Antidepressiva (AD) in relatie tot lawinesafety

• AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 oktober 2015 路 10:56
    Misschien is dit onderwerp (depressiviteit) nog wel een drempel voor veel mensen, maar ik heb hem een aantal jaren geleden toch genomen. Eerst begonnen met sessies bij een psycholoog en 2 jaar later (juni 2015) aan de medicatie (Citalopram) geslagen.

Nu 5 maanden verder begin ik de gevolgen cq. bijwerkingen van deze medicatie te ondervinden en ik vraag mij af of ik mijzelf daar een dienst mee bewijs. Een korte opsomming van de bijwerkingen:

- Gewichtstoename ondanks veel sporten en geen extreme culinaire uitspatters
    - Gevoel van lusteloosheid
    - Afgevlakte emoties in de breedste zin van het woord
    - Afname conditionele gesteldheid alhoewel dat meer een gevoel is dan een daadwerkelijk constatering

Waar ik over na ging denken is het feit of dit ook invloed zou kunnen hebben op het safety aspect van freeriden en dan met name m.b.t. beslismomenten en besluitvorming.

Ik ben benieuwd, en het mooiste zou zijn uit eigen ervaring, of iemand daar iets zinnigs over zou kunnen zeggen?

Nu ben ik sowieso benieuwd of er mensen zijn die ook AD slikken en daar negatieve gevolgen van ondervinden en hun ervaringen daarover zouden willen delen.

Misschien is dit zware kost voor een community als deze, maar er niet over kunnen / willen praten is volgens mij ook geen optie 馃槂
  • Dani毛lC
    Advanced
    Dani毛lC op 29 oktober 2015 路 11:34
    Zelf (gelukkig) geen ervaring mee. Maar heel goed dat je er een topic over begint! Er niet over praten is idd geen oplossing.
    "Going to the mountains, is like going home"
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 29 oktober 2015 路 11:35
    Geen ervaring mee, maar vind het goed dat je dit ook hierop wil en durft te zetten. Conditioneel en gewichtstoename heeft niet zoveel te maken met safety lijkt me, al is het wel klote natuurlijk.
    Afgevlakte emoties en lusteloosheid misschien wel. Merk je zelf dat je wat minder overwogen beslissingen maakt door lusteloosheid of waar komt die twijfel vandaan?.
    Riding on the edge!
  • evan
    Advanced
    evan op 29 oktober 2015 路 13:17
    Ik heb er geen ervaring mee en ben ook geen psycholoog of apotheker, maar ik kan me voorstellen dat het wel van invloed kan zijn op je vermogen om goede beslissingen te nemen. Aan de ene kant ben je wellicht minder vatbaar voor 'stoke', waardoor je beter in staat bent om een beslissing op basis van ratio in plaats van emotie te nemen. Aan de andere kant houd ik het voor mogelijk dat je bepaalde signalen niet opvangt door je afgevlakte emotionele toestand, vooral de signalen die mensen met wie je op pad bent afgeven.

Door een slechtere conditionele gesteldheid en een hoger gewicht raak je eerder vermoeid, waardoor je capaciteit om helder na te denken afneemt en de kans dat je geblesseerd raakt toeneemt.
    En met een hoger gewicht raak je eerder een zwakke laag. 馃槈

Sterkte!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 29 oktober 2015 路 15:11
    Geen ervaringsdeskundige maar hebben deze middelen ook een waarschuwing voor invloed op rijvaardigheid?
    Dat geeft meestal een goede indicatie wat een middel met je beslisvaardigheid en concentratie doet. Beide zijn mijn inziens belangrijk in een noodsituatie.

Net maar even opgezocht. Ben uitgegaan van de 20mg. Heb jij hier last van of mis jij deze bijwerking? Als jij hier geen last van hebt zie ik met jouw symptomen niet echt een probleem (op conditie en gewicht na).

Rijvaardigheid en het gebruik van machines
    Citalopram Sandoz kan effect hebben op de rijvaardigheid en het vermogen machines te bedienen. Net als andere geneesmiddelen bij psychische aandoeningen kan ook citalopram het beoordelingsvermogen en de reactiesnelheid in noodsituaties verminderen.
    Bestuur geen voertuigen of bedien geen machines voordat u weet hoe Citalopram Sandoz u be茂nvloedt. Raadpleeg bij twijfel uw arts of apotheker.

Zie alleen nog een andere uitdaging. Het middel heeft behoorlijk wat invloed op je bloedstollingsproces (verdunner). Kan alleen niks vinden over de werking op hoogte. Misschien nog iets om even aan je huisarts te vragen als je dat nog niet gedaan hebt.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 oktober 2015 路 16:41
    @Haagje ik heb de 30mg variant. Buiten alle bijwerkingen ben ik voor mijn gevoel ook een stuk van mijzelf kwijt geraakt en dat is waar ik een beetje mee worstel.

