Les Croset lawine seizoen 14/15 (rescue video + verhaal)

• AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 26 oktober 2015 · 21:07
    Ik kreeg dit doorgestuurd! Val beetje van de ene in de andere verbazing maar oordeel zelf maar.

http://avalanchesurvival.tumblr.com
    Riding on the edge!
  • rollie
    Beginner
    rollie op 26 oktober 2015 · 21:25
    Ik lees en zie iets over een engel. Een hele grote. Het geluk is met de domme in dit geval, stufe 4/5 in 40graden hellingen, wetende dat er terrain traps zijn (en onwetende dat je maat geen pieper heeft....)
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 27 oktober 2015 · 08:58
    Pfffffffff, mega engel zou ik zeggen ......
    Tukker(ik)
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 oktober 2015 · 09:10
    Ze komen van dowunder en zijn opgegroeid in een omgeving waar ze met boundaries werken. Dat verklaart een deel van hun handelen mogelijk. Zie ook het taalgebruik in de 3e alinea ('inbound terrain'): After a quick lunch, we noticed that ski patrol had opened the Grande Conche chair, which leads to longer and more exciting inbounds terrain.

In de Alpen hebben we geen 'inbound terrain'.
    May the powder be with you.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 27 oktober 2015 · 09:29
    @meteomorris ik snapte dat gedeelte al niet helemaal. Want ik las inbounds terrain als "op de piste". Want onder die lift ligt namelijk ook een heel stuk piste. Alleen die "gully" ligt een stukje rechts van de piste wat echt een ongelooflijke terrain trap is.
    Thanks voor je toelichting!
    Riding on the edge!
  • rollie
    Beginner
    rollie op 27 oktober 2015 · 11:23
    Ze komen van dowunder en zijn opgegroeid in een omgeving waar ze met boundaries werken. Dat verklaart een deel van hun handelen mogelijk. Zie ook het taalgebruik in de 3e alinea ('inbound terrain'): After a quick lunch, we noticed that ski patrol had opened the Grande Conche chair, which leads to longer and more exciting inbounds terrain.

In de Alpen hebben we geen 'inbound terrain'. meteomorris op 27 okt 2015 09:10

maar hij zei ook dat ze aan het skiën waren met een local friend, 'leonard. Die zou dan toch wel beter moeten weten?
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • kanski
    Elite
    kanski op 27 oktober 2015 · 12:02
    Local knowledge... ?! Mmmm ken er teveel waarbij local staat voor NO! En dit bewijst het maar weer eens.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Teze
    Tourist
    Teze op 27 oktober 2015 · 13:42
    Beelden komen van Dan(iel) blijkbaar. Andrew was de pistiers gaan halen. James zat in lawine. Dus logischerwijze is de local (Leonard) diene int geel.

Uiteraard is het veel te gemakkelijk om nu efkes commentaar te leveren maar diene local geeft mij nu toch niet echt de indruk op enig moment de ernst van de situatie te snappen. Dan is de vraag dus ook welke toegevoegde waarde de local heeft gehad in route keuze,.....

zoals Kanski ook al aangeeft is er een groot verschil tussen een local en een goede local (die terreinkennis heeft, sneeuwopbouw kent en doordacht beslissingen neemt)!
  • mattiasb
    Tourist
    mattiasb op 27 oktober 2015 · 13:56
    Handschoenen uitdoen...skis uitgooien... en de tergende traagheid waarmee hij in actie schiet... Zelfs zonder enige kennis zijn dat toch wel héél gemakkelijke valkuilen!

Ik was op dat moment ook in het gebied, inderdaad een erg hevige dump en er lag absoluut geen base. Ik herinner mij nog goed dat het 17 januari voor de eerste keer serieus gesneeuwd had.
    PDS is dan ook hét gebied bij uitstek voor roekeloze freeriders (karikatuur I know), ongelooflijke welke domme lijnen er toen geskied werden, en hoe snel het verspoorde. Het verbaast mij dan ook niet dat zoiets gebeurt.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 27 oktober 2015 · 13:59
    Inderdaad waar! Ken ook aantal gasten in portes du soleil die enorm goed kunnen skien en het gebied op hun duimpje kennen, maar totaal geen idee hebben van lawine safety (rijden nooit met 3 eenheid, weten de lawineschaal meestal niet, enz...)
    Makkelijk om dat soort mensen blind te volgen omdat zij "het wel weten". Ook lastig om dat soort mensen tegen te spreken omdat ze jou zien als "toerist in hun gebied". Je moet heel sterk in je schoenen staan om dat te kunnen.
    Riding on the edge!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 27 oktober 2015 · 14:15
    Hadden we die niet al eens in een topic gehad. Ik meen dat er een tweede artikel van die groep is met andere beelden.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 27 oktober 2015 · 17:38
    @Mars ik kon hem niet vinden op het forum, maar ik zoek misschien fout?
    Riding on the edge!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 27 oktober 2015 · 20:18
    @AlexanderHurk

Ik heb hem eerder gezien en ik dacht op Wepowder.
    Eerst was er een filmpje en later ook de posting waar jij het topic mee start.

Ik heb het pannenkoeken topic terug gescrold. Daar staat hij niet.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 27 oktober 2015 · 20:20
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 29 oktober 2015 · 08:37
    @Mars ah die heb ik vorig jaar even gemist 😉 thanks!
    Riding on the edge!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro