Graag advies aankoop Freeride ski

• Doc
    Beginner
    Doc op 5 november 2015 路 10:09
    Hallo, wie heeft er advies voor mij, welke freeride ski ik moet kopen ? Ik ben 1,92 meter , 93 kg, 52 jaar en een beginnende freerider, dus ik zal niet meteen Mt. Elias in Alaska afscheuren 馃槈. Ik zoek een ski voor "on and off piste". Hij moet onder alle omstandigheden goed werken,maar ik wil er vooral lekker mee "floaten" als er poeder is. De ideale ski zou er denk ik als volgt uitzien: 1,85 -1,90 meter, waist 105-120 mm, fulltime rocker, of rocker-chamber-rocker, hoe dan ook vrij stijf, licht genoeg om een paar uur mee te toeren, radius circa 20 meter, flared tail of twin tip zodat ik in een "tight spot" ook ff naar achteren kan ski毛n. Heb op de Nederlandse markt de volgende kandidaten kunnen vinden: Atomic Ritual, Rossignol Super 7, Armada JJ (2.0), Volkl Shiro, Armada Norwalk, K 2 Annex 118. Heeft iemand suggesties ? Tx
    Steven.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 5 november 2015 路 10:57
    On piste en toeren met een full rocker is niet heel erg optimaal. Als het je enige paar ski's is en je eerste meer poeder georienteerde ski is waar je mee wil toeren dan zou ik zeker een ski nemen met camber en early rise. Ook met flat tails kan je wel een stukje achteruit traverseren.

Maar misschien kan je nog iets meer over jezelf vertellen dan lengte en gewicht.
    Ski ervaring? skistijl?
    Welke binding en schoenen ga je erbij gebruiken?
    Van welke ski kom je nu? Waarom een vrij stijve ski?
    Toerisski
  • Nathan91
    Tourist
    Nathan91 op 5 november 2015 路 11:06
    Hoi,

Ik heb 2 jaar geleden met een soort gelijke vraag gezeten. Ben zelf 1,94m rond de 100kg en ik wou een ski waar ik altijd en overal mee kon ski毛n. En ik heb toen na vele positieve verhalen op verschillende fora voor een Volkl Katana gekozen van 191cm (143-112-132) naar mijn mening de perfecte ski en voldoet volledig aan mijn verwachtingen je kan er gewoon overal mee vanaf knallen. Nu is het wel zo dat de originele (zware) katana niet meer gemaakt wordt en er alleen een v-werks (lichte) versie wordt gemaakt hier heb ik zelf geen ervaring mee. Maar ik denk dat het sowieso een fijne ski is om in je overweging mee te nemen. Op de Duitse webshops kan je meestal nog wel een overjarig model vinden voor een leuke prijs.

Nathan
    Nathan
  • johannes
    Beginner
    johannes op 5 november 2015 路 11:09
    Salomon rocker2 108, jj's of annex 118 zijn wel breed voor op de piste
  • Neluz
    Beginner
    Neluz op 5 november 2015 路 11:09
    Tijdens het lezen van jouw verhaal kwam bij mij gelijk de Armada TST in mij op. Hiermee kan je goed op de pistes carven maar wanneer er poeder is heb je voldoende float naast de piste. Daarbij is hij ook stijf genoeg voor stijle hellingen of harde sneeuwlagen en ook licht genoeg voor het toeren. De JJ is ook een top ski maar bij hard chargen/carven miste ik mijn tail vanwege de rocker aan de achterkant. De Norwalk is ook een mooie optie, vergelijkbaar met de TST alleen dan breder waardoor hij offpiste fijner te skien is maar op de piste wint de TST.
    Hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
  • Doc
    Beginner
    Doc op 5 november 2015 路 12:22
    On piste en toeren met een full rocker is niet heel erg optimaal. Als het je enige paar ski's is en je eerste meer poeder georienteerde ski is waar je mee wil toeren dan zou ik zeker een ski nemen met camber en early rise. Ook met flat tails kan je wel een stukje achteruit traverseren.

Maar misschien kan je nog iets meer over jezelf vertellen dan lengte en gewicht.
    Ski ervaring? skistijl?
    Van welke ski kom je nu? Waarom een vrij stijve ski? sanno op 5 nov 2015 10:57

Beste Sanno, dank voor je snelle reactie. Qua ervaring: heb nu 4 x powder hound gedaan, altijd met gids: 1 x Rockies, 3 x Alpen. Onder andere Delirium Dive, Terminator 2 (kicking horse), Valle Blanche, Mt Fort, Courmayeur. On piste houd ik van zwart, off piste ben ik soms nog wat onwennig, zeker als het steil en hard is. Sterker nog, ben vaak genoeg "skared shitless" geweest 馃槂. Maar als je eenmaal op die helling je bochtjes draait, valt het wel weer mee. Ik hoef i.i.g niet zo nodig aan touwen te hangen en > 45 graden 馃槈. Ik vind het prettig om op alle ondergronden te kunnen ski毛n. Wil graag een relatief stijve ski omdat ik een keer een hele slappe "flapper ski" had die op een ijzige double diamond volledig de controle kwijt raakte wat resulteerde in een forse valpartij.
    Steven.
  • Doc
    Beginner
    Doc op 5 november 2015 路 12:26

Ski ervaring? skistijl?
    Van welke ski kom je nu? Waarom een vrij stijve ski? sanno op 5 nov 2015 10:57

Oh ja, wil toer bindingen en heb Scarpa Freedom toer schoenen.
    Steven.
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 5 november 2015 路 12:35
    @sjsleeswijk als je geen slappe ski wil hebben zou ik iig niet voor de jj kiezen. Ik heb deze en vooral op hogere snelheden is deze wel wat slap wat ik zelf niet vervelend vindt. Wellicht kun je dan voor de AKJJ moet kiezen. Die is namelijk stijver. Ik ben zelf 1,85 en 93kg en ben overigens zeer tevreden met de JJ van 1,85.
  • kanski
    Elite
    kanski op 5 november 2015 路 12:49
    Licht voor toeren en toch stijf van opbouw en voldoende float! Denk aan de V枚lkl Katana V-works of V枚lkl BMT 109.

Salomon Q 105 ook een ideale ski voor het allround werk, of de Armada Kufo 108!

Je zou de Dynastar Mytic ook wel eens heel prettig kunnen vinden. Ging ook goed over de piste...

En voor het meer freeride gerichte werk is de Shiro van V枚lkl een allemansvriend! Maar er mee omhoog lopen is een beetje slopend, als je begrijpt wat ik bedoel!

Dan is een Liberty Double Helix een betere keuze.

Kijk anders ook bij;

https://www.wintersport.nl/skitest-off-piste

Er zijn vele tests online, ook hier via WePowder, of White magazine. Lees je in en kom terug met specifieke vragen over bepaalde ski's. Er zijn er hier altijd wel die zo'n ski ski毛n og geskied hebben.

Succes, Sander
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Doc
    Beginner
    Doc op 5 november 2015 路 12:52
    Mmm, die Armada TST ziet er idd erg leuk uit in de reviews.
    Steven.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 5 november 2015 路 13:04
    Volkl Mantra 105?

ik zou gezien je wensen idd wegblijven bij de slappere ski's en ook bij heel breed. 120 mm is te doen onpiste maar 120 mm en radius 20 meter is een combi die erg beperkend is plus dat je dan wel erg nadrukkelijk moet ski毛n om bochtjes te draaien. Ik heb zelf voor dit soort wensen een keuze gemaakt voor iets smaller De K2 Annex 98. in 90% van de gevallen is dat de beste keuze. Mantra was mijn 2e keus derde zou de Coomback zijn geweest. die laatste 2 zijn volgens mij 104 of 105 mm onder de voet en zou je in je overweging mee kunnen nemen. Beide we alleen directioneel.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Doc
    Beginner
    Doc op 5 november 2015 路 13:55
    Weet iemand hoe ik de ski tests van wepowder kan vinden. Heb de zoekfunctie geprobeerd maar de link werkt niet. Kan ook geen zoekfunctie in "forum-gear" vinden.
    Steven.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 5 november 2015 路 14:56
    controle vs float vs toerbaarheid. Ik zou niet breder gaan dan 110. Persoonlijk liever 100-105. Je levert wel wat in op float tov van bredere bakken, maar smallere skis zijn makkelijker op de kant te zetten en te houden en ook beter controleerbaar. Zeker als je er ook de piste mee op wilt.

Kijk even goed naar de suggesties van Kanski

of denk eens aan een G3 Zenoxide 105 in191 (een lichte carbon ski)
    http://ca-store.genuineguidegear.com/products/zenoxide-carbon-fusion-1...
    Toerisski
  • kanski
    Elite
    kanski op 5 november 2015 路 16:44
    @Arjen; waar is jullie online skitest gebleven?
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 5 november 2015 路 17:05
    @Kanski Die is niet meer. We moesten keuzes maken waar we onze tijd in zouden stoppen en de skitest is helaas gesneuveld, omdat deze niet veel bekeken werd in vergelijking met andere delen van de site.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Doc
    Beginner
    Doc op 5 november 2015 路 17:39
    Ok, guys, dank voor alle reacties en tips. Aan de hand daarvan heb ik de hele dag reviews gekeken, nog wat rond gebeld, en gekeken wat betaalbaar is en wat er zo ie zo te koop is in Nederland/Duitsland. Waarbij ik besef dat de ideale ski niet bestaat, en dat ik geen expert ben. In ieder geval: een "all round" toer en free ride ski die zich goed gedraagt on en off piste. Waarmee je kan carven en floaten. Niet te zwaar; waist 100-110 cm; lengte 180-190 cm; geen full rocker (rock; camber; rock); radius circa 20 meter; early rise van de tail voor achterwaartse traverse. Dan bestaat mijn top 3 uit:
    1) Atomic Ritual 2014 190 cm.
    2) Armada TST.
    3) K2 Annex 98.
    Ik hoor enorm graag wat jullie hier van vinden; of ervaring hebben.
    Vriendelijke groet,
    Steven.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 5 november 2015 路 19:46
    Check deze eens: https://shop.epictv.com/en/ski-100-109mm/atomic/automatic-102-2015... Voldoet volgens mij aan al je wensen.

Ik heb ze zelf met Dynafit Radical ST en zijn voor mij de (almost) one-quiver ski

Voor het geld kun je het al helemaal niet laten 馃槂
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 5 november 2015 路 20:11
    Ik heb 2 weken geleden de Annex 98 in 191 met Salomon STH2 16 voor 389 euro in huis gekregen.

Enige compromis voor jou is het gebrek aan rocker tail.
  • Doc
    Beginner
    Doc op 5 november 2015 路 22:58
    Check deze eens: https://shop.epictv.com/en/ski-100-109mm/atomic/automatic-102-2015... Voldoet volgens mij aan al je wensen.

Ik heb ze zelf met Dynafit Radical ST en zijn voor mij de (almost) one-quiver ski

Voor het geld kun je het al helemaal niet laten 馃槂 AlexSki op 5 nov 2015 19:46

Deze Atomic Automatic ziet er inderdaad ook goed uit in de reviews. Ten opzichte van de Atomic Ritual heeft ie misschien iets minder "body" ? : Ritual: 138, 103, 124. Automatic: 131, 103, 122. Maar of je daar in de praktijk iets van merkt ? Inderdaad lekker goedkoop, die Automatic.
    Steven.
  • Doc
    Beginner
    Doc op 5 november 2015 路 23:02
    Inderdaad prachtig overzicht op Blister, waarvoor dank Evan:

evan at 5 nov 2015 21:32
    Ik zou eens bij Blister te rade gaan. Die hebben recensies geschreven over al die ski's.
    http://blistergearreview.com/index-ski-reviews-sorted-by-type......
    Steven.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 6 november 2015 路 07:44
    @sjsleeswijkv2733

Misschien ligt het aan mij dat ik ondertussen al een paar jaar zit te kijken naar een Zenoxide, maar ik denk gebaseerd op je jouw beschrijving, dat het echt een prima ski voor je zou zijn. licht, stijf, all mountain inzetbaar. Zeker als ik de blister review lees en anders is het een goed uitgangspunt om verder te lezen.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/2015-2016-g3-zenoxide-carbon...
    Toerisski
  • Nathan91
    Tourist
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 6 november 2015 路 08:32
    @sjsleeswijkv2733 De Automatic heeft inderdaad iets minder 'body' dan de Ritual, maar als je er mee omhoog wil lopen, is dat juist winst. Als je vaker op de piste te vinden bent dan omhoog lopend, zou ik juist de Ritual overwegen. Ik kan me overigens voorstellen dat iemand beide ski's in zijn quiver heeft, maar dan wel de Automatic 117.
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • Doc
    Beginner
    Doc op 6 november 2015 路 22:27
    @sjsleeswijkv2733

Misschien ligt het aan mij dat ik ondertussen al een paar jaar zit te kijken naar een Zenoxide, maar ik denk gebaseerd op je jouw beschrijving, dat het echt een prima ski voor je zou zijn. licht, stijf, all mountain inzetbaar. Zeker als ik de blister review lees en anders is het een goed uitgangspunt om verder te lezen.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/2015-2016-g3-zenoxide-carbon... sanno op 6 nov 2015 07:44

De G3 Zenoxide ziet er echt heel interessant uit. Maar waar kan ik hem kopen ? Ik zoek me helemaal scheel op internet.......?!
    Steven.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 6 november 2015 路 23:08
    Telemark Pyrenees verkoopt G3. Dit model staat niet op de site maar wellicht kunnen ze toch leveren.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 6 november 2015 路 23:45
    Of je probeert het eerst 'es voordat je koopt.

http://www.newruns.nl/snowcountry-test-ride-2015-kaprun/...

Ik weet niet of er nog plek is btw.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Doc
    Beginner
    Doc op 7 november 2015 路 01:26
    Kaprun red ik helaas niet 馃槈. Ik kijk nu vooral op blue-tomato; snowcountry en sport-conrad.
    Zijn er nog meer goede sites in NL en/of duitsland voor skis ?
    Steven.
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 7 november 2015 路 17:56
    Sport-bittle.de, http://www.telemark-pyrenees.com, ispowder.nl, http://shop.epictv.com/ (niet per se goedkoop, maar ruim assortiment en goed chat-advies)
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 7 november 2015 路 20:11 Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 8 november 2015 路 16:59
    PM gestuurd
    Toerisski

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro