Blijft het droog in de Alpen?

Blijft het droog in de Alpen?

Gister vroeg ik je om een sneeuwdans voor de Alpen. De grote vraag voor vandaag: hebben de dansjes effect gehad? Want de kaarten van gisteren wezen op 2 weken van droogte. Is dat vandaag weer het geval? Wel, er is weer wat hoop in de kaarten te vinden. Maar het is allemaal nog erg pril en kwetsbaar. Als ontluikende sneeuwklokjes tonen de kaarten hoop. Maar o zo kwetsbaar met dat machtige hogedrukgebied in de buurt.

In Noord Amerika is inmiddels de winter begonnen. De eerste video’s van dikke couloirs zijn verschenen en er komt nog meer. Waar men met jaloezie de berichten over snowtober in de Alpen las, bleef het in de Rockies voornamelijk akelig groen. Dat is sinds afgelopen weekend anders. Het sneeuwt er. En hoe.

In dit bericht

  • droogte in de Alpen
  • biedt de lange termijn perspectief
  • waar op wereld is het wel winter(s)?

Korte termijn: vooral droogte in de Alpen

Na

en het 1e poederalert voor de Alpen is het er nu akelig droog. Een hogedrukgebied met de naam Tomoka domineert het weer boven de Alpen, terwijl een storm met de naam Yorsch II een poging doet de Alpen binnen te vallen. Een dappere maar poging, maar bovenal een mission impossible.

Tomoka vs Yorsch II
Tomoka vs Yorsch II

Dinsdag trekt het front weliswaar de Franse Zuidalpen binnen, maar woensdag is ze alweer van de kaarten verdwenen. Een super hogedrukgebied domineert vanaf dan het weer in de Alpen en dat kan wel even aanhouden. Hoe lang? Goede vraag. Voor de wetenschap is en blijft een hogedruk blokkade een vat vol met vragen. In de 25 jaar dat ik als weerzegger al naar de weerkaarten staar heb ik geen aanknopingspunten kunnen vinden. Waar ik de kansen op Hurricane Powder relateerde aan patronen die ik eerder zag is het hier vooral grijs in mijn hoofd. Ook ik kan op zo’n moment niet meer en minder dan doen me vastklampen aan de lichtpuntjes en ondertussen een sneeuwdansje doen.

Biedt de lange termijn perspectief?

Ja, want uiteindelijk gaat het sneeuwen. Onze hoopgever uit Alagna kwam met de volgende uitspraak: “Al begint November nog zo droog, voor Sinterklaas ligt er een meter hoog”. En wie herinnert zicht niet de winter van 4 jaar terug waar fantastische bakken met sneeuw volgden na een bizar droge november maand? Uiteindelijk gaat het sneeuwen. Het Europese weermodel ECMWF ziet dat de komende 240 uur nog niet gebeuren, maar GFS geeft biedt perspectief en tekent ergens tussen de 8e en de 11e neerslag in de kaarten. Weliswaar pril en ook nog eens aan de warme kant, maar een begin is een begin. Morgen daarover meer.

Waar op wereld is het wel winter(s)?

Ondertussen is de winter in andere delen van de wereld gestart. In Japan viel vorige week de eerste sneeuw in Hokkaido. Goed nieuws, want de verwachting is dat delen van Japan met een warme winter te maken krijgen.

En in Noord Amerika is nu ook de winter gestart. De jetstream heeft de weg naar de Rockies gevonden en voor de komende week fleuren onze sneeuwkaarten weer op. Van noord tot zuid krijgt iedereen zijn portie. En dan is er al wat gevallen. In Canada viel de afgelopen dagen al 30-80 cm sneeuw.

Lunch is ready in Whistler (c)Whistler-Blackcomb
Lunch is ready in Whistler ©Whistler-Blackcomb

De komende week blijven er depressie binnenstormen. Weliswaar wordt het weekend weer wat warmer, maar het heeft er alle schijn van dat daarna de koude lucht weer binnenstroomt.

Er gebeurt de komende dagen wereldwijd genoeg om je dagelijk van een vers poederbericht te voorzien. Morgen weer meer dus. Met dan een antwoord op de vraag of GFS gelijk krijgt en er daadwerkelijk volgende week al weer iets gebeurt in de Alpen. Dan ook een antwoord op de vraag of Hokkaido komend weekend zijn tweede dump krijgt en presenteer ik een speciaal weerbericht voor Noord Amerika. Want een dergelijke dump verdient ook aan deze kant van de oceaan aandacht.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur3 november 2015 · 09:58

Varnia 12-2013 -> la grande neve di Babbo Natale

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!