De winter komt er weer aan en ieder jaar ben ik in deze periode bang. Bang voor wat komen gaat, bang voor me zelf en bang voor telefoontjes die ik liever niet heb. Freeriden is een risico sport en geen fun sport heb ik de afgelopen jaren op pijnlijke manieren mogen ervaren. Maar ik heb er ook intense momenten van vreugde mee beleefd.
Freeriden betekent vrijheid, maar ook het nemen van je verantwoordelijkheid. Naar je zelf en naar anderen toe. Ieder jaar weer vernieuw en fris ik mijn kennis op. Na iedere dag kijk ik terug en probeer ik weer te leren. En ondanks dat ik in al die jaren veel heb geleerd, heb ik vooral ook geleerd dat we heel veel nog niet weten.
Een risico sport begint met risico management maar bovenal met zelfreflectie. Wat weet ik wel en wat niet. En ieder jaar weer, of beter meer word ik overrompeld door datgene wat ik niet weet. Na al die jaren in de sneeuw te hebben gestaan moet ik concluderen dat ik veel niet weet. Of beter, dat we met z'n allen heel veel nog niet weten. En dat beangstigt me soms. Met m'n poederbroeder Haas heb ik regelmatig gespreken hierover. Waarom doen we bepaalde dingen niet meer in bepaalde maanden van de winter? Maar waarom deden we ze eerst wel?
Ik heb reflecterend op mijn poederbestaan regelmatig domme dingen gedaan. Van die acties waar ik hier op het forum voor afgefakkeld zou worden. Als we het over pannekoeken hebben, dan ben ik er zeker een (geweest). Soms zat het tegen, vaak zat het mee zal ik maar zeggen. Ik heb me regelmatig een geweldig goede freerider gewaand als ik weer eens iets extreems deed. Nu kies ik mijn momenten en lijken ze intenser dan ooit.
Want nog steeds ga ik met kriebels in mijn buik naar de Alpen. Voor die ene bocht. Samen met vrienden. Met meer angst, maar zeker niet met minder plezier.
Pluk de winter