Toerskiers + splitboards samen op pad

• florider
    Advanced
    florider op 11 november 2015 路 16:49
    We gaan met een groepje van 6 toerskien dit voorjaar en we hebben twee splitboarders in ons gezelschap. We zijn allemaal beginners maar wel in heel goede conditie. Beide splitboarders hebben nog nooit gesplitboard.

Nu heeft onze gids best een uitdagende tocht uitgezet en vragen we ons af of het niet een stuk zwaarder is om met een splitboard op pad te gaan dan met toerskies - dwz we zijn bang dat de splitboarders halverwege de week niet meer kunnen.

Ervaringen iemand?
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 11 november 2015 路 16:57
    Als de tour ski毛rs wel tour ervaring hebben en de boarders niet, zal het de splitboarders wel zwaarder vallen.
    En dan heb je nog route keuze: Veel traverseren is voor splitters gewoonweg lastiger.
    Maar ze kunnen nog bijna een half jaar trainen 馃槂
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 11 november 2015 路 17:03
    Als jullie allemaal beginners zijn zal het denk ik wel los lopen.
    Gewoon een beetje lief zijn voor elkaar. 馃槂

*kuche*En laat die haastige ski毛rs maar vast een spoortje stampen.*uche*
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • dick
    Advanced
    dick op 11 november 2015 路 20:37
    wat is de route? en hoeveel hoogtemeters per dag?
    --
  • Reinier
    Advanced
    Reinier op 11 november 2015 路 21:06
    Veel traverseren is inderdaad niet ideaal voor splitters. En vlakke stukken omlaag is ook niet lekker (skiers kunnen nog prikken en 'schaatsen'. En laat inderdaad de sterkte skier het spoor leggen. En hopenlijk hebben de skiers ook wat bredere skis en lopen ze wat breder, anders moet de splitter het spoor elke keer iets 'uitlopen'
    Maar vooral genieten en lekker met elkaar op pad zijn. In de bergen ben je op elkaar aangewezen.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 11 november 2015 路 21:08
    Had een heel verhaal getypt maar het ging mis met posten 馃槥

Ik ga als splitboarder altijd op pad met tourskiers en dat gaat prima. Er is geen merkbaar verschil. In de diepe poeder denk ik zelfs een klein voordeel voor de splitters

Wat markindealpen zegt klopt wel dat je iets eerder je crampons onder moet binden op een stijle wand omdat je je staalkanten er net iets minder goed in kunt zetten als bij hardboots.

Als je in een groep loopt wissel dan goed af. Laat de snelle niet altijd vooraan lopen. Het is namelijk demotiverend om altijd maar achter aan te lopen. Neem voldoende korte pauzes.
    Beter dan een lange pauze. (Je koelt anders te veel af). Als je pauzeert doe dan het best voor een stijle klim zodat je weer snel warm wordt .

Spreek van te voren af dat als een iemand niet meer kan de hele groep omdraait.

Maak geen lange tocht (>10km). In de bergen lopen is iets anders dan hardlopen en wandelen.
    Traplopen is een goede oefening 馃槂

Kies een route die niet te veel op en neer gaat qua hoogte. Dit is namelijk niet relaxed voor splitboarders 馃槂

Succes
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 11 november 2015 路 22:37
    Opzich goede ervaringen mee als skier onderweg met splitboarders, 1 tip: vergeet geen ducktape mee te nemen馃槂
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • waingro
    Advanced
    waingro op 13 november 2015 路 14:27
    In aanvulling op mijn vorig bericht.

Ik kwam toevallig dit artikel tegen:

http://www.frozenlines.com/blog/kantengrip-bij-splitboarden/...

De tip om een band om je highback te doen voor meer kantengrip bij het traverseren kende ik nog niet.
    Ik ga het zeker een keer uitproberen. Natuurlijk kun je ook die ducktape van @Vinnie hiervoor gebruiken 馃槂
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 13 november 2015 路 14:46
    In aanvulling op mijn vorig bericht.

Ik kwam toevallig dit artikel tegen:

http://www.frozenlines.com/blog/kantengrip-bij-splitboarden/...

De tip om een band om je highback te doen voor meer kantengrip bij het traverseren kende ik nog niet.
    Ik ga het zeker een keer uitproberen. Natuurlijk kun je ook die ducktape van @Vinnie hiervoor gebruiken 馃槂 waingro op 13 nov 2015 14:27

Volgens mij heb ik daar (bij splitfest?) ook wel eens iemand mee in de weer gezien. Ik weet alleen ff niet meer wie dat was.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 13 november 2015 路 15:13
    Spark heeft zgn "strappy straps" hiervoor, losse straps speciaal bedacht voor dit doel. Ook kan je de straps van toerski schoenen gebruiken (bv die van je ski毛nde tochtgenootjes inpikken) 馃構 Ook bestaan dr inmiddels "heel lockers" om t ski/skaten in split modus makkelijker te maken (maar tele-splitski is natuurlijk helemaal de bom)
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 13 november 2015 路 15:23
    Standaard heb je dit soort straps toch ook bij je?

Of anders je toerskivriendjes?
    Werkt dat niet?
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 13 november 2015 路 15:27
    Bij karakoram heet het flex-lock http://www.splitboardbindings.com/products/flex-lock/...
    Dit is ook wel zelf te maken lijkt me!
    Riding on the edge!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro