Flatland Split/tele/tourfest 2016

Flatland Split/tele/tourfest 2016

Als de eerste sneeuwvlokken je nog niet helemaal wakker hebben geschud, heeft het Freeride Film Festival dat ondertussen wel gedaan. Leuk om iedereen weer even te zien en de stoke weer een beetje te verhogen. Het seizoen is echt al begonnen, we hebben zelfs al een soort van in de sneeuw gestaan, en het is tijd voor plannen. Echte plannen.

Gooi in ieder geval 29 Januari tot 5 Februari alles uit je agenda, want je weet dat je dit jaar bij het Flatland Splitfest wil zijn. Omdat de voorgaande jaren altijd veel te snel uitverkocht waren hebben we wat meer plekken dit keer, maar wacht niet te lang want vol is vol.

Ondertussen bestaat een beetje de indruk dat het Splitfest alleen maar een beetje champagne drinken met vrienden, relaxed touren en diepe poeder rijden is en dat klopt ook. Prima mee te leven toch?

Vorig jaar was top, maar na drie dagen alweer terug was wel een beetje sip. Dus dat hebben we meteen maar veranderd. Je hebt nu vijf dagen om te touren. Zo heeft iedereen wat meer tijd om op zijn eigen tempo genoeg te rijden, en ook nog relaxed wat andere dingen te doen. Drie dagen was gewoon te kort, en je hoeft er maar één extra vakantiedag voor op te nemen. Ziekmelden reken ik ook goed.

Wat is er nog meer nieuw? We hebben gidsen dit jaar, maar je kan natuurlijk ook zelfstandig op pad als je voldoende ervaring hebt. Vorig jaar waren er toch relatief veel nieuwkomers, en ik ben niet de aangewezen persoon om die mee de backcountry in te nemen. Omdat we het Splitfest gevoel wel echt willen behouden hebben we erg ons best gedaan om gidsen te vinden waar ik zelf ook graag mee op pad zou willen. Het idee is niet dat je blind achter de gids aan loopt, maar dat we je de skills bijbrengen om later zelfstandig te gaan touren.

Dr. Erwin Heeres komt mee, maar zijn groep zat al vrij snel vol. Dus hebben we Bas Elhorst zo ver gekregen dat hij de tweede groep wil gidsen. Bas is dope, Bas is de man. Maar er zijn nog maar 5 plekken in zijn splitboard groep dus niet te lang twijfelen met boeken.

En we zijn al een tijdje achter de schermen bezig het wePowder telemark weekend en Splitfest samen te voegen. Ik ben deze zomer al een paar keer (tevergeefs) op telemark ski’s in de weer geweest, en ga dit jaar proberen mijn eerste telemark bochten in de poeder te maken. De gids voor de Telemarkers is Erik van der Pol, zelf ook telemarker natuurlijk. Wat kan je als telemarker dan verwachten? Lol. Het idee is natuurlijk dat jullie zelfstandig of met gids de backcountry in gaan. Voor de telemarker die nog niet zo veel tour of poeder ervaring heeft willen we de eerste dag gebruiken om daar aan te werken.

De overige vier dagen kunnen de beginnende tele-tourders met een gids op pad, en de cracks zelfstandig touren. En geloof mij, er staan wat pareltjes van tourgebieden op de kaart.

De locatie van dit jaar is zo cool, dat ik me nu al zorgen maak hoe we dat het jaar erna moeten overtreffen. We verblijven in een oud Kurhaus diep in een sprookjes vallei in Zwitserland. Ik kan er een heel verhaal over houden, maar het beste kan je gewoon mee gaan en het zelf meemaken. Het is bijzonder, trust me.

