De terugkeer van de winter: deel III

De terugkeer van de winter: deel III

Hoe staat het met de drie lichtpunten? Komt de winter er aan of wordt het tijd om een ticket te boeken naar Noord Amerika of Scandinavië? Wat waren ook alweer die drie lichtpunten?

  • het wordt kouder
  • de NAO index wordt minder positief
  • en de straalstroom kruipt richting het zuiden

En die drie lichtpunten gelden nog steeds. Eens even kijken. Ik heb weer een punt in de Alpen gekozen en het wordt onmiskenbaar kouder, maar wie goed kijkt ziet dat het nog steeds te warm is voor de tijd van het jaar. Geluk schieten de neerslagparameters ook weer uit en kunnen we sneeuw in het hooggebergte tegemoet gaan zien. Overigens zou flinke regen tussendoor ook geen kwaad kunnen. Van toerskiers hoor ik dat de sneeuwvelden op noordhellingen regelmaat een whoem geluid laten horen. Een teken dat een suikerlaag zich aan het ontwikkelen is die problemen kan gaan opleveren bij verdere sneeuwval. Sterker nog. Hoe dun het sneeuwdek nu nog is, het is al opletten geblazen. Met de komst van de winter komt ook weer de komst van het lawine seizoen. En droogte of niet, de sneeuwrijke oktober en september maanden eistten al 9 dodelijke slachtoffers. En nu het zo droog is en het wachten is op de sneeuw, is dit een goed moment om je kennis weer op te frissen en (weer eens) door de Safety Academy te bladeren.

Iets(je) kouder en eindelijk weer neerslag
Iets(je) kouder en eindelijk weer neerslag

De tweede parameter is de NAO index. Wanneer deze erg positief is wordt alles op Noorwegen afgevuurd. Nu deze minder positief wordt is dat het signaal dat stormdepressies een zuidelijkere koers gaan volgen en ook de Alpen op hun pad gaan meenemen.

De NAO index daalt
De NAO index daalt

De derde parameter is de straalstroom. Nog even samenvattend: de straalstroom (jetstream) markeert de grens tussen koude lucht in het noorden en warme lucht in het zuiden. Daarnaast is de jetstream ook de geleiderail waarover depressies richting Europa koersen. Als een straalstroom dan ver boven de Alpen ligt, dan liggen de Alpen niet alleen in de warme lucht, maar koersen depressies ook ver ten noorden van de Alpen langs. Gelukkig zakt deze naar het zuiden en komen de Alpen vaker in het pad van de depressies te liggen en loert de koude lucht op een inval.

De straalstroom zakt
De straalstroom zakt

Wanneer moet het gaan gebeuren?

Denk nu niet direct dat je moet gaan waxen, een piepercheck doen etc… maar de verandering start zo midden volgende week. Dan hebben we er bijna 3 weken van droogte op zitten in de Alpen. Het is nu ook niet zo dat de winter direct zijn entree doet. Het wordt ronduit kwakkelweer met warme en koude periodes, veel wind en van tijd tot tijd veel neerslag. Een prima periode voor het hooggebergte dus, want daar is de sneeuw broodnodig. Voorlopig geen poeder in de Alpen dus. Kun je zo lang niet wachten, dan is Noorwegen een serieus alternatief aan het worden. Het wordt kouder en komt sneeuw en het topje van Røldal ziet er al goed uit. En kijk je naar de sneeuwkaarten van Scandinavië dan begint het te kriebelen.

Røldal gisterochtend
Røldal gisterochtend

Nog pijnlijker zijn de sneeuwkaarten van Noord Amerika. Donderdag en vrijdag ligt de sneeuwgrens nog te hoog, maar vanaf zaterdag knalt de koude lucht er in. Volgende week wordt een powder week in Noord Amerika en ik verwacht dit weekend nog #PA3 te lanceren. Waarmee het 3-1 staat voor Noord Amerika.

Zondag ben ik er weer met dan een verdere analyse wanneer de winter komen gaat.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
w00terAuteur13 november 2015 · 10:19

Ouch. Over twee weken een dikke laag sneeuw verwachten in Val Thorens (opening van het seizoen) is onwaarschijnlijk als ik het zo hoor. Of is dat een termijn die te ver weg ligt om iets zinnigs over te zeggen?

Het gaat beter als je denkt.
Beginner
HaagjeAuteur13 november 2015 · 10:26

Dus ik moet een ticket USA boeken voor de kick-off? Prima :)

Het schiet nog niet echt op dit seizoen

Elite
kanskiAuteur13 november 2015 · 11:48

Hoe dan ook… ik vertrek naar Stubai voor 18 dagen!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
meteomorrisAuteur13 november 2015 · 12:01

@@Haagje @@w00ter het is pas 13 november. In 2-4 weken tijd kan veel gebeuren. Zie wat er nu gebeurt in Noord Amerika. @@kanski, veel plezier.

powfinder.com
Gevorderd
kurtAuteur13 november 2015 · 12:12

Dan is het dus tijd voor concentratie (en) OF champagne!? uit betrouwbare bron: “in opperste concentratie de straalstroom te kunnen verleggen. Ik heb ook wel eens gehoord dat als je hem in de isobar tegenkomt en hem helemaal volgiet met champagne, er een spontaan genua-laag ontstaat. Let it snow.”

we wachten af en houden de modellen vol verwachting in de gaten, wie weet brengt de Sint wat mee!

live to ski another day
Gevorderd
AryenAuteur13 november 2015 · 12:59

Wel elke dag dan ff een sneeuwdansje doen graag, @@kanski. Ik ben er ook 't weekend van 27-29 nov. :) Veel plezier in ieder geval.

Beginner
HaagjeAuteur13 november 2015 · 13:37

@@meteomorris, klopt dat er nog tijd is. Maar het is wel fijn als er als iets van een base ligt. Het is nu nog rond de 15 graden op de meeste plekken.
Maar ja, we zien wel wat alle sneeuwdansjes ons opleveren :)

Gevorderd
RoelaanoAuteur13 november 2015 · 14:37

@@kanski , ga je aan je quadcork 1620 werken?

Expert
meteomorrisAuteur13 november 2015 · 16:09

Volgens de laatste runs start 22 november de winter in de Alpen… 4e lichtpuntje is gevonden
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14746.jpg?width=800

@@kanski dan krijg je wat vers in Stubai. @@Haagje @@w00ter zondag een nieuwe update @@Aryen met je neus in de boter/poeder?

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur13 november 2015 · 16:31

@@meteomorris Zoals het een waar zondagskind betaamt. :D

Gevorderd
49Auteur14 november 2015 · 09:49

gewoon een mooi plaatje dat ik vandaag tegen kwam, om in de stemming te bijven!\

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14757.jpg?width=800

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur14 november 2015 · 14:58

@@49, dat is zeker een mooi plaatje en de meeste modellen gaan er in mee. Rond de 21e-22e moet het gaan gebeuren. Dan is het al 24 dagen droog in de Alpen.

powfinder.com
Expert
BSSKI.chAuteur14 november 2015 · 16:44

Oh ja bitte!! We hadden hier (Fusch a.d. Glocknersstr./Zell am See) zelfs een grote bosbrand… het is erg droog… Ziet er goed uit voor volgende week, eindelijk winter?!

Gevorderd
evanAuteur14 november 2015 · 19:46

Kom maar door met zo’n Genualaag.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!