Kan iemand het licht aanzetten in de tunnel?

Kan iemand het licht aanzetten in de tunnel?

Het is weer de tijd van het jaar en ik zit wederom met een blessure thuis. Breuken, scheuren en kneuzingen. Ze lijken bij mij altijd in het najaar de kop op te steken. 4 jaar geleden brak ik mijn kuitbeen, 2 jaar geleden scheurde ik mijn enkelbanden en nu zijn mijn sleutelbeen en ribben aan de beurt. Naast het tijdstip in het jaar is er nog iets wat zich dan voordoet. Opvallend genoeg gaat bij flinke blessures aan mijn kant de sneeuwmachine voor de Alpen uit. Je zou bijna spreken van een statistisch verband. Ik zit nu bijna een week in de lappenmand en er is geen beweging te krijgen in de straalstroom die sneeuw richting de Alpen moet brengen. Weliswaar is er een kans dat vrijdag wat koude lucht en sneeuw tijdelijk (het oosten) van Oostenrijk bereikt, maar daarna is er een gerede kans dat het weer warm en droog wordt.

De weermodellen zijn kortom de donkere tunnel van hogedruk ingereden en daar is duister troef. Ongeveer het beeld dat ik nu heb van mijn blessure. Vanmiddag hoop ik wat extra scans te kunnen maken en dan een beeld te hebben van de behandeling en de tijd die ik nodig heb voor herstel. Wat licht in beide tunnels zou fijn. Voor jullie en voor mij. Want zware pijstillers zijn leuk voor een paar uur, maar ik heb nu wel zin in een snel herstel om daarna die eerste poederbochten te kunnen draaien.

Vuurrode kaarten
Vuurrode kaarten

Op naar Noorwegen?

Ondertussen kleuren de sneeuwkaarten voor Scandinavië rood, maar scroll je door naar het lijstje daaronder dan zie je direct de waarschuwing voor een te hoge sneeuwgrens. Dat zie je nog beter als je op een willekeurig gebied klikt. Dat is allemaal te wijten aan het komen en gaan van warmte- en koufronten. Het ene moment zakt het nulgradenniveau daardoor tot aan de laagste liften om een etmaal later alweer rond de hoogste liften te eindigen. De relatief warme golfstroom voor de kust compliceert het geheel. Het vuurrood op de kaarten is daarom vooralsnog enkele voor de hoogste toppen. Pas in het weekend daalt het nulgradenniveau substantieel als de jetstream verder naar het zuiden komt te liggen, maar de kans is groot dat deze na het weekend alweer klimt. Een goede week om de basis te leggen voor de hoogste toppen van Scandinavië kortom, maar nog veel te veel onzekerheden voor een poederalert.

Het is aan in de PNW
Het is aan in de PNW

Dan maar richting Noord Amerika?

De sneeuwkaarten voor de PNW (Pacific North West) kleuren helemaal rood. Ook hier spelen warm- en koufronten met de sneeuwgrens, maar een gebied als Whistler-Blackcomb heeft voldoende hoge toppen om continue poeder te zien de komende 6 dagen. Donderdag arriveert er weliswaar in eerste instantie een warmtefront met milde zuidwestelijke winden, maar in het weekend volgt alweer het koufront die sneeuw tot in het dorp brengt. Morgen meer details en dan volgt #PA2 voor Noord Amerika.

Ook de Canadese Rockies kriijgen de komende dagen hun portie. Ook daar eerst een hogere sneeuwgrens die in de loop van het weekend dan moet gaan dalen. De skigebieden in de US krijgen tussen vandaag en donderdag nog een pakje sneeuw, maar daar gaat tegen het weekend de temperatuur juist weer fors omhoog en is het wachten tot de jetstream weer een zuidelijkere koers oppakt.

Voorlopig heeft de PNW dus de beste kaarten en dat is opvallend, want er is toch sprake van een El Niño jaar. En zijn het niet juist de El Niño jaren waarin het in de PNW warmer en droger is? Een goede vraag. Morgen een uitgebreid artikel over El Niño en La Niña. Nu eerst de medische molen in.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AryenAuteur9 november 2015 · 12:05

Beterschap @@meteomorris. Wat heb je gedaan? Gevoetbald? Is ook een gevaarlijke sport. :) En is je sleutelbeen gebroken? K*t man! Ik hoop dat je voorspoedig herstelt.
Wel boffen dat de sneeuw nog even uitblijft dan. :D :(

Gevorderd
PoedertijnAuteur9 november 2015 · 12:12

Shit… beterschap! En dat nu je juist de conditie op peil wilt hebben/brengen. Sterkte en dat het maar snel geneest.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Elite
ErwinAuteur9 november 2015 · 12:26

Sterkte @@meteomorris! Ik hoop dat je snel en goed herstelt!!

Gevorderd
ffKnallenAuteur9 november 2015 · 12:49

Beterschap!! Heel zuur!

Beginner
RalfLinsAuteur9 november 2015 · 12:56

Beterschap Morris!

Life is short, ride a board!
Beginner
KendoAuteur9 november 2015 · 13:01

Kak, foute timing @meteomorris… Succes met herstel en revalidatie!
Het seizoen is nog lang gelukkig…

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Expert
ieismAuteur9 november 2015 · 13:02

Oh nee, niet weer! Sucks, sterkte. Gelukkig duurt de winter nog lang.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
ebboproAuteur9 november 2015 · 13:04

Ik hoop dat de scans van de dokter beter nieuws brengen dan die van jezelf ;-)
Bedankt voor de update en heel veel beterschap. Ik begin zo langzaamaan te dansen voor Noordalpen Centraal!

Expert
ieismAuteur9 november 2015 · 13:10

Als iedereen even wil sneeuwdansen, want dit schiet niet op zo. Maar dan weer niet zo hard dansen dat je een blessure oploopt natuurlijk, gewoon rustig dansen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
timreuterproAuteur9 november 2015 · 13:44

Balen zeg beterschap!

Freshpow
Gevorderd
BodoAuteur9 november 2015 · 13:45

@@meteomorris Gast! dat meen je niet! veel sterkte en een super snel herstel gewenst!

Gevorderd
EmmelAuteur9 november 2015 · 13:57

Heel erg veel sterkte en beterschap @@meteomorris, gelukkig is de winter nog lang :)!

Skiing combines outdoor fun with knocking down trees with your face.
Gevorderd
markindealpenAuteur9 november 2015 · 14:09

pff matig, Sterkte met herstel!

Beginner
RichardvRAuteur9 november 2015 · 14:28

Sterkte Morris.
Ik zit in hetzelfde schuitje, dus ik weet hoe het voelt. Ik denk maar zo: Je kunt beter nu geblesseerd raken dan over 2 maanden.

Ski good or eat wood
Gevorderd
AlexSkiAuteur9 november 2015 · 15:05

Oei, dat klinkt niet echt goed. Sterkte en beterschap.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
evanAuteur9 november 2015 · 15:17

Beterschap, Meteo!

Is er volgende week niet een lichtpuntje in de (Noord)Alpen?
In Roldal heeft het toch aardig gesneeuwd, maar het lijkt inderdaad niet koud.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14671.jpg?width=800 Ik had het er laatst over dat West-Kaukasus en Noordoost-Turkije wellicht interessant zijn bij een positieve NAO (http://wepowder.nl/forum/topic/212320) en het gaat daar (Lat: 40-44; Lon: 40) inderdaad ook sneeuwen, maar helaas alleen op grotere hoogte .
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14672.jpg?width=800 In Krasnaya Polyana regent het.

Beginner
HaagjeAuteur9 november 2015 · 15:33

Sterkte Morris.
Kick-off dan maar in de USA?

Beginner
AlexanderHurkAuteur9 november 2015 · 15:34

Beterschap, een spoedig herstel!

Riding on the edge!
Beginner
QmaartenQAuteur9 november 2015 · 16:41

Dat zuigt @@meteomorris
Maar de vorige keren is het ook weer goed gekomen voordat het echt los ging in de winter toch?
Sterkte ;-)

powpowwowjippiajippieee
Gevorderd
Willem2kAuteur9 november 2015 · 16:41

Pff, kak zeg.
Beterschap!

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
RoodbaardAuteur9 november 2015 · 16:46

Beterschap Morris !! maar ik hoop toch wel dat de dumps in de Alpen eerder komen dan de tijd die jij nodig hebt voor je herstel, Stay stoked !

AL
Gevorderd
alexsvwAuteur9 november 2015 · 17:22

Beterschap! Wezen mountainbiken?

Walking down a mountain is a waste of gravity
Beginner
CorDAuteur9 november 2015 · 17:59

Een geluk bij een ongeluk is dat er voorlopig toch geen sneeuw valt in de Alpen. Maar dat maakt de blessure niet minder erg. Heel veel sterke en beterschap!

Think with powder
Gevorderd
svenkproAuteur9 november 2015 · 20:49

Daarom lied je je rijden zaterdag en keek je niet zo blij (stond naast je voor t stoplicht

If in doubt, don't go out!
Beginner
ThijsLAuteur9 november 2015 · 21:51

Beterschap!

Gevorderd
DioAuteur9 november 2015 · 22:29

Beterschap boardbaas!

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
SPAMAuteur9 november 2015 · 22:51

Sterkte Maurice. Komende jaren in de aanloop naar de winter gewoon 3 maanden in je bed blijven liggen… Nah das niks voor jou.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
DutchessAuteur10 november 2015 · 11:38

Dat is shit! Was de FFF afterparty zo heftig?? Beterschap, en dan op tijd voor een paar dikke alerts. Het kan nog alle kanten op, voor je het weet slingert die jetstream een andere kant op en staan we in de poolkou met dito stormen…(doet een voorzichtig dansje)

(Het voelt hier in CH inderdaad meer aan als september dan november, ik typ dit met de ramen open, en afgelopen weekend ontbeten we buiten op het balkon!)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!