Als je nog nooit op een Splitboard of tourski’s hebt gestaan is dat des te meer reden om mee te gaan. Als je nog nooit verder dan een steenworp van de piste bent geweest ook. Durf te leven, geef gewoon eerlijk toe dat je mee wil. Ik zal jullie meteen helpen met een aantal veel gehoorde excuses om niet mee te gaan, dan hebben we dat meteen gehad:

  • Ik durf niet, heb nog nooit getourd (perfect, dan kan je dat nu mooi leren)
  • Ik ben blut (Maar wel nieuwe gear kopen? Schande, ga iets doen!)
  • Ik mag niet van mijn vrouw (I hear ya, maar wie is er eigenlijk de baas?)
  • Ik heb net een baby/hond/nieuw huis (Dan heb je wel behoefte aan wat rust)
  • Ik heb dan al een trip, misschien. (Die gaat niet door, want die ga je afzeggen)
  • Te druk op mijn werk (Wie niet, ziekmelden mag)
  • Ik heb een hernia of gebroken rug/knie/been. (Beterschap!)
  • Ik ga liever met mijn vrienden touren. (Ik ook, maar die gaan allemaal naar het Splitfest)

Dan nog even praktisch. Wij geloven niet in met twintig auto’s heen en weer naar de Alpen rijden, freeriders denken aan hun carbon footprint en dat moet dus slimmer. Bovendien kan je het hotel niet eens met je eigen auto bereiken in de winter. Dus we hebben de beschikking over een luxe touring bus die op en neer naar Utrecht gaat rijden. Speciaal voor ons gaat de bus s’nachts rijden, zodat we feitelijk twee extra dagen hebben. Je kan gewoon lekker slapen in de bus, want je hoeft dus zelf niet te rijden.

Wat wil je nog meer weten? Niks denk ik. Maar er staat nog veel meer informatie op onze site. Daar kan je meteen boeken. En je kan gewoon al je vragen hier stellen en dan geef ik meteen antwoord.

Wie zijn er allemaal al bij dit jaar?

Ivar

ieism

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur9 november 2015 · 15:02

@@ieism De tourskiers blijven een beetje achter helaas :-( Mag ik hier uit opmaken (voorbarig) dat er geen skigids mee gaat?

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
markindealpenAuteur9 november 2015 · 15:05

woehoe zin in! (al maanden overigens) is het al eind januari?!!!

Gevorderd
PoedertijnAuteur9 november 2015 · 15:24

Yeeeeej… ik ga mee!

My drug is white powder. Deep, white powder.
Beginner
BazzAuteur9 november 2015 · 15:35

Alleen al het lezen van het stukkie geeft absurd veel stoke.

Gevorderd
Willem2kAuteur9 november 2015 · 15:51

Iedere keer anders, iedere keer awesome.
Ik ben weer van de partij! :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
SportGillieproAuteur9 november 2015 · 16:42

AANWEZIG!!!

Live to ride, ride to live
Expert
ieismAuteur9 november 2015 · 16:54

@@AlexSki Zoals het er nu uitziet niet inderdaad.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
SamSamAuteur9 november 2015 · 18:20

Dat ziet er heeeel vet uit, chapeau!

Beginner
IngmarAuteur9 november 2015 · 21:46

Te gek! Klinkt als op mijn lijf geschreven, alleen denkt mijn lijf daar helaas anders over! Geniet er van, ben nu al benieuwd naar de verhalen!

Toerist
w00terAuteur9 november 2015 · 23:27

Hoeveel telemarkers hebben zich al ingeschreven?

Het gaat beter als je denkt.
Expert
ieismAuteur9 november 2015 · 23:46

@@w00ter Ik geloof vier nu zeker, maar uiteindelijk verwacht ik er een stuk of 10. Moet ik al een paar demo latten voor je gaan regelen?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
w00terAuteur10 november 2015 · 08:55

@@ieism : Dat zijn er dan nu ‘Ik geloof vijf nu zeker’.
Ik weet dat Mark v. O meewil/gaat. Ene Pieter ook en naar verluidt neemt hij nog 2 vrienden mee.
Als een vriend van mij eruit is met zijn ouders, dan gaat hij ook nog mee (als er nog plaats is).

Demolatten? Zoals je weet doe ik het met mijn K2 Waybacks :) Maar extra materiaal met NTN bindingen is altijd welkom!

Nu maar eens straf aan de conditie werken. Dat gaat nog wat worden.

Het gaat beter als je denkt.
Expert
ieismAuteur10 november 2015 · 09:19

@@w00ter We gaan op de NKBV bergsportdag even met Wil van telemarkshop.nl kletsen, misschien kan hij wat regelen. De ski’s dan, de conditie moet je zelf doen. :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
DutchessAuteur10 november 2015 · 12:33

Jawel, jawel, jawel, jawel! Ben erbij!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
willemien_wAuteur10 november 2015 · 13:48

Nog maar 80 nachtjes slapen en dan mogen we!

Gevorderd
SportGillieproAuteur10 november 2015 · 13:56

Nog maar 80 nachtjes slapen en dan mogen we!

willemien_w op 10 nov 2015 13:48

… LOL

Live to ride, ride to live
Gevorderd
coenAuteur10 november 2015 · 14:28

Super leuk initiatief dit! Mooie locatie ook, volgens mij stond dit kasteeltje onlangs ook in de **********;)

Earn your turns...
Gevorderd
PoedertijnAuteur10 november 2015 · 14:39

@@coen Sssssst! Hou 't geheim hè ;-)

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
coenAuteur10 november 2015 · 14:56

@@Poedertijn ik zeg niks…;)

Earn your turns...
Expert
ieismAuteur10 november 2015 · 22:25

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14719.jpg?width=800

Hey, opeens zijn de telemarkers met een inhaalslag bezig!

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
rdrckAuteur11 november 2015 · 16:27

Super leuk initiatief dit! Mooie locatie ook, volgens mij stond dit kasteeltje onlangs ook in de **********;)

coen op 10 nov 2015 14:28

ja daar herken ik het ook aan ;) maar ik zal niets verklappen. Super plek!

Gevorderd
vlokfeestAuteur11 november 2015 · 20:17

Wat is dat eigenlijk voor soort? Die telemarkers? Moeten we als splitters nog ergens rekening mee houden?

Gevorderd
markindealpenAuteur11 november 2015 · 20:39

@@josvboxtel Ik heb alleen ervaring met Russische telemarkers, dus kan er weinig over. Vond ze nogal onverstaanbaar. Maar weet niet of dat voor de hele soort geldt ;)

Expert
ieismAuteur11 november 2015 · 20:44

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/12894.jpg?width=640

Ik had deze al een keer gemaakt om het allemaal een beetje duidelijk te maken. Telemarkers zijn heel lief, je hoeft nergens bang voor te zijn.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
vlokfeestAuteur11 november 2015 · 20:54

Verhelderend! Ben benieuwd hoe het plaatje er na het splitfest uit ziet!

Expert
ERESAuteur12 november 2015 · 14:17

twijfel twijfel… Het klinkt zo gaaf (en ziet er puik georganiseerd uit) maar laat 2 dagen eerder wel alle verstandskiezen verwijderen (scheelt weer gewicht bij t skinnen :D )… :(

Gevorderd
AlexSkiAuteur12 november 2015 · 14:46

twijfel twijfel… Het klinkt zo gaaf (en ziet er puik georganiseerd uit) maar laat 2 dagen eerder wel alle verstandskiezen verwijderen (scheelt weer gewicht bij t skinnen :D )… :(

rollie op 12 nov 2015 14:17


Gewoon doen anders voel ik me zo’n etnische minderheid :-)

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
Willem2kAuteur12 november 2015 · 15:38

twijfel twijfel… Het klinkt zo gaaf (en ziet er puik georganiseerd uit) maar laat 2 dagen eerder wel alle verstandskiezen verwijderen (scheelt weer gewicht bij t skinnen :D )… :(

rollie op 12 nov 2015 14:17

Glaasje champagne extra en dan voel je er niks meer van toch? ;)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
ardtAuteur12 november 2015 · 15:49

Wat een verhaal! Ik heb nog nooit gesplit maar geen van de excuses was van toepassing. Dus ik heb me maar ingeschreven.

Gevorderd
PoedertijnAuteur12 november 2015 · 16:06

+1 voor ardt! Reken maar dat je het leuk gaat vinden en er een goed verhaal aan over houdt.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!