Livigno: beste freeride gebied van Italië

Livigno: beste freeride gebied van Italië

Vorig seizoen waren we in het Italiaanse Livigno om beelden te schieten voor de wePowder Safety Academy. Eén van de redenen dat we in Livigno terecht zijn gekomen was het zeer progressieve beleid op het gebied van freeriden. Dat is weleens anders geweest (zo was freeriden in Livigno lange tijd verboden wanneer het lawinegevaar drie of hoger was en ook in de rest van Italië blijft het bij vlagen onduidelijk waar je als freerider rekening mee moet houden ), maar het roer is een tijdje geleden in Livigno volledig omgegaan. Het gaat nu om informeren in plaats van verbieden.

Beste freeridegebied

Twee jaar geleden zei ik al tegen Fabiano Monti van het Livigno Freeride Project dat ze op deze manier een voorbeeld voor andere gebieden in de Alpen zijn. En dat heeft inmiddels navolging gekregen. Op de 'Skipass Modena, een grote beurs in Italië, is Livigno uitgeroepen tot ‘beste freeridegebied van Italië’.

Eigen lawineberichten

Het feit dat ze hun eigen lawinebericht schrijven, helemaal gericht op Livigno (ook in het Engels), ze iedere week inloopavonden houden waar je meer te weten kunt komen over lawineveiligheid, diverse checkpoints in het gebied hebben staan waar skiërs en snowboarders geïnformeerd worden en dat ze in januari een Freeride Festival (van vier dagen) organiseren draagt daar zeker aan bij. Oh, en hét telemark-event La Skieda viel ook nog in de prijzen.

Diepe en droge pow in de bossen van Livigno
Diepe en droge pow in de bossen van Livigno

Inspiratie?

Laten we hopen dat deze erkenning voor Livigno ook andere Italiaanse skigebieden zal inspireren om meer met freeriden te doen. Wij gaan dit seizoen nog eens terug naar Livigno. Om een aantal van die fijne freeride routes te rijden, maar hopelijk ook om eens te toeren op de hellingen rondom het geskied.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
49Auteur13 november 2015 · 11:04

supernice, -almost- like paradise
;)

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
AlexSkiAuteur13 november 2015 · 11:09

Ik zit er tijdens de kerstweek met family en friends. 2 jaar geleden dumpen als een malle. Hopen dat er dit jaar weer iets magisch gebeurt :-)

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14741.jpg?width=800

When life gets too complicated.... SKI
Toerist
w00terAuteur13 november 2015 · 13:18

Ik plan naar het telemark event daar te gaan. Zal mijn eerste keer worden maar ik heb begrepen dat het echt heel erg leuk is!

Het gaat beter als je denkt.
Expert
MickeydeHaasAuteur13 november 2015 · 17:09

Misschien dan toch maar eens Klosters verlaten voor wat Italiaanse poeder… @@bertjebertje

One step at a time.
Elite
SvenD'HaeseleerAuteur15 november 2015 · 00:37

Heb er skibum Grim opgezocht samen met Fritzz toen we eens een 7u rijden te lange goeiedag kwamen zeggen vanuit LG 2 winters geleden. Mogelijkheden blijven toch beperkt in vergelijking met Allagna en de Monte Rosa en Sulda om te claimen op de eerste plaats te lande te staan. Om niet te spreken van bepaalde geheimtips van Koen (DJFistel). Zeker het een en ander te vinden maar no way nr1. Valt ook tegen in ski alpinisme in situ zelve.

Gevorderd
evanAuteur15 november 2015 · 14:57

Wellicht hanteren ze andere criteria dan jij, @@Sven D’Haeseleer.

Gevorderd
bertjebertjeAuteur15 november 2015 · 18:02

@@MickeydeHaas, heb je het niet gehoord dan, deze winter wordt alleen maar noordstau…;)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!