Mijn reactievermogen is volgens mij ook wel minder geworden, maar daar had ik voornamelijk last van toe ik er net mee was begonnen. Ik heb sowieso volgende week een afspraak met de huisarts omdat ik er eigenlijk wel vanaf wil.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 29 oktober 2015 路 22:38
    Lijkt mij het beste om niks te nemen als je het niet nodig hebt. Het is geen fijn spul. Maar ja, als je het wel nodig hebt. Goed dat je er regelmatig met je huisarts over blijft praten

Misschien een reactievermogentest aanvragen via de huisarts? Is niet echt iets standaards maar kun je wel bij topsport faciliteiten doen (ijshockey etc).
    Kijk wel uit dat ze niet je rijbewijs intrekken ivm onzekerheid over je fysieke toestand. Een melding aan het cbr kan veel gedoe opleveren.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 30 oktober 2015 路 08:13
    Je kan je ook afvragen of zonder de medicatie goed is voor je beslissingen in het terrein?
    Riding on the edge!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 30 oktober 2015 路 08:43
    Je kan je ook afvragen of zonder de medicatie goed is voor je beslissingen in het terrein? AlexanderHurk op 30 okt 2015 08:13
    Zo ver had ik nog niet vooruit gedacht 馃槂
  • old_chap
    Advanced
    old_chap op 30 oktober 2015 路 11:01
    Het menselijk brein is een complex geheel wat door vele factoren kan worden be茂nvloed. Ja AD be茂nvloed bepaald hersenprocessen echter dit doen ervaring, kennis, snelheid van denken, drank, drugs en laten we 鈥渟toke鈥 niet vergeten ook. Onder welke condities en voorwaarden is het brein voldoende in staat om de juiste beslissingen en keuze te maken rond freeriden?

Tja hier is denk geen eenduidig antwoord op te geven. Een aantal kunnen we simpel invullen. Je gaat niet zonder safety kennis buiten de piste en ook niet na het legen van een fles whisky. Dat zijn de eenvoudige echter er zijn vele situatie denkbaar waar je brein mee te maken heeft die niet zo eenvoudig zijn:

Bekaf na een nacht doorgehaald te hebben in de auto voor de first chair na een dump?
    Aangeboren beperking in analytisch denken?
    Wordt wakker met een kater van de avond ervoor op een poeder blue bird dag?

Het antwoord op de voorbeelden zal voor ieder van ons anders zijn en kan leiden tot langdurige discussies. Zo is het denk ook met jouw vraag rond AD en safety. Persoonlijk denk ik dat hier geen eenduidig antwoord op gegeven kan worden en het antwoord van anderen zal met name vanuit hun eigen referentie kader gegeven worden.

Het feit dat je met deze vraag bezig bent zegt al veel. Je bent bewust bezig met het afwegen van de risico鈥檚 van het freeriden en laat dit nu het belangrijkste onderdeel zijn van veilig freeriden.

Succes met de afweging en dank voor het stellen van de vraag.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 30 oktober 2015 路 11:40
    @old_chap en de rest. Dank voor deze goede analyse en reacties. Ik had ook niet verwacht dat er een eenduidig antwoord zou komen op mijn vraag.

Bij mij rees de vraag pas toen ik voor mij zelf ging bedenken (vorige week) wat AD me tot nu toe heeft gebracht. Er zitten positieve kanten aan de uitwerking, maar ook negatieve. De negatieve beginnen bij mij nu zwaarder te wegen ook omdat mijn omgeving (lees: vrouw) de gevolgen ervan niet echt positief ervaart.
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 3 november 2015 路 21:24
    Hoi @Alexski, wat ontzettend naar voor je.
    Ik ga niet in op je vraag, maar wil je wel laten weten (vanuit professionele achtergrond en eigen ervaring) dat de symptomen die je beschrijft perfect passen in het plaatje van een depressie - en dus dat het heel goed zou kunnen dat ze niet door de medicijnen worden veroorzaakt maar door de depressie.
    Heel veel sterkte ermee,
    Alex
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 3 november 2015 路 22:39
    @AlexL Dank voor je reactie en medeleven. Ik denk echter dat de symptomen door de medicatie komen en niet door een depressie. Toen ik nog niet aan de AD zat had ik deze symptomen niet (zelfs geen lusteloosheid omdat mijn brein alle kanten op stuiterde).

Depressieve gevoelens zijn niet fijn, maar op het moment dat je deze niet meer voor jezelf houd en er over praat met je omgeving werkt dat al heel bevrijdend.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro