onderhoud ski's

• T_omm80
    Tourist
    T_omm80 op 1 november 2015 路 10:43
    Hallo,

Ik vroeg me af of je freeride ski's anders laat waxen en slijpen als normale ski's. Ik neem aan van wel, maar hoe doen jullie dat?

Tom
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 1 november 2015 路 11:46
    Zelf! Altijd welkom... 馃槂
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 1 november 2015 路 12:21
    Het ene uiterste is je planken een keer goed doen en er drie seizoenen op doorraggen zonder te zeuren, het andere uiterste waxt elke ski voor elke nieuwe dag dalen opnieuw met Fingerspitzengefuhl, ying&yang, feng-shue van tip tot tail. Voor alles wat daar ergens tussenin zit: zoek je hierboven op 'wax' 馃槂
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • T_omm80
    Tourist
    T_omm80 op 1 november 2015 路 14:30
    Bedankt, maar ik bedoel meer of je er een speciale wax voor gebruikt, en de kanten onder een andere hoek slijpt?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 november 2015 路 15:23
    Meestal warme wax, over het algemeen is het niet zo koud dat je lage temperatuur wax nodig hebt. Kanthoek is niet zo belangrijk, als je kanten maar scherp zijn als de omstandigheden het vereisen. Als je dus niet alleen maar poeder hebt, maar ook ijzige stukken. In echte poeder maakt het allemaal niet zoveel uit, dan gaat het meer om je hoeveelheid oppervlak.

Voor velen hier is het echter belangrijker of hun poedertellers juist geprepareerd zijn, krijg ik wel eens het idee. 馃槈 Maar da's afhankelijk van of je je stokken inzet, en da's dan weer puur persoonlijk. Daar kan ik je geen tips over geven. 馃榾
  • T_omm80
    Tourist
    T_omm80 op 1 november 2015 路 17:07
    Bedankt voor de info Aryen!
    Haha hoeft ook niet hoor.
  • Bodo
    Advanced
    Bodo op 1 november 2015 路 21:04

Voor velen hier is het echter belangrijker of hun poedertellers juist geprepareerd zijn, krijg ik wel eens het idee. 馃槈 Maar da's afhankelijk van of je je stokken inzet, en da's dan weer puur persoonlijk. Daar kan ik je geen tips over geven. 馃榾 Aryen op 1 nov 2015 15:23

AH je refereert aan het grote stokken-wax topic! http://wepowder.nl/forum/topic/26215
    ik heb het zojuist ter voorbereiding voor het nieuwe seizoen weer helemaal doorgenomen.
  • T_omm80
    Tourist
    T_omm80 op 1 november 2015 路 22:10
    hahaha wat een geweldig forum is dat.
    Bedankt voor de link ernaartoe, heb me vermaakt!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 1 november 2015 路 22:38
    Terug on topic, waxen en slijpen is bij freeride latjes allemaal wat minder belangrijk. Tenzij je dagelijks ook veel piste pakt. Waxen is volgens sommigen al helemaal a waste of time en scherpe kanten??? Ga je broodsnijden in de poeder?

Maar alle gekheid daargelaten, het mag en kan maar voor pure poeder is het wat minder relevant en al helemaal welke soort wax je er onder smeert.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • T_omm80
    Tourist
    T_omm80 op 1 november 2015 路 23:00
    Thanks voor de info @SPAM maar ik pak zo nu en dan ook wel een piste mee.
    Maar dat het eigenlijk niet veel uit maakt wist ik niet!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 1 november 2015 路 23:06
    Thanks voor de info @SPAM maar ik pak zo nu en dan ook wel een piste mee.
    Maar dat het eigenlijk niet veel uit maakt wist ik niet! T_omm80 op 1 nov 2015 23:00

Poeder remt zowieso daarom kun je off-piste ook vaak steiler skieen dan on piste. Dat beetje extra van wax verpest je dag niet
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 2 november 2015 路 18:58
    Op een ijzige piste is een scherpe kant op 88 graden best prettig. En mijn voorkeur is om met diamantvijlen slijpen.........
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 3 november 2015 路 13:29
    Vorig jaar dacht ik ook dat wax op mijn poederski niet zo heel erg belangrijk is. Totdat je een paar kilometer moet traverseren zonder tourbindingen op 3000m hoogte. Toen ging ik dood. 's avonds gelijk betere wax op mijn ski's gedaan en de volgende dag kon ik de rest van de groep weer goed bijhouden.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 november 2015 路 15:44
    P'cies, goed waxen is nooit nadelig. Dat merk je op traverses en cattracks. Dan haal je ook die laatste lift nog, om nog net die ene afdaling uit de dag te persen. 馃槂

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro