Kirgizië

• Guy.
    Advanced
    Guy. op 2 november 2015 · 11:00
    Yoyo,

heeft iemand ervaring met freeriden in dit land? Ik zie dat er wat opties zijn vanuit wat resorts en met heli operators.

Prijzen van de heli operators zijn erg schappelijk, maar wellicht is het bagger qua terrein en tempo.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 november 2015 · 11:12
    Olaf Sueters (@Olafski) van Gear for Guides is er behoorlijk bekend. Was nog een filmpje van op het FFF. Best leuk. 😉
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 november 2015 · 11:16
    @olafski (voor als er hoofdlettergevoeligheid heerst)
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 2 november 2015 · 11:22
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • SamSam
    Beginner
    SamSam op 2 november 2015 · 11:27
    http://40tribesbackcountry.com/

Zelf nog geen ervaring maar staat al even op de lijst

"Backcountry yurts set against the most impressive mountains in Kyrgyzstan. We represent a unique approach to adventure travel, combining traditional yurt living with guided and self-guided skiing and splitboarding."
  • evan
    Advanced
    evan op 2 november 2015 · 11:28
    Ja, van Tien Shan word ik niet per se heel enthousiast.
    Er was laatst iemand op dit forum die tegen kostprijs een reis naar Kirgizië wilde organiseren. Misschien kan hij je meer vertellen?
    @sanno heeft zich ook in Kirgizië verdiept.
    Ik denk dat er voldoende mooi terrein te vinden is, maar moeilijk bereikbaar. Dat is met een helikopter natuurlijk prima op te lossen. Mijn indruk is dat er niet heel veel sneeuw valt en dat het er vaak langere perioden zonnig is, maar het is er 's winters wel behoorlijk consistent koud, dus er moet op noordhellingen meestal wel goede sneeuw te vinden zijn.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 2 november 2015 · 11:52
    Thanks for the info!
  • Niels
    Advanced
    Niels op 2 november 2015 · 12:03
    Bij de buren zit t wel snor met de mogelijkheden..

http://www.tetongravity.com/story/ski/Heli-Ski-Pole-Dance-Uzbekistan-6...#!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 2 november 2015 · 12:19
    'supergoed'? 😀
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 2 november 2015 · 14:46
    Ik ga komende winter via @pehofman en zijn organisatie Ryce naar Kirgizië. Hij kan je neem ik aan ook meer vertellen.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 2 november 2015 · 15:48
    Ik sluit mij aan bij de analyse van @evan , maar bekijk het iets positiever. Veel zon, voldoende sneeuw, maar als elke bocht een faceshot moet zijn dan is dit niet de bestemming waar je naartoe wilt gaan. Het is in eerste instantie een keuze voor het avontuur. De laatste 3 jaar is Kyrgizie steeds mijn startpunt voor de winterplanning, maar er komt altijd iets tussen helaas.

obv de nogal gebrekkige beschrijving van Ryce denk ik dat de werkelijke kosten nog wel een stuk lager kunnen, want eenmaal in Kyrgistan zijn de kosten goed laag te houden en je je beperkt tot lift-assisted (+hike) afdalingen. Ticket is ong. 400 euro + voor 100 euro per dag moet je kunnen skien, slapen en reizen als je het goed doet.

http://www.heli-ski.kg/ organiseert heliskien op diverse locaties. Ik heb vorig jaar contact met ze gehad over een combi week van paar dagen heli en paar dagen touren, want ze organiseren ook skitoeren vanuit yurts net als 40tribes maar net iets goedkoper http://www.backcountryskikyrgyzstan.com/
    Toerisski
  • Bros
    Advanced
    Bros op 2 november 2015 · 22:04
    Ik ben 2 jaar geleden in de winter in Kirgizie geweest. Fantastische ervaring. Ik heb zelfstandig getourd met tent en eten voor meer dan een week. Voor ons ging het vooral om de bijzondere bestemming, het avontuur en het idee om in deze omgeving zelfstandig (veelal als eerste!) te touren. Oneindig veel bergen en mogelijkheden.

Verschillen zijn groot in kirgizie. Door het continentale karakter zijn gebergtes gevoelig voor suikersmeeuw en zwakke lagen.

Wij zijn eerst in het pamir gebergte geweest, ten zuiden van osh, bij peak lenin in de buurt. Zeer indrukwekkend maar de sneeuw was eigenlijk niet eens skibaar. Een suikerlaag zonder base. Zeer continentaal klimaat. Wij waren er in maart, ik denk dat mei juni voor dit genergte de enige optie is.

Daarna nog een weekje ten zuiden van bishkek gezeten, ala archa. Aan de zuidzijde redelijk goede condities. De noordzijde (lijzijde) zeer droog en nauwelijls sneeuw. Dit was volgens locals een extreem slecht jaar.

Volgens mij het beste condities in februari bij song kol meer, karakol. Het meer is zo groot dat dit positief effect heeft op de neerslag. In deze regio is ook een gebied en worden toertochten vanuit yurts aangeboden.

Daarnaast is susamir een goed optie, http://www.suusamyr.kg/index.php/en/, hier lag toen veel sneeuw. Zij bieden catskien aan.

Laat maar horen als iemand vragen heeft, ik ben er afgelopen zomer ook nog geweest...
    Bros
  • pehofman
    Tourist
    pehofman op 24 augustus 2016 · 16:50
    Na de Try-Outs van vorig jaar bieden wij dit jaar 3 reizen naar Centraal Azië aan. Een avontuurlijke wintersport in de omgeving van Karakol (Kirgizië), een backcountry trip naar de Ak Suu vallei (Kirgizië) en een City & Snow trip naar Almaty (Kazachstan). Samen met vrienden heb ik Stichting Ryce Travel opgericht en daarmee willen we de wintersport in deze regio verder ontwikkelen. Ondertussen hebben we twee skiverhuur winkeltjes geopend, een yurt kamp gebouwd, een paardenmanage geholpen en uitwisselingsprojecten georganiseerd met Val Thorens in Frankrijk. Op de reizen maken we dus zelf geen winst, wat we overhouden steken we in lokale toeristische projecten. @SamSam, @sanno wellicht is het reisplan dit jaar duidelijker. Vooral de Backcountry trip heb ik van dag tot dag beschreven. Check anders rycetravel.com voor meer info
  • BasV
    Beginner
    BasV op 25 augustus 2016 · 10:15
    Ik kan alleen maar zeggen dat de try-out reis van @pehofman van vorig jaar een groot succes was en kan iedereen dan ook aanraden om Kirgizië eens te bezoeken en zeker in de winter. Wil je volle bak poeder rijden dan zal je gewoon last-minute de voorspellingen van Morris moeten volgen en een weekend naar de sneeuw rijden, maar als je een keer echt iets totaal anders wil met oneindige tour/freeride mogelijkheden waar nog nooit iemand (op een paar verdwaalde Russen na) geweest is in combinatie met een bijzondere cultuur dan is dit zeker wat. Karakol is een klein maar erg leuk gebied met genoeg freeride mogelijkheden, maar ook met verrassend goede pistes die door de kleine hoeveelheid bezoekers aan het eind van de dag er nog net zo mooi bij liggen als 's ochtends.

Hoewel het voor mij de eerste keer op een sneeuwscooter en een paard was zal mij vooral het yurtkamp bij blijven. Echt heel vet om in the middle of nowhere (een rit achterop een sneeuwscooter van een klein half uurtje door een pikdonker bos) in een fantastisch kamp te slapen (inclusief sauna-tent).

Ga er wel van uit dat er niemand Engels spreekt (alleen Russisch of Kirgizisch), als je daar eenmaal bent alles zo goed als gratis is (E3,50 voor een fles (!) wodka in de kroeg) en je na een week ergens slapen je de dochter van de vrouw des huizes aangeboden krijgt om mee te trouwen.
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 25 augustus 2016 · 10:54
    @Guy Waar heb je schappelijke prijzen voor heliski gevonden? Houd er rekening mee dat de helikopters gevuld worden met zo'n 15 klanten en dus niet met 4 tot 6 zoals in Canada of Nieuw Zeeland. Daarnaast is het onmogelijk om steile hellingen te skiën vanwege het continental snowpack. Dit hebben lokale gidsen mij verteld, ik verzin dat niet zelf (al klinkt het natuurlijk logisch). Goedkoop kan in dit geval dus heel goed duurkoop zijn...

40 Tribes ziet er inderdaad veelbelovend uit, maar goedkoop zijn ze al lang niet meer. Een aantal jaren terug betaalde je 1500 USD voor een week, inmiddels al bijna het dubbele...

Later in het seizoen zijn er zeker mogelijkheden maar dan zijn er geen groepsreizen te vinden. Ik zou zelf heel graag gaan touren in Kazakhstan eind maart of begin april.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 25 augustus 2016 · 11:23
    Zat wat te lezen op diverse sites van operators maar het terrein is erg oninteressant bij nader inzien.

Mijn focus gaat meer uit naar de Caucasus nu.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 26 augustus 2016 · 14:31
    Afgelopen seizoen in de Kaukasus geweest. Achteraf bleek dat er een negatief reisadvies is voor de Kaukasus behalve Sochi. Aan de andere kant was het een mooie belevenis, erg goedkoop, maar helaas weinig sneeuw. Wel mooie hellingen mocht er sneeuw zijn.

Goedkoop en sneeuw verzekerd is Sheregesh of Prisskovy (ook hier is de prijs in 2 jaar verdubbeld! )
    Toeren op Kamchatka was ook een geweldige ervaring.

Wil je Rusland, goedkoop, experimenteel, voldoende sneeuw en toeren dan heb ik nog een plan, maar moet even tijd vinden om het geheel op te schrijven.
    Toerisski
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 26 augustus 2016 · 23:40
    goeie interest fase @sanno lekker in de zon gaan zitten en typen zou ik zeggen😉
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 26 augustus 2016 · 23:48
    Ik ben ook wel benieuwd @sanno na het leuk bedachte cat trip die helaas niet door ging....
    And snow it is.....
  • sanno
    Tourist
    sanno op 27 augustus 2016 · 17:04
    @GerritA Het is erger dan dat

2014/15 de helitrip die niet doorging en een cattrip werd
    http://wepowder.nl/forum/topic/113128

2015/16 de cattrip die een snowmobile/skitoer werd
    http://wepowder.nl/forum/topic/226676

2016/17 de skitoer trip naar Baikal......?
    Toerisski
  • Snowmike
    Snowmike op 3 februari 2017 · 15:06
    Hi Guys (I ll write in English so it makes sense)
    We re going begin-mid March and we doubt between suusamyr and karakol. Does anyone know which area is better for freeride and expected snowpack? Also we re a bit lazy so we wanna walk for Max 2 days? Thanks!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro