EHBBO-kit in de winter

EHBBO-kit in de winter

Het is een veelbesproken onderwerp: wat hoort er in een EHBO-kit thuis wanneer je de bergen in trekt? Wie op internet zoekt, vindt een veelvoud aan lijstjes. (bijvoorbeeld die van de ICAR of Walter Treibel. Er zijn net zoveel meningen over de EHBO-kit als er medici zijn. Mijn visie is dat een EHBO-kit persoonlijk is en dat ieder voor zichzelf een ideale inhoud moet samenstellen, aangepast op persoonlijke voorkeuren, mate van getraindheid, aard van de sport, mate van geïsoleerdheid en jaargetijde.

Als basis kan je een kit nemen van bijvoorbeeld Care Plus of Adventure Medical Kits. Naar smaak artikelen eruit halen of toevoegen.

Naast dat een EHBO-kit steeds kleiner wordt naarmate je ervaring en getraindheid toenemen, focus ik me hier echt op eerste hulp bij ongelukken. Het verzorgen van een blaar, keelpijn, een muggebult of wat te doen bij diarhee versta ik hier niet onder. Last but not least: voorkomen is beter dan genezen en warm blijven is makkelijker dan warm worden. Wie goed voorbereid, goed getraind, goed gevoed, goed gehydrateerd, goed gemutst en goed uitgerust op pad gaat, verkleint de kans dat een EHBO-kit überhaupt nodig is.

Mijn persoonlijke EHBO-kit / noodpakket voor dagtochten in de winter in Europa bestaat momenteel uit:

Wondverzorging:

  • Een all-in-one wonddrukverband.
  • Hechtstrips.
  • Driekante doek (ook inzetbaar voor patient-transport).
  • Paar voorgeknipte pleisters.
  • Rolletje sporttape.

Spalken:

  • Een Sam Splint voor gebroken onderarm of enkel.
  • Voor de overige breuken, luxaties en verstuikingen: een rol plastic keukenfolie. Zie voor meer informatie deze post.

Onderkoeling:

  • Twee reddingsdekens van het sterke soort. De “normale” alu dekentjes gaan snel stuk. Zie voor meer informatie deze post.

In de winter zijn een bivakzak (of beter nog: een Blizzard Bag, een chemische warmer en een thermosfles gevuld met warme, zoete thee onmisbaar. Deze materialen zijn uitermate handig wanneer je voor een onderkoeld persoon een Hypothermia wrap (ook wel Hiblerpackung genoemd) wil maken.

Medicamenten:
Ibuprofen, Arcoxia (voor de matige pijnbestrijding) en Oxynorm (voor de zwaardere pijnbestrijding).

Diamox, Nifedipine en Dexamethason (Hoogteziekte-medicatie). Alleen noodzakelijk als je langere tijd boven pak ‘m beet 3000 meter verblijft.

Overigen:

  • Beademingsmaskertje (kiss of life)
  • Multitool.
  • Mini hoofdlampje.
  • Stukje duct tape om skistok gewikkeld.
  • Opgeladen mobiele telefoon met lokale alarmnummer geprogrammeerd en apps geïnstalleerd.

Opmerking 1:
Bovenstaande lijst is wat ik persoonlijk meeneem, niet perse wat ik anderen adviseer. Neem voor de artikelen en medicijnen waarvoor je een recept nodig hebt altijd contact op met een arts!! Wanneer je je huisarts uitlegt waarvoor je de materialen en medicijnen nodig hebt (je bent langere tijd in de bergen, zonder betrouwbare en of snelle medische hulp van buitenaf) is mijn ervaring dat je vaak een recept krijgt voorgeschreven.

Opmerking 2:
Uiteraard heeft het meenemen van deze materialen alleen nut als je ook weet hoe, wanneer en waarom je ze gebruikt. Informatie vergaren op internet en boekjes lezen helpt zeker, maar is niet voldoende om in een echt noodgeval daadkrachtig hulp te verlenen. Volg een BLS en/of EHBO-cursus, idealerwijze eentje die zich speciaal richt op EHBBO. Hieronder een video-impressie van een wintercursus bij het Alpine Rescue Center van reddingsdienst Air Zermatt.

MennoBoermans
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!