van bv kickers zijn de krachten op de bindingen veel groter als bij instappen. Mijn Cartels schuiven wel langzaam door de rails. De bindingen moet ik van tijd tot tijd terug zetten. Maar de schoenen houden er niets aan over. Bij de Karakorums heb ik dat schuifprobleem niet maar ook daar een drukplaats zonder schade.

Schuurplaatsen duidt op beweging en dus een misfit (speling/flexibiliteit/niet goed aanliggen) tussen de binding en schoen.

De meeste bindingen met Hyback kun je niet zonder hyback rijden. De beugel op de baseplate is ivm de dikte van de hyback te groot voor de schoen.

Een jaartje of zo geleden hadden we iemand in Snowworld die met van die oude bindingen zonder hybacks reed. Zullen waarschijnlijk Bent Metal bindingen of zo zijn geweest. Hij zwoor er bij, maar Backsite carven kreeg hij niet goed onder de knie. Nu skiet hij. Maar het lag vooral niet aan de bindingen hoor......

Ik heb de hybacks op een piste board meer naar voren staan als op een parkboard. Dat verschil merk je goed.
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 22 oktober 2015 · 22:03
    Zelf rijdt ik enkele jaren met lowbacks en die vind ik een stuk relaxter dan de hibacks... ik sta veel relaxter en niet zo stijf en met nieuwe boots heb je meer dan voldoende response en contact imho.
    sneeuw, pffff
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 oktober 2015 · 22:18
    Ik wil dit wel een keer proberen hoor. Zeker in de poeder lijkt het me wel wat. Don't knock it till you've tried it.
    splitfest.nl
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 22 oktober 2015 · 23:21
    mmmm misschien schroef ik m'n highback er ook wel een keertje af! Denk wel dat het beetje van je boot af hangt of dit gaat werken. Maar neem aan dat de meesten hier niet op "parksloffen" staan.
    Riding on the edge!
  • thomas
    Tourist
    thomas op 23 oktober 2015 · 09:07
    @Mars, dan probeer je het toch niet. Ik vind het ook heel fijn dat jij geen schade aan jouw schoenen ondervindt.

"The idea of riding without highbacks draws such an overwhelmingly, unwavering rejection that I see it as a compliment. Trying something pales in comparison to the strides taken in order to avoid the inevitable.
    Furthermore most of my contemporaries saw no point either, so I find it amusing that I get the same reaction now as I did then (verbatim); “you can’t ride like that.” "
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 23 oktober 2015 · 10:31
    @markindealpen, het rijden in tourmode of het rijden zonder highback is in mijn ogen ook niet hetzelfde, want op het moment dat je de highback in tourmode zet word de afstand van je straps tot je highback een fractie groter. ook sta je met je hak tegen een scharnierend punt aan, wat beide denk ik geen zeker gevoel geeft tijdens het boarden. thomas op 22 okt 2015 14:22

Maar @thomas , het verwijderen van de highback of het te ver naar achteren hebben van je highback is toch in wezen hetzelfde?
    Maar ik ga het zeker eens proberen,
  • thomas
    Tourist

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro