Oefenen?

• Niels
    Advanced
    Niels op 3 november 2015 · 21:39
    Naast piepertraining is het najaar altijd een mooie tijd om wat terreinkennis en lawineberichten te oefenen. Wij sturen elkaar zo nu en dan wat oefeningen door. Zowel het maken zelf, als het bespreken van de antwoorden is leerzaam. Zie hieronder een voorbeeld. Wie waagt zich?
  • Niels
    Advanced
    Niels op 3 november 2015 · 21:41
    Pischa - Laret

Om je wat dom zoekwerk te besparen, de Fluelamaderlift ligt ten westen van de Pischabahn in Davos.
    - Teken de route in op een kaart.
    - Werk de route uit, sleutelpassages, belangrijke punten etc.
    - Deze oefening is zonder lawinebericht, maar geef grofweg aan bij welke stufe jij deze route zou rijden en waarom.
  • evan
    Advanced
    evan op 4 november 2015 · 13:28
    Omdat niemand anders de handschoen opneemt, doe ik het maar, @Niels. 😉

Volgens mij zijn er twee sleutelpassages; de eerste direct bij het begin van de afdaling (1), de tweede bij 'der Durchstieg durch das Felsband (2). De eerste passage is moeilijk te vermijden, de tweede is te vermijden door de gele in plaats van de rode route te volgen. Boven Stufe 3 is deze route niet aan te raden. Bij Stufe 3 zou ik voor de gele route gaan, bij Stufe 2 of 1 de rode. De sleutelpassages ski je bij voorkeur één voor één, zeker bij Stufe 3.
    PS Wie zijn 'wij'?
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 4 november 2015 · 16:15
    Hmm ik had ook al even zitten kijken, nog niet ingetekend. Kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie als Evan. Niet zo'n fijne route met die lange traverse langs de beek tot aan de hoofdweg. Die beek is overigens nog een terraintrap als je route 2 over het steilere gedeelte neemt.
    @Evan hoe zit het nou precies met die kaart van outdoor active? Ik gebruik hem graag, maar is geel nou tot 30° of 35°?
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 4 november 2015 · 16:56
    Geel is 30°, oranje 35° en donker oranje 40°.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • evan
    Advanced
    evan op 4 november 2015 · 19:58
    Zoals @Poedertijn zegt, @AvdL.

Dat vlakke stuk langs de beek is volgens mij gewoon lekker uitbollen in de vallijn. Naar de zijkanten toe is het wel steil, als je dat bedoelt. Aan de rechterkant (de zuidhelling) moet je in het voorjaar met spontane lawines rekening houden, waarvoor in de beschrijving van deze tour (vanaf de top, die vanaf Pischaboden de gele route volgt) ook gewaarschuwd wordt.
    http://www.outdooractive.com/de/ski-freeride/graubuenden/pischa-freeri...
    Ik denk dat de terrain trap op Innersäss wel meevalt. Dat lijkt een behoorlijk ruime weide.
    Deze route (de Giraffe, met hetzelfde begin- en eindpunt) is ook mooi: http://freerideguide.ch/schweiz/wp-content/uploads/2014/10/Beispielvar...
  • Niels
    Advanced
    Niels op 4 november 2015 · 21:03
    Lekker bezig mannen! Zonder te pretenderen alle wijsheid in pacht te hebben, mis ik nog een aantal dingen die ik iig in mn planning mee zou nemen. Wie kan er aanvullen?

Is er een reden dat jullie outdooractive gebruiken, terwijl de Zwitsers zelf veel duidelijkere/preciezere kaarten online beschikbaar hebben?

De Giraffe lijkt me zeker mooi!
  • evan
    Advanced
    evan op 4 november 2015 · 21:39
    Volgens de Freeride Guide is dat pad toch vrij lastig: "The descent along the stream through the Lusiwald is narrow, may be bumpy and requires skiing skills". Niet relaxed aan het einde van de dag.
    Plaatje van de aankomst bij de weg van Streetview.

@Niels, ik ben bekend met de Zwitserse kaarten, maar ik begin altijd met de kaart van Outdooractive, omdat die overzichtelijk is en een indicatie van de verwachten steilheid geeft. Het finetunen mag iemand anders doen met dit screenshot van SwitzerlandMobility.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 november 2015 · 21:39
    Instap steil, Kammlage en Noord. Daarna nog een keer steil in een schaduwhelling met rotsen wat misschien soms even wat minder gunstig uit kan vallen. Met 3 todgeilen Dreier and all that.

Ik weet niet hoe vlak dat beek dalletje soms is, maar misschien bij stufe 3/4 ook niet een goed idee om hier stil komen te staan als boarder en voort te sjokken met die wand rechtsboven je.
    splitfest.nl
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 5 november 2015 · 10:17
    Erg leuk @Niels. Kom maar vaker door met dit soort oefeningen. Kan je niet vaak genoeg doen.
  • evan
    Advanced
    evan op 5 november 2015 · 10:31
    Instap steil, Kammlage en Noord. ieism op 4 nov 2015 21:39Dat is inderdaad essentieel hier. Met de NNO-expositie zal er vaak Triebschnee de kam overblazen naar deze helling, mogelijk zelfs op een rijplaag.

@Poedertijn, je kunt natuurlijk ook zelf met een oefening komen. Je hoeft niet zelf alle antwoorden te weten.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 5 november 2015 · 10:43
    @evan Zeker, ik ga eens wat opneuzen.
  • DaniëlC
    Advanced
    DaniëlC op 5 november 2015 · 10:52
    Ook zeker opletten bij die covex en concave bij de start. Zeker als wat @evan zegt, dat er evt een wind slab kan zijn.
    "Going to the mountains, is like going home"
  • DaniëlC
    Advanced
    DaniëlC op 5 november 2015 · 12:54
    Kwa factor mens: Ze zeggen dat "der Durchstieg" erg nauw en steil is. Hier moet je dus een goede ski technique voor hebben.

Verder word er ook in geschreven dat de doorgang moeilijk te vinden is. Dit is dus niet iets om te doen bij minder zicht.
    "Going to the mountains, is like going home"
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 5 november 2015 · 13:27
    Ah Pischa! Dit jaar gelukkig weer elke dag open. En geen pistes meer. De speeltuin voor grote kinderen/ la grave van het oosten/ mijnfijnterrein....
    kanniewachtuh!
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 5 november 2015 · 15:07
    Geen pistes meer?!?! 😃
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Niels
    Advanced
    Niels op 7 november 2015 · 20:38
    Zie hier zoals ik het zou doen.

Terrein/planning
    Deel 1 - 1e afdaling, de Wång. Ong 40 graden, met het meer onderaan, terraintrap. Dit kan vermeden worden door links van het kleine kammetje te blijven. Als we de rechter kant kiezen, is het net iets minder steil. Ter plekke beoordelen. Verder geen bijzonderheden.
    Deel 2 - Korte klim richting P2381. Niet stijl, niet exposed, easy. Ik verwacht dat er al eerder dan P2381 een (interessantere) doorgang richting Innersåss zal zijn, opletten dus!
    Deel 3 - Optie A - Afdeling richting Innersåss vanaf P2381. Bij rotsbanden rond de 35 graden soms misschien fractie meer. Let op de rotsband halverwege, rechts langs. Verder goed oriënteren en een lijn kiezen van boven. Halverwege een goede safetyspot kiezen voor de eerste rijder, dat kan waarschijnlijk bij de eerste rotsband.
    Deel 3 - Optie B - Alternatieve lijn richting Innersåss. Ter plekke beoordelen, zw onoverzichtelijk, smal en steil.
    Deel 4 - Afdaling tot Laret. Erg makkelijk, niet stijl, langs de rivier. Maar let op! Steile wanden boven je (45 en steiler), met name na Blaktenboden. Opletten dus, snel reizen en proberen de minst exposed kant te kiezen (natte/droge lawaine risico). Abv llb en terrein tzt beoordelen, maar de noordzijde lijkt iets meer ruimte te bieden. Helemaal onderaan wellicht het pad op de noordzijde volgen. De zuidzijde wordt dan iig te steil.

Tot slot over de route: belangrijkste zaken zijn meertje als terraintrap en deel 3, oriëntatie, safetyspot en snel reizen ivm grote, lange wand. Evt optie 3B alleen met voldoende overzicht en vertrouwen.

Omstandigheden.
    Met een stufe 2 is dit te rijden, het blijft immers max 40. Onder bepaalde voorwaarden (gunstige helling, kleine groep, juiste afstand) ook met stufe 3 te doen, in het bijzonder ook omdat na deel 1 steile stukken te vermijden zijn. Helaas waarschijnlijk een illusie dat N-NO (deel 1) een gunstige helling is.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 7 november 2015 · 20:40
    @bertjebertje ik las het ook, heeft allebei voor en nadelen mi. Maar fijn terrein is het zeker!!

@poedertijn nu is het jou beurt 😉. Iedere foto, lijn, topo of lawinebericht voldoet icm de dagelijkse freeride vragen voldoet.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 8 november 2015 · 22:43
    Gisteren de hele dag op pad en nu net terug van lawine 2 theorie… dus even een quickie

O.k. we gaan dit keer naar Italië en wel naar het geliefde Monte Rosa gebied.
    In Staffal (Tschaval) pak je de stoeltjeslift naar de Colle Bettaforca. Boven kan je zowel linksom als rechtsom. We gaan rechtsom een klein stukje met de piste naar beneden en slaan snel linksaf, de piste af. Je komt dan vrij snel in een grote kom. Via het couloir rijd je automatisch richting het bos en via het bos weer terug naar de achterkant van het dorp.

Ook hier weer:
    - Werk de route uit en teken deze in op de kaart
    - Het is geen ingewikkelde route, maar wat kunnen instinkertjes zijn, waarom en bij welke stufe.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 8 november 2015 · 22:43
    oeps dubbel geplaatst dus deze maar gepoogd te deleten.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 8 november 2015 · 22:51
    Nice @poedertijn. Ik ben nu ff op surftrip, maar kom er op terug zodra ik thuis ben.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 8 november 2015 · 22:58
    @Niels Goed bezig! Veel plezier
  • 49
    Advanced
    49 op 9 november 2015 · 10:39
    @Poedertijn,
    gebruik jij de lokale poederbijbel?
    montagna bianca, ti amo
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 9 november 2015 · 10:51
    @49 Een oud boekie 😀
  • 49
    Advanced
    49 op 9 november 2015 · 11:18
    @Poedertijn, top, dan zeg ik niks! 😉
    montagna bianca, ti amo
  • evan
    Advanced
    evan op 9 november 2015 · 12:33
    Die is niet zo moeilijk, @Poedertijn. Ik ken alleen het onderste deel (Salza). Ik heb de kaarten er weer bijgepakt. Iemand anders mag de lijntjes erin tekenen. Er zijn volgens mij grofweg twee kansrijke routes.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 9 november 2015 · 13:45
    @evan 't was ook een quickie want ik had weinig bij de hand gisteren 😉
    Maar zie je nog eventuele aandachtspuntjes?
  • evan
    Advanced
    evan op 9 november 2015 · 15:32
    @Poedertijn, ik zou direct na het openen van de liften de rug via 2547 en 2477 op de kaart (links op het onderste plaatje) en dan richting de beek ten zuidoosten van Betlino versporen en in het bos aangekomen de beek volgen. Het begin van het deel in de bos is redelijk steil, maar ik verwacht daar weinig problemen.
    Dan zou ik mijn aandacht verleggen naar de rechte lijn tussen Bättforko en de beek over het convexje in het midden van het onderste plaatje (daar even opletten, want steiler dan 30 gr.) en vervolgens dezelfde route volgen langs de beek.
    Tenslotte zou ik het steilere deel tussen de twee eerste routes aanpakken, maar alleen bij een lage 3 of lager.
    De helling tussen de beek en de lift lijkt te steil, dus ik zou wel steeds richting de beek skiën.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 16 november 2015 · 23:01

Terrein/planning
    Deel 1 - Battforko - pal oost tot de eerste rotsband, vlak terrein. Doorgang zoeken.
    Deel 2 - Doorgang 30 - 35 graden, waarschijnlijk minder (gebaseerd op online kaart, nameten). Vrijwel zeker vielbefahren, bevestiging zoeken. Alternatief is om de rotsband heen, zuidelijke route.
    Deel 3 - Veld ono, vlakker dan 30 graden. Kom volgen tot volgende rotsband.
    Deel 4 - Couloir/rivierbedding. Onderste helft over ong 80hm ong 35 graden steil (gebaseerd op online kaart, nameten). Vrijwel zeker vielbefahren, bevestiging zoeken. Geen alternatief.
    Deel 5 - Bos door in zo richting, westelijk van de rivier blijven tot aan het dorp. Vrij vlak terrein.

Vrij simpele freerideroute qua oriëntatie en terrein. 2 rotsbanden en rivierbedding onderin als terreintraps, maar omgeven door vlak (minder dan 30gr) terrein, dus niet al te veel zorgen.

Met stufe 3 prima te doen, mits vielbefahren en/of hellingshoeken correct nagemeten. Dat lijkt vrijwel zeker, maar desondanks dubbelchecken.